Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Inläggav Marlene 25 okt 2016, 11:27

Min femåring har en av de större CarreraGo-banorna och den fungerar si så där. Han byggar själv långa banor och gärna över trösklar med diverse uppbyggningar under. Bilarna har bitvis inte så bra kontakt, de stannar om man kör för långsamt i vissa partier. Skulle det bli bättre om jag köpte en till bana så han kan använda två eltransformatorer? Eller finns det någon annan bättre eltransformator? Han gillar mest att bygga så det vore bra om det gick att bygga ut banan ytterligare. Såg i en annan tråd att det finns boosterkablar, kan det fungera?
Marlene
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 okt 2016, 13:32

Re: Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Inläggav Lasp 25 okt 2016, 16:04

Att fördela det elektriska är nästan ett måste när man kommer över 10 m bana.
Ett aggregat ytterligare hjälper inte.
Men Boosterkablar kan vara värt att testa. Det finns enkla metoder för att koppla upp dem.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Inläggav Marlene 25 okt 2016, 16:20

Jag kan inget om bilbanor så jag är tacksam för alla tips. En dum fråga kanske, men vad menar du med att fördela det elektriska? Och var kan man köpa boosterkablar?
Marlene
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 okt 2016, 13:32

Re: Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Inläggav Lasp 25 okt 2016, 19:12

Hej På en analog bana, de flesta vanliga är det, så matar man den ena strömförande skenan med minus från transformatorn. Den andra skenans pluspol får sin matning via handtagets rörelse. När knappen är helt intryckt går det max volt ut i skenan, det är oftast 12V. Men det är så många förluster i alla skarvar att det sjunker i effektivitet ju längre bort från transformatorn man är.
Man skapar då en paralellkoppling dvs ett par trådar från ett av spåren och drar de fram till en bit bana längre fram.
Tyvärr tror jag inte att en Carrera Go bana har färdiga kablage.
Men kolla här
http://www.slotcar-union.com/fr/324-cablages
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Inläggav Marlene 25 okt 2016, 21:55

Aha då förstår jag, nu gick det upp ett ljus :) Tack för förklaringen! Så de två metallskenorna vid varje spår har olik laddning, den ena är positivt laddad och den andra är negativt laddad. För att minska spänningsbortfallet i slutet av banan som blir av alla skarvar mellan bandelarna drar man alltså kabel ifrån skenorna relativt nära spänningskällan (antar efter ca 1/4 av banan) till skenor längre bort (antar efter 3/4 av banan).

Jag tänker prova med en vanlig lampkabel och se om det fungerar. Den har ju två kablar i sig, en till vardera skena. Det går kanske att kila fast den direkt i/under skenorna.
Marlene
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 okt 2016, 13:32

Re: Hur ska jag optimera min sons bilbana?

Inläggav Jormungandr 26 okt 2016, 08:42

dra kabel från delen där strömmen kommer in i banan (där är den ju bäst, eller alternativt precis bredvid om det är trångt) och sedan till någonstans halvvägs mittemot. vid riktigt långa banor kan det behövas flera boosterkablar. Det kan även hjälpa att göra rent kontaktytor i skarvarna och kolla så att dessa är raka och fina. smuts eller en knölig kontakt kan lätt försämra strömmen avsevärt. På vår permanenta bana (drygt 16m) gick vi och mätte motståndet mellan varje skarv och lödde ihop de som var dåliga, men vi har ändå extra kablar till mitten.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster