Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 03 mar 2016, 14:48

Jag håller så smått på att försöka få ihop ett chassi som är baserat på PCB i kombination med en slot.it pod.
Tanken är att när jag väl har måtten på slot.it-pod:en så kommer jag nog att försöka göra hela chassit i PCB.

Det allra bästa skulle vara att få tag på en motor-box i mässing eller liknande likt den här,
http://www.ncphobbies.com/motor-brackets-1/24-chassis-parts/rehco-16d-inline-motor-bracket-1-slot-cars/reh3000s/

Var kan man köpa såna delar i stockholm/sverige?
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav Gulf Persson 04 mar 2016, 11:39

niclasf skrev:Var kan man köpa såna delar i stockholm/sverige?


Det kan du inte. Om inte någon handlare har ett gammalt lager liggande. Möjligen Minicars i Enköping. Jag köper mina från http://www.abslotsport.biz/ eller http://www.chaskeelingscd.co.uk/ Båda i England så slipper man tull osv. Hittar du eller någon annan en källa i Sverige så hör av er.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav largasso 04 mar 2016, 11:58

Nyfiken ! ! !........... É man ju !


Vad är PCB ?
För mej är det kretskortsplast.

Jag har 3D printer och hjälper gärna till om möjligt !
Kan du rita detaljerna du behöver i Google SketchUp (gratis på nätet) printar jag det till dej.

Men som sagt ; Nyfiken är jag så berätta lite om vad du gör !

/lala
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 04 mar 2016, 18:08

Tack @Gulf Persson för tipset. Jag ska kolla upp det.

@largasso:
Jag gjorde i slutet av förra året en egen digital powerbase helt från grunden. Jag caddade mönsterkortet (PCB) själv och beställde ett gäng från kina. Kortet "pratar" scalexctic sports digital-protokoll.
Till det kortet kan jag sedan koppla effektförstärkare (H-bryggor) beroende på hur höga strömmar jag vill att den ska klara av. Det blev 2 H-bryggor som klarar 43Ampere styck. En H-brygga för varje spår i fallet man vill köra analogt läge. 43Amper är overkill, men H-bryggorna är billiga på eBay.
Säkringar uppe till vänster. Uttag för LED-indikatorerna nere till vänster. Signalkortet är det röda. H-bryggorna blåa.
Spänningsingångar i mitten till höger.
Bilden är innan jag drog alla kablarna.
Det finns en annan tråd i det här forumet med mer detaljer om denna powerbase.
IMG_0977 copy.JPG
Signalkort samt 2 H-bryggor.
IMG_0977 copy.JPG (138.4 KB) Visad 27233 gånger


Efter att jag var klar med detta så kom jag på att jag även ville göra digitalmodulen för bilarna. Det mönsterkortet har jag gjort nu och det är på väg från kina. Så här ser det ut,
Screen Shot 2016-03-04 at 16.21.25.png
fram och baksida
Screen Shot 2016-03-04 at 16.21.25.png (250.46 KB) Visad 27449 gånger

Kortet är aningen större än C8515-kortet, men det klarar å andra sidan upp till 2A och har även inbyggt stöd för bromsljus, bakljus och framljus. Kortet är tänkt att kunna direkt ersätta C8515. Hålen i kortet och placeringen av IR-dioden är gjort så att det direkt passar.

Om det här kortet fungerar bra, så kommer jag att göra ett helt chassi av PCB som har digitalenheten inbyggd. Slot.it-podden kommer att monteras på PCB:t. Det är en genväg för att slippa klura ut måtten vid motor och bakaxel. Dock vill jag göra det helt i PCB i slutänden. Men visst är iden cool med att bygga chassit i PCB och även integrera elektroniken för digital hantering?

Medan jag satt och caddade detta kortet, så råkade jag av en slump hitta blst-konceptet i ett annat forum. Det verkar ju coolt. Så jag klurade ut hur det borde fungera och caddade ett sådant kort också. Det ser ut så här just nu,
3d-image.PNG
raceline (19mm x 20mm)
3d-image.PNG (40.79 KB) Visad 27277 gånger

Det är inte beställt än. Jag behöver granska det lite till först. Sedan blir det beställning. Bilarna kommer sedan att köra den optimala racinglinjen hela tiden. Är det någon som kommer ikapp, så kommer den bilen att lämna raceline för att kunna köra om. Lyckas den med det, så ansluter den bilen tillbaka till raceline före den omkörda bilen.



Slutmålet är att fräsa en egen bana på sommarstället. Än så länge har jag bara kunnat testa min powerbase på en 1x1m rund bana.... inte så kul som ni kanske förstår :) Men det var utmärkt för att testa att min powerbase fungerar som den ska.
Fördelen med att själv ha gjort både powerbase och digitalmodul, är att jag kan modifiera allt som jag vill. Jag kommer t.ex. att kunna utöka protokollet så att fler än 6 bilar stöds om jag vill. Detta till priset av högre latens. Dock är latensen från början väldigt liten på SSD. Man ligger på runt 60 uppdateringar/s. Om man utökar protokollet till att hantera t.ex. 12 bilar så blir uppdateringsfrekvensen runt 20-30 Hz.
Jag kan dessutom ganska enkelt göra spökbilar.

... men allt hänger på att jag orkar hålla intresset uppe, och att jag har tid. Vi får tillökning i maj och då blir vi 5 i familjen, vilket kan påverka möjligheten att slutföra projektet :)
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 04 mar 2016, 18:44

largasso skrev:Nyfiken ! ! !........... É man ju !


Vad är PCB ?
För mej är det kretskortsplast.

Jag har 3D printer och hjälper gärna till om möjligt !
Kan du rita detaljerna du behöver i Google SketchUp (gratis på nätet) printar jag det till dej.

Men som sagt ; Nyfiken är jag så berätta lite om vad du gör !

/lala


Glömde ju din fråga :)
PCB betyder Printed Circuit Board och är ett så kallat mönsterkort på svenska. Det är ett sånt man löder fast komponenter på. Efter det kallar man det för kretskort.
1,6mm tjocka PCB med flera lager är ganska styva eftersom det en slags kompositmaterial. Det är alltså inte plast. Jag tror att det lämpar sig väldigt bra som chassi-material.

Tackar allra ödmjukast för 3d-printer-erbjudandet. Jag är relativt bekväm i SketchUp, så jag kanske återkommer med en liten ritning. Vi får i så fall bolla lite detaljer genom PM.
Dock är det ett tag kvar innan jag skulle behöva den typen av tjänst. Det skulle i så fall handla om tillverkning av några flipprar till växlarna.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav raceman61 05 mar 2016, 20:57

niclasf skrev:Det allra bästa skulle vara att få tag på en motor-box i mässing eller liknande likt den här,
http://www.ncphobbies.com/motor-brackets-1/24-chassis-parts/rehco-16d-inline-motor-bracket-1-slot-cars/reh3000s/

Var kan man köpa såna delar i stockholm/sverige?


om nån har en sån mässings bit att malla efter ska det väl inte vara så svårt att stansa ut och bocka till ett par stycken men behöver ju lite mått och håldimensioner först kanske 8-)
raceman61
Kurvvakt
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2016, 20:31
Klubb: MDRF

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 05 mar 2016, 21:45

Det är en mall jag är ute efter. När jag väl har en att mäta på så kan jag gå vidare med att skapa hela den delen i PCB-material.

Jag har haft problem att få tag på exakta mått på motor, drev hjuldiameter osv. Det finns lite här och där, men jag kan inte vara säker på måtten.

Därför har jag beställt en slot.it-pod som jag kan mäta på. Den är gjord för en V12/3-motor.

Fast nu när jag tänker efter så kanske exakta mått finns om jag letar bland 3d-skrivar-ritningar på poddar. Viss finns väl det att hitta?

Tack för tipset annars. Borra och bocka har jag möjlighet att göra, bara jag får måtten.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav largasso 06 mar 2016, 11:57

Har du kollat på Slot.It´s sida, det finns en del måttangivelser där.
Annars skriv en rad till Maurizio på Slot.it, han delar gärna med sig sådana av uppgifter.

Är det bara Sidewindervarianten du är ute efter ?
Hör med Janne på Swedish Slotshop i Stockholm, också en mycket trevlig och hjälpsam man !
I värsta fall kan jag posta låneex till dej !

Lala
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 06 mar 2016, 12:54

Tack @largasso!

Jag får se om jag behöver någon hjälp med måtten. Förra vecka beställde jag ett par pod:ar. En inline och en sidewinder. Jag har inte riktigt bestämt mig vilken jag ska använda, men om jag ska summera så tycker jag inline verkar bäst... om man inte läser om vad andra tycker då :) Alla andra verkar förorda Anglewinder eller sidewinder.

Jag är rädd att för min konstruktion, så blir sidewinder för trångt, men jag kan ha fel. Vi får se när paketet anländer.

I betställningen finns lite axlar, hjul, däck, pod:ar, V12/3-motor, drev... Jag tror det är allt för att kunna få alla mått.

Igår började jag rita på motorfixeringen i PCB.
Screen Shot 2016-03-06 at 11.44.59.png
Gavlarna och toppen är i PCB-material. Ritat i det alldeles förträffliga Sketchup
Screen Shot 2016-03-06 at 11.44.59.png (97.98 KB) Visad 27260 gånger


Fråga1: Hur låg vill man egentligen ha en bil? Vad är det normala spelet mellan bana och chassi?

Fråga2: När man läser om t.ex. ett pinion-drev 9 kuggar 6,5mm i diameter. Hur mäts diametern? är det från mitten av tandtopp och tanddal på en sida till samma på andra sidan? Typ som på bilden här, http://www.ryerson.ca/~v7chan/cncproject/car_files/car_pc.jpg
Det borde ju rimligtvis vara så för att kunna veta C-C-måttet mellan motoraxel och bakaxel.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 30 apr 2016, 09:12

Igår fick jag mina dekoder-kort som ska sitta i bilen och kan direkt ersätta ett SSD dekoderkort.

Mitt kort klarar högre strömmar och har inbyggt stöd och komponenter för fram-, bak- och bromsljus.

Här är en video på första testet. Det är min egna powerbase som handkontrollern är inkopplad i.
https://youtu.be/hrAoowcbvFc

[youtube]https://youtu.be/hrAoowcbvFc[/youtube]
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav Lasp 30 apr 2016, 13:58

Ser riktigt bra ut! Intressant koncept, man behöver ju inte förändra hela världen på en gång och tro att man är ensam om det!
Detta är helt klart ett steg i rätt riktning. Skall bli intressant att följa upp med växelhantering.
Lycka till. :up:
Skapa gärna en liten, minimal bana med två spår och två växlar så att det går att överblicka funktioner först!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Försök 1: 1/32 PCB-chassi + slot.it pod

Inläggav niclasf 03 maj 2016, 15:26

Bra tips med att göra en liten bana som man kan göra tester på. Om jag har tur kan jag få till det till helgen.

Sedan förra inlägget har jag lött ihop 6 egna digitala dekodermoduler som alla fungerar finfint.

Nu har jag alltså en egen Powerbox, egen digital dekodermodul. Nu är det "bara" växelelektroniken kvar som jag tänkt göra automatisk typ BLST eller liknande.
Jag har inte bestämt mig vilken bil som ska ha prioritet på raceline. Första bilen eller den bil som hinner ifatt.
Sedan tänkte jag även ha krockskydd så att man inte kan byta bana om det finns en annan bil på banan man byter till.
niclasf
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 okt 2015, 00:15
Ort: Stockholm


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster