Hur lackerar man bilen snyggt?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav Morbidelli 03 jan 2018, 11:17

Jag är sugen på att köpa ett White Kit och lackera bilen själv, mest för att de är betydligt billigare och inte för att jag tror jag kommer göra ett bättre jobb :)

Ni som lackerar era bilar själva, vad använder ni för färg, tejp mm? Misstänker att det inte är biltemas sprayburkar och vanlig maskeringstejp. Är det något mer man bör tänka på när man lackar själv?
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav Pucko Camaro 69 03 jan 2018, 12:52

Jag använder Tamyia tejp, smal BILTEMA tejp 8-o :D :o , aluminumfolie vid maskering. Färg airbruch färg som Faskolor, Tamyia kör jag med. Biltemas airbruch....
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav Jormungandr 06 jan 2018, 17:32

Biltemas hobby färger funkar ganska bra och är snälla mot både plast och deklarer. nackdelen är väl mest bristen på kulörer. de fungerar dock utmärkt för en nybörjare. deras klarlack har tyvärr blivit mycket sämre så man måste vänta tills den torkat ordentligt efter första lagret. annars blir et lätt att den reser sig och ser ut som apelsinskal. jag köpte maskeringsfärg på färghuset och det var inte särskilt dyrt. finns både den frystejps liknande och den som ser ut som tunn eltejp.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav Nico 07 jan 2018, 16:53

Den här diskussionen har potential att bli tio sidor lång.
Men under "mina projekt" hittar du en tråd som heter Nicos chopchop. Där ser du hur enkelt jag angriper modellerna med antingen Tamiyas eller Biltemas sprayburkar. Topplackar alltid med Biltemas klarlack. Den gulnar aldrig eller krackelerar aldrig. Detaljer penselmålas vid behov.

Maskerar med Tamiyas gula tejp. Med den kan man maska ena dagen och spraya nästa utan att oroa sig för limrester när man drar bort tejpen. Råkade en gång köpa masktejp i hobbyaffären. Den kunde inte sitta kvar för länge. När man förväntansfullt tog bort tejpen var det tejpklister överallt på bilen. Så - Tamiyas är dyrare men bäst!

Sen har du förstås airbrush. Jag har noll erfarenhet. Men börja med att lacka en bil i två kulörer eller så och känn efter om det är skoj (det är det). Det brukar ta lite mer tid än man tror men det är värt det.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav Morbidelli 08 jan 2018, 08:44

Tack så mycket för alla tips!

Det första offret blir en helvit Fly Racing Porsche 911 GT1 98 som jag hittade på tradera. Jag har en redan, fast inte racingmodellen, en Jever med slot.it bakaxel och drev samt Avantslot magnesiumfälgar. Går fantastiskt fint.
Morbidelli
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 mar 2017, 12:29
Ort: Motala

Re: Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav Porsche 997 29 mar 2021, 16:34

säkert en dålig fråga, men som nybörjare har jag ingen aning. Kan man klarlacka fönsterna, eller kommer det bara bli fult? Jag har som sagt aldrig färdigställt ett målningsprojekt, men påbörjat flera.
Even if you put a rocketship, we will be sopsist!
Användarvisningsbild
Porsche 997
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 jan 2021, 01:06
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hur lackerar man bilen snyggt?

Inläggav jomol22 04 maj 2021, 10:21

Det är rackarns svårt att få så perfekt yta som krävs, så LACKA INTE fönstren! Jag slarvade en gång med slipning, så en ruta blev repig. Därefter försökte jag mig på att lacka den. Resultatet blev att det ser ut som det ligger en halvgenomskinlig presenning över rutan. :drunk:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 46 gäster