F1 2014

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Re: F1 2014

Inläggav snugged 10 nov 2014, 03:36

massa till mclaren nästa år? :beer:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav Nico 10 nov 2014, 10:52

Ja Merc*gäääsp*edes vann igen...

Det är lite intressant att se på diskussionen kring Alonso's framtid.

1. Det finns inga fakta kring kontraktssituationen - bara rykten! Och man måste imponeras över hur tyst det kan vara kring vissa saker.

2. Vettel säger inte ett ord, det borde betyda att han är riktigt nöjd och sitter på någon form av kontrakt.

3. Sen har vi Alonso som sitter och säger att han ska göra det som är bäst för Ferrari?!?!?! :sceptic: :rolleyes: :suspect: 8-o

Det som sägs är att Alonso "ska använda" inte att han "har använt" sin klausul i kontraktet som låter honom kila iväg om bilen inte uppnår en viss standard/position i mästerskapet.
M a o, så gör ryktet gällande att han inte har avslutat något kontrakt ännu, vilket skulle vara lite snöpligt för Vettel. Personligen så tror jag att Fernandos klausul som han vill nyttja är belagd med att han inte får köra för något annat stall under den period som kontraktet ursprungligen gäller till, dvs 2016. Så allt kokar förmodligen ner till att McLaren måste lösa ut Alonso, och självklart vill Ferrari ha skäligt betalt.
Och McLaren är säkert lite desperata då Honda trycker på och vill se en kvalitetshöjning i stallet. Ron Dennis i all ära, jag tror bara att han i o m Hondas intåg endast har valfrihet i det ena förarvalet. Och där står han med "over the hill" Button, och Magnussen som jag personligen inte tycker har imponerat särskilt.

Förmodligen så blir det som väntat

Mercedes
Hamilton
Rosberg

RBR
Ricciardo
Kvyat

Williams
Bottas
Massa

Ferrari
Räikkönen
Vettel

McLaren
Alonso
Magnussen

Force India
Hulkenberg
Perez

STR
Verstappen

Lotus
Maldonado
Grosjean

Sauber (dom har tydligen kontrakt med 4 förare för nästa år) 8-)
Ericsson, Sutil, Nasr, Van Der Garde?

Jokrarna är väl Vergne (STR), Grosjean (McL) vilket skulle öppna upp i Lotus om någon har råd?

Att Manor GP eller Malaysia F1 kommer till start nästa år känns föga troligt och spelar mindre roll då de stallen förmodligen får börja med gamla bilar *suck*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav snugged 10 nov 2014, 22:23

att alonso redan är borta från ferrari nästa år tycker jag var ganska tydligt under gårdagen race.
inte ett knyst om att släppa fram alonso som kunde utmana vettel och ta ännu en placering...
ferrari som aldrig gått under stol med att dom har teamorder.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: F1 2014

Inläggav Nico 24 nov 2014, 12:03

Skrev detta annorstädes, och tänkte att eftersom jag är meste klottrare i denna tråd bör jag köra in det här med fast med några tillägg bara.
-------

Jahapp, F1-säsongen är slut.

Alltså ... ja värdig vinnare, när hade vi det senast? 70-talet? Eller hur mäter man värdig vinnare idag? Idag kan du bara bli vinnare om du sitter i bästa bilen. Annars är du bara "han som skulle ha vunnit". Och om det finns en kille som "skulle ha vunnit" blir du per automatik aldrig värdig vinnare. Men om du i denna ekvation adderar 47cl mörk rom, 38dl stark öl kan du säkert komma fram till något annat som bekräftar det resultatet inte visar. Så ... med det sagt.... för sjutton, Grattis Lewis - you totally killed it, och han visade det man redan visste, han är så mycket bättre än Rosberg! Det roligaste är nog fortfarande att dom jämför Mercedes-queens med OG-queens Senna och Prost, där då Hamilton=Senna, och Rosberg=Prost. Bara det att det är tvärtom, Rosberg är kvalkungen och Hamilton förgör Rosberg i racen.

Så vad nu?
Supporter av F1 som jag är, fenomenet - eller cirkusen även kallad - har under 2014 tagit hårdare smällar än någonsin. Som liten pojk började jag titta med pappa och då var det Ferrari & Williams som gällde, när Alain tog sin titel var det McLaren - sedan kom Senna och F1 fick två riktiga drama-queens och f1-spektaklet blev riktigt intressant. Redan då började ensidigt hejande liksom att upphöra, man tycker förstås att förare är olika bra och fattar tycke för vissa. Men ens vardag står och faller inte med söndagens resultat. Men jag släppte bollen med "min förare" lite där och kände att det var hela spektaklet som var kul - F1 var grymt, bilarna vrålade ner på rakorna och det var fortfarande rediga räddningar av sladd som man trodde var bortom räddning. Sedan kom året 1991-1992 då teknikkriget trappades upp på största allvar. Det var häftigt till en början - men man tänkte redan då, vart ska detta sluta? Men det är den högsta formulan det får aldrig sluta!! F1 ska vara den mest extrema openwheeler du kan köra med förbränningsmotor och vingar. Idag är det mest extrema du kan köra tydligen en turbomatad v6'a med massa appar installerade och föraren, nåja ... mjukvarukillen startar om bilen om den inte laddade igång ordentligt.
:drunk:

Samma år som F1 har kommit till någon formtopp på mest elektronik i bilen ... så faller deltagarantalet förmodligen till under 20 2015, trots det avtal Bernie har med CVC. Tiden då stall som Rial, Andrea Moda, Coloni, Minardi, Reynard, Pacific osv behövde genomlida PQ för att ens få delta i kvalet är förbi... Platserna i F1 är rekorddyra och väldigt få vilket gör att endast förare med stor backning kan räkna med att ev. få en chans. F1 är sanerat från halvdana stall - och kvar har vi de största plånböckerna som gör upp. Träning är förbjuden och har du lite svårt att köra om polarna framför så vänta till rakan och fö'fan ... tryck på knappen!




Jag kan inte referera till något jag inte har upplevt, dvs F1's glada dagar på 60-70 talet. Men från 1986-ish fram till nu måste jag för min egen del säga att ... så här kass har det aldrig varit.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 26 nov 2014, 21:59

Jag kan hålla med dig om att tekniken galopperat lite åt fel håll men jag tror att det kommer att sätta sig mer till nästa säsong och vi kommer definitivt se jämnare bilar mellan stallen, även om Merca nog kommer att ha greppet i början. Tekniken med "power unit" (turboladdad V6 ihop med ett batteri) är ju något som kommer vanliga bilar till gagn också i framtiden vilket ju har varit Äckelstens syfte senaste tio åren. Om det gör att F1 blir roligare låter jag vara osagt.

Jag känner att det är lönlöst att gnälla, jag kan ändå inte påverka ett dyft. Jag gillar F1 och det går fortfarande fort även om bilarna låter mesigt. Någon gång måste ju Börni trilla av pinn och då kan vi ju få se vad som händer. (Han har ju uttalat att han endast slutar som boss vid dödsfall.

Min favorit heter ju faktiskt Hamilton men jag känner ingen överdriven glädje över hans VM-vinst. Hade sett fram emot en spännande avslutning men den blev ju så avslagen så det tog lite udden av segern. Hade varit bättre om även Hamiltons bil havererat och att Massa fått vinna avslutningen. ;)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Nico 27 nov 2014, 10:01

Aramis skrev:... vilket ju har varit Äckelstens syfte senaste tio åren.


Hans syfte är att locka så många tillverkare som möjligt - alltid - i alla lägen. För det gör F1 till en större affär. Mercedes, och alla tyska bilmärken är stora supporters av Hybrider. Och dom har med största sannolikhet ställt höga krav på F1 för att delta. Det är ju bara Ferrari och Mercedes som kan ställa krav eftersom dom är motorleverantörer och driver egna stall. Hade vart bra om Renault hade ett eget stall. Det blir kanske lite ordning nu när dom hoppar i säng med RBR på allvar och blir ett riktigt "works team" som dom de facto inte var tidigare.
Horner har ylat ett tag om vanlig V8 - vi får se hur det blir med det. (mera kostnader igen)


Aramis skrev:...jag kan ändå inte påverka ett dyft.

Problemet är väl just det att fel personer påverkar sporten, bara dom med plånböcker. Dom borde paketera om F1 så som deltagarna skulle vilja köra den. Jag är övertygad om att depågatan är fylld med tillräckligt många racing-purister. Dom skulle kunna välja ut bra banor, sätta bra grundregler. Tror t o m att stallen själva skulle kunna sitta i förhandling med varandra/motortillverkare/däckstillverkare och ta fram en hållbar 10-års plan där motor och däck håller en standard. DEN PRODUKTEN går man sedan och säljer!
Det sägs att 80% av de små stallens budget går till att betala motorer, nej förlåt det heter power unit nu när man har kopplat in ett batteri. Det ger de mindre bemedlade stallen 20% av budgeten att täcka övriga kostnader med, bla löner och snordyr aero-utveckling. Och när stall som Mercedes och Ferrari säljer motorer och tjänar en fet hacka där så dom kan köra järnet i vindtunneln och utveckla aero som är deras största utgift inser man att F1-chassiet är lite snett och behöver en ramriktare.

2 stall säljer motorer och har förmodligen kostnader på 70% aero 20% motor och har säkert 10% övrigt där man har lite vinst också.
Övriga stallens pengar räcker till 80% motor och 20% övrigt där man ska klämma in aero. Resten får förarnas sponsorer pröjsa så långt det räcker.

Jag har aldrig trott på att man hjälper svaga genom att göra starka svagare. Men man har börjat att komma till insikt, F1 har inte ekonomiskt utrymme för god tillväxt längre. Spekulanterna för att komma in i F1 står inte på kö, men det finns ett par stycken organisationer med ambitioner. Men budgeten...

Aramis skrev:Min favorit heter ju faktiskt Hamilton men jag känner ingen överdriven glädje över hans VM-vinst. Hade sett fram emot en spännande avslutning men den blev ju så avslagen så det tog lite udden av segern. Hade varit bättre om även Hamiltons bil havererat och att Massa fått vinna avslutningen. ;)

Vad beträffar Rosberg/Hamilton så tycker jag att vi bjöds fler fina karameller under året. Hyggligt av Mercedes att låta killarna tävla fullt ut eftersom dom var så pass dominanta i övrigt. Tror inte att det blir så nästa år om någon av stallen lyckas hålla deras tempo. För historieböckerna tycker jag att det var bra (förlåt) att Rosberg fick problem och inte tog poäng. Då kan man fortfarande ana hur mycket bättre Lewis var i år jämför med Nico.

Övrigt;

Kul att Hamilton bestämt sig för att fortsätta med no.44 nästa år istället för den klassiska no.1

Vergne bekräftade att han fick yxan från STR. Måste kännas konstigt för honom, han slår sin stallkamrat som blir befodrad till moderskeppet - och blir sedan av med jobbet. Haha, då vet man att man inte är önskvärd! Helt ärligt så förstår jag inte Helmut Marko där, dom har en diamant i Ricciardo! Varför stressa fram en till.
Sen är det trist, inte för att dom är fransoser nu - men Bianchi är borta och Vergne är borta. Två förare som uppenbarligen inte behöver använda applikationer för att köra om.

Överlever Sauber nästa år? Det dom kan hoppas på är att dom får ärva Marussias position i mästerskapet så får dom loss lite extra stålar. Inget större fan av Brasseförare i överlag, men Nasr kan bli lite intressant. Kul att han får chansen.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 27 nov 2014, 17:00

Nico jag håller med dig i allt du skriver. Om det blir som i TTA/STCC för ett par år sedan tror jag inte men det är inte omöjligt att det blir en utbrytar-formula inom några år ifall det fortsätter så här.

Visste inte att Hamilton bestämt att behålla #44 men jag misstänkte att han skulle göra det. Gick ju sådär för Vettel med #1 i år... ;)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: F1 2014

Inläggav Kristian 27 nov 2014, 23:40

Håller med om att Hamilton var en värdig vinnare. Han har i mina ögon vuxit från att "bara" vara snabbast i kvalet till att hålla riktigt bra över hela racet.

Sen måste jag erkänna att jag längtar till nästa år. Dels så ska det bli intressant å se var det bär av för Button (hoppas faktiskt på LMP) och sen har vi ju det som ger gåshud...

McLaren - Honda....
Så jävla sjukt najs med dom två orden tillsammans.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Nico 28 nov 2014, 10:54

Aramis skrev:Nico jag håller med dig i allt du skriver. Om det blir som i TTA/STCC för ett par år sedan tror jag inte men det är inte omöjligt att det blir en utbrytar-formula inom några år ifall det fortsätter så här.

Visste inte att Hamilton bestämt att behålla #44 men jag misstänkte att han skulle göra det. Gick ju sådär för Vettel med #1 i år... ;)

Han har gått så långt att han har tatuerat "44" bakom örat.

Den dagen dom bär ut Bernie på bår från depån kommer nog ganska mycket att hända. Skulle inte förvåna mig om stallen bidar sin tid och gör något senare. Oavsett vem som styr efter Bernie så tror jag att denna person kommer att vara lite mjuk i köttet i början - då har stallen sin chans.
Sen kan man faktiskt undra hur hans testamente ser ut...

Kristian skrev:och sen har vi ju det som ger gåshud...
McLaren - Honda....
Så jävla sjukt najs med dom två orden tillsammans.

Håller med - orden hör ihop, nästan så pass att dom inte skall särskrivas.
3 körda varv på två testdagar är dock ingen hit. I o m förbudet att träna i F1 får väl McLaren vänta ända till februari innan dom har totalt åtta dagar på två olika banor för att testa ut sitt nya material på bana.

*skakar på huvudet*

Eller så gör Honda som Ferrari, montera motorn i en supersportbil eller dylikt och kör igenom systemen privat.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Kristian 28 nov 2014, 21:10

Jag skulle kunna tänka mig en Civic med F1 spec... Kan väl inte vara så dyrt? En sur V6a å en elmotor kostar ju inte så många kronor...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: F1 2014

Inläggav Aramis 29 nov 2014, 01:07

Kristian skrev:Jag skulle kunna tänka mig en Civic med F1 spec... Kan väl inte vara så dyrt? En sur V6a å en elmotor kostar ju inte så många kronor...

:up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Föregående

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster