Regler SwedishSlotclassics SSC

Här diskuteras allt som har med vingbilar, skalbilar i skala 1:24 m.m.

Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 07 jan 2015, 09:25

Hej, eftersom Modellracingforumets domän(eller vad det heter) försvann från cybern så tänkte jag få in Modellracingreglerna här istället. Jag börjar med reglerna för Nascar, Grand Nationals 1/24.
Om någon med mer koll kan lägga in regler för klass 1a,1b och SlotZ Samt regler för Nordiska Scaleauto 1/24 vore det kanon så vi får allt på samma ställe.
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 07 jan 2015, 09:32

Grand National Stockcar
Grundregel:
Vi kör bilbana för att det är skoj.
Grundregel 2:
Allt som inte är uttryckligen tillåtet i dessa regler är förbjudet.
Tekniskt reglemente:
Bilarna i den här klassen är de full-size bilar som deltog i Nascar Grand National Series under åren ca 1950 till 1979. Som tävlade eller kunde ha gjort. Även B-bodys och mid-sise tillåtna. Dock ej Pony Cars.

Tillåtna bilar är de som har karosser tillverkade av polystyren (byggsatser t.ex. Revell, AMT, MPC, Monogram)
Karossen skall ha sin förebild av bilar tillverkade 1950-1979 och vara i skala 1/25, 1/24. När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån. Alltså inga utstickande hjul.
Karossen får EJ modifieras med följande undantag: Kring motorrummet finns på en del modeller innerskärmar, torpedväggar och liknande. Dessa får tas bort.
Detta betyder att man inte får lätta karossen genom utslipning eller liknande metoder. Det är däremot Ok att förstärka skarvar då ju modelltillverkarna sällan tänkt på att vi ska sladda och kicka varandra utan att för den skull tappa stötfångarna.

Öppna bilar(convertible series)Bilar mellan 1950 till 1962 är tillåtna.
Inredning i dessa helsoffa,hel förare med tidenlig hjälm (inrednings baljan skall ha golv)
Skydds båge skall finnas enl.förebild.

Kaross:
Karossen ska ha rutor minst fram och bak. Rutorna skall vara de som finns i byggsatsen. Bilen får gärna ha en förebild, dock med kravet att den har precis som alla tävlingsbilar tidtypiska startnummer, oftast hade bilarna sponsorer i olika grad. Fälgarna skall vara försedda med ”inserts” så att de ser ut som kopior av riktiga hjul. Inga mesiga lättmetallhjul förekom på dessa bilar, utan stadiga svetsade stålhjul. Bilarna lackades främst i solida kulörer, enstaka undantag förekom, men inga showlacker. Det här är racerbilar!
Trösklarna skall ligga minst 3mm ovanför banan. Under ev avgasrör krävs minst 1,0mm frigång. SBF (svenska bilsport förstörarna) hade väldigt lite att säga om regler för dessa bilar så avgasrör slutade framför bakhjulen.

Inredning:
(Gäller ej convertible series)
För att göra dessa bilar lite enklare att bygga sänker vi kraven lite. Inredningen skall bestå av minimum en instrumentbräda, och under den en plan platta som täcker hela utrymmet. Vidare måste det finnas minst överdelen av en förare (ingen av förarna på den här tiden var väl 100%iga..) och en störtbåge bakom föraren med stöttor. För information kan nämnas att Kermit aldrig deltog i GN.

Chassi:
Helt och hållet fritt men erfarenhetsmässigt så kan rekommenderas att man kör med t.ex. Schöler, Plafit, Slotvision eller liknande på marknaden förekommande fabrikat. Frigången ska vara 1,0mm före,under och efter race.

Motor:
Endast en typ är tillåtna, Mabuchi FK-130SH. Denna säljs under namn som Fox, F10, FireFox.
Texten på motorn som identifierar den måste kunna läsas, får ej täckas.
Extra kylare får monteras.
Rek: De i tyskland klassade motorerna Fox, F10 vet vi är jämna i kvalitet.

Diverse:
Fritt är axlar, lager ,utväxling, pick-up, kablar.

Däck:
Dessa bilar vill vi ska vara fräna, och fräna bilar har inte motorcykelhjul. Inte har dom eltejp som gummi heller, ej lågprofilsdäck

Fram får man använda svamp eller fullgummi eller Pu med ca 8mm som minsta tillåtna bredd.

Bak White point däck. Max anläggningsyta för däcken bak är 10mm. För att de ska vara instabila och sladda som en Escort MK1 i Griezdale så får däckets anliggning mot fälgen inte vara mer än 10mm. (enklaste sättet är att använda 10mm breda fälgar.)

minimala diametern på hjulet: 24,5mm.
Fälgen skall motsvara 15tum på originalbilen, 15 till 17,5 mm godkänt

Fälg inserts av tidsenlig typ skall monteras och målas

Spårvidd:
Max spårvidd 72mm.

Vikt:
Minimivikt 190 gram varav karosseri med fästen minst 70gram.
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 10 jan 2015, 23:21

Scandinavian Slot Classic - Reglemente

Grundregel: Allt som inte är uttryckligen tillåtet i dessa regler är förbjudet.

Tekniskt reglemente: Tillåtna bilar är de som har karosser tillverkade av polystyren (byggsatser t.ex. Revell),
glas/kolfiber eller resin.

Karossen skall ha sin förebild av bilar tillverkade före 1975 och vara i skala 1/25, 1/24.
När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån. Alltså inga utstickande hjul.

Kaross: Karossen ska ha rutor minst fram och bak, dock ej när karossen är av roadstertyp då räcker framruta eller vindavvisare. Bilens livré får gärna ha en förebild men en fiktiv utsmyckning är minst lika bra,
dock med kraven att den har precis som alla tävlingsbilar startnummer och då gärna tidstypiska.
Dessutom ska fälgarna vara försedda med ”inserts” så att de ser ut som kopior av riktiga hjul. Lampor får monteras in.

Klass 1a: Små Sport och Sedan Hit hör bilar med frontmotor som Hundkojor, Saab 93, Ford Anglia, Alfa Romeo 1750 t.ex. men även bakmotorförsedda bilar som VW typ 1, Karmann Ghia, Fiat 600 eller Alpine A110 t.ex. samt även en del mittmotorbilar som Ferrari Dino och Lotus Europa som exempel.

Klass 1b: Sport, GT och Sedan Hit hör bilar med frontmotor som Volvo PV, Ford Escort, AC Cobra, Ferrari 250 GTO och Chevrolet Camaro men även bakmotorförsedda bilar som Porsche 911, samt även mittmotorbilar såsom Chevron B6.

Klass 2: Prototypsportvagn / CanAm Bilar så som Porsche 917, Ferrari 512, McLaren M1-M8, Lola T70,Ferrari 330 P4, Matich och Ford GT40 är några exempel.

Inredning: Ska vara så täckande att inga chassiedelar syns. Förarattrapp skall finnas och så många delar som möjligt ska användas för att uppnå största möjliga realism.
Även förenklade inredningar i form av dragna lexan får användas.
Minst förarens huvud bestå av polystyren eller resin.
Tanken är att det ska se så realistiskt ut som möjligt allt efter byggarens skicklighet.

Chassi: Helt och hållet fritt, t.ex. Schöler, Plafit, Sakatsu, MotorModern, Slotvision, Werks eller egentillverkat.
Frigången för hela bilen förutom pickup-braid ska vara 0,8mm före, under och efter race.
Braid, pickup, skruvar, kablar är fria. Magnet får ej användas.

Axlar/utväxling: Endast 3,0mm axlar är tillåtna. Maximalt två axlar. Drev o pinjong är fri, både till fabrikat och utväxling. Lager är fria och får limmas fast i chassiet. Motor: Endast en typ är tillåtna, Mabuchi FK-130SH-18130. Dessa skall vara försedda med dekaler från återförsäljare som identifierar dem.
Godkända motorer är endast de som är dekalmärkta med: Fox, F10, FireFox, Fox10. Texten på motorn som identifierar den måste vara läsbar. Motorn får ej öppnas eller modifieras, men extra kylare får monteras.

Däck: Godkända framdäck är svamp eller fullgummi med 5mm som minsta tillåtna anläggningsyta.
Tillåtet att försegla anläggningsytan med lack eller snabblim.
Godkända bakdäck är PU-däck från Wiesel eller Dieckel som limmas på metallfälgar,
endast fullgummi, alltså inga kappade däck.
Bakdäcken får ej behandlas med någon vätska förutom vatten.
Max bredd för däcken bak är:
Klass 1a 10mm
Klass 1b 13mm
Klass 2 16mm

Eventuella dekaler på däcken får skyddas med lack. I övrigt ska däcken vara proportionella i höjd mot bilens utseende. (tänk snyggt)...
Spårvidd:
Klass1a: Max spårvidd 65mm.
Klass1b: Max spårvidd 75mm.
Klass2: Ingen begränsning.

Vikter: Klass1a: 140gram varav karosseri med fästen minst 40gram.
Klass1b: 160gram varav karosseri med fästen minst 44gram.
Klass2: 180gram varav karosseri med fästen minst 50gram.

Vikter för att uppnå minimivikt är fria. Måste fästas säkert, tänk på att en för lätt bil är illegal.
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 10 jan 2015, 23:26

Slot-Z – Reglemente
Grundregel: Allt som inte är uttryckligen tillåtet i dessa regler är förbjudet.

Tekniskt reglemente: Endast Mini-Z hårdplastkarosser från Kyosho är tillåtna. Tillåtet med alla modeller av dessa. De enda förändringarna som får göras är på insidan för att fästa chassiet, samt göra plats för pickupen, för en del GruppC-karosser kan mer arbete krävas.
Kontrollera med tävlingsledning om det är OK.

När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån. Alltså inga utstickande hjul.

Kaross: Karossen ska se ut som en tävlingsbil, minimikrav är att startnummer finns på bilen.
Man får lackera och dekalera bilen så länge denna regel följs. Inga delar får ersättas med kolfiber, lexan eller liknande. För att fästa chassiet till karossen bör man klistra skumgummi i karossen
och sen klistra chassiets karossfästen i dessa. Om bilen skadas under tävling får man köra vidare, så länge minimivikten inte underskrids. Bilen skall repareras till nästa tävling.
Reparationer skall inte på något sätt ge en fördel, exempelvis genom att karossen blir lättare.
Lampor får monteras in.

Chassie:
Helt och hållet fritt, t.ex. Schöler, Plafit, Sakatsu, MotorModern, Slotvision, Werks eller egentillverkat.
Frigången för hela bilen förutom pickup-braid är 1.0mm på träbana, 1.2mm på plastbana.
Tävlingsarrangören har rätt att sätta en högre gräns. Braid, pickup, skruvar, kablar är fria.
Magnet får ej användas.

Axlar/utväxling: Endast solida 3,0mm axlar av stål är tillåtna. Maximalt två axlar.
Drev o pinjong är fri, både till fabrikat och utväxling. Lager är fria och får limmas fast i chassiet.

Motor: Endast en typ är tillåtna, Mabuchi FK-130SH-18130. Dessa skall vara försedda med dekaler från återförsäljare som identifierar dem. Godkända dekaler är: Fox, F10, FireFox, Fox10. Texten på motorn som identifierar den måste kunna läsas.
Motorn får ej öppnas eller modifieras, men extra kylare får monteras.

Däck: Godkända framdäck är svamp eller fullgummi med 5mm som minsta tillåtna anläggningsyta.
Tillåtet att försegla anläggningsytan med lack eller snabblim.
Godkända bakdäck är PU-däck från Wiesel eller Dieckel som limmas på metallfälgar,
endast fullgummi, alltså inga kappade däck.

Bakdäcken får ej behandlas med någon vätska förutom vatten.
Max bredd för bakdäcken är 16mm.
Eventuella dekaler på däcken får skyddas med lack.
I övrigt ska däcken vara proportionella i höjd mot bilens utseende. (tänk snyggt)...

Vikt: Minimivikt 175g. Gäller under hela tävlingen. Vikter för att uppnå minimivikt är fria. Måste fästas säkert, tänk på att en för lätt bil är illegal.

Banspänning: Dessa motorer trivs bäst med en spänning runt 10V, så arrangörerna bör använda spänningsaggregat som kan leverera detta. Ange banspänning i inbjudan till tävlingen.
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 10 jan 2015, 23:27

Jag lade in dessa regler på eget bevåg, om ni ser att någonting är fel så hojta till så ändrar jag..
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Tillåtna karosser för TransAm under 2.5 liter

Inläggav Lunkan 25 mar 2015, 16:34

Inte svårt att hitta... tänk på att sista året för U2.5 var 1973 så ingenting efter 73 godkänns!

The following list of cars was defined by the SCCA in their 1972 General Competition Rule book to be eligible for B-Sedan. To order the HistoricGCR rules, click on this link SCCA order form. Just because a car appears on this list does not mean that a vintage organization will accept the car. Always check with your orgainzation before you buy!

The(TA) beside the Marque name indicates that the car participated in the 2.5 Challenge.

Alfa Romeo Guilia 1300 and 1300 TI
Alfa Romeo GT 1300 Junior
Alfa Romeo GTA Junior 1300
Alfa Romeo 1600/1750/2000 GTV TA
Auto Union Audi 100
BMW 1600-2 and 1602
BMW 2002 & 2000tii TA
BMW 2500
Austin/Morris 850
Austin Mini Cooper 997, 998, S 1071, S 1275 TA
Austin America 1275
Austin/Morris Marina 1800
Chevrolet Vega inte sett någon bild med skärmbreddare

Chrysler Colt
Chrysler Cricket
Datsun B(L) 100 - 1200
Datsun PL510 - 1600 & 1800 TA
Datsun HL510 - 1800
Datsun 610 - 1800 TA
Ford (English)Escort Super and 1300GT TA
Ford Cortina GT 1499, 1598 (1967) inte sett någon bild med skärmbreddare

Ford Lotus Cortian TC (1964/65/66/67) inte sett någon bild med skärmbreddare

Ford Escort Mexico
Ford Capri 1600, 2000TA inte sett någon bild med skärmbreddare
Ford Pinto 1600, 2000 TA
Ford New Anglia 997, 123, 124E
Ford Anglia Super 1200
Fiat 600D
Fiat 650 Sport Coupe
Fiat 124 1200, Special
Fiat 124 Sport Coupe 1438, 1608
Fiat 128
Fiat 128 SL Coupe 1300
Subaru 1300
Subaru 1400 Sedan and Coupe
Madza RX-2
Mazda S1Z4A RX-3
NSU-1000 (NSU-TTS)
NSU TT1200
Opel Rallye Kadett
Opel 1900 Sport Coupe (57R)
Opel 1900 Models 51 & 53
Renault 8-R1130
Renault R8 Major R1132
Renault R8 Gordini R1135
Renault 12
Renault 17TS
Sunbeam Imp / Singer Chamois
Saab 96 Sedan
Saab Sedan V4 and V4 1698
Saab 99E
Simca 1000 Type SD
Toyota Corolla 1100
Toyota Corolla 1200
Toyota Corolla 1600 TA
Toyota Corona MKII
Toyota Celica
Toyota Carina 1600
Triumph T2000
Triumph 2.0 Vitesse TA
Triumph 2.5 P.I. Saloon
VW 1300 (1955/56)
VW 1300 (1967)
VW 1500/1600 (1967/68/69)
VW 1600 (1970) TA
Volvo P-544 TA
Volvo 122S
Volvo 142S and 142E

Jag har inte kollat tillgången på respektive bilmodell i skal 1/24 - 25 men Amasnusk, Päronhalva, hundkoja, bubbla, Capri, Escort... nä nu får ni leta själva...

Jo alla dessa ska passa in i SSC klass 1a eller 1b :)
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 26 mar 2015, 07:53

Kul info.. Tack Lunkan.
Jobbar ni på Klass 1d? Min Koja börjar bli klar!
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Lunkan 26 mar 2015, 08:33

Jodå det går framåt, min tanke är att den ska gå racet den 16:e maj... om vi inte satt specifikationer för 1d tills dess så kör jag den under 1a så länge. Eller rättare sagt jag kör den under 1a eftersom inbjudan säger 1a :)

Men det kan ju vara ett bra tillfälle att diskutera både det ena och det andra... jag tror nog att Nic kan få ihop sin också, då kanske vi har tre stycken som måttstockar.
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 26 mar 2015, 13:47

Absolut, tar med min Koja..
Kan bli hur kul som helst, min gick kanon på vår bana(med pu)
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Regler SwedishSlotclassics SSC

Inläggav Niclas 03 apr 2017, 10:36

Ssc Klass 1D har tilläggsregler enligt följande:
Hjulbas: max 85 mm, snyggt anpassade till karossen.
Spårvidd: max 63 mm ingen utstickande hjul sett uppifrån.
Hjulbredd bak: Fritt, karossens smala karaktär ger inget större utrymme för vansinniga bredder.
Hjulbredd fram: min 5 mm
Vikt: min 140gr, endast totalvikt, inget krav på separat karossvikt.
Inredning ska täcka chassit så att inga delar syns.
Tillåtna karosser 170328 Hundkoja, Fiat 500/600/850 Coupé, Renault 4CV

Dessa bilar är så små att det ibland kan vara svårt att dölja pickupen helt, beroende på chassiets konstruktion och karossen. Går det att dölja den så får den inte synas, går det absolut inte så har vi genomskinliga fingrar ibland! :-P
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc


Återgå till Slot Racing

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron