Slot Racing World Championship 1/32 Hardbodies Planet32

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Slot Racing World Championship 1/32 Hardbodies Planet32

Inläggav OEL 03 feb 2019, 18:38

Hej bilbanevänner,

Den 20-23:e juni i år kommer ett nytt världsmästerskap i det vi kallar bilbana (1/32 ”hard body”) gå av stapeln i Most, Tjeckien. Det är nya organisationen Planet32 som ligger bakom detta. Världsmästerskapet delas in i två kategorier, båda med GTE/GT3 bilar men en friare (Pro) och en mer standardbetonad (Am). Två listor över tillåtna bilar i respektive klass finns, men generellt är det väl egentligen bilar från alla tillverkare som gjort GTE/GT3-bilar som är välkommna (NSR, Scaleauto, Sideways, Black Arrow, även TheArea71 i Pro-kategorin, samt även Scalextric, SCX, Ninco, Carrera fast då med 3d-printat chassi). Tävlingen går på två 6-spåriga träbanor, en för respektive klass, 61 resp 54 meter långa.

Då tävlingen är ny är det inte helt spikat med fördelningen av platser (totalt 60), men enligt den preliminära fördelningen har Sverige, Danmark, Norge och Finland tillsammans endast 4 platser garanterade. Dock finns nog chans till några fler platser ifall intresset visar sig vara stort här uppe, speciellt till detta första världsmästerskapet. Skulle det finnas tillräckligt många intresserade får vi försöka ordna en nationell uttagning. Regler och annan information finns på http://most-open.simplesite.com.

Intresseanmälan skickas snarast, men senast den 19:e mars till oskar.ellerstrand@gmail.com. Notera att denna deadline kan tidigareläggas vid stort intresse, ifall en nationell uttagning bedöms nödvändig!

Mvh
Oskar Ellerstrand
Om de är hänsynslösa är jag likadan
OEL
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2014, 10:58

Re: Slot Racing World Championship 1/32 Hardbodies Planet32

Inläggav Lasp 03 feb 2019, 23:20

Spännande tid framöver Oskar. Det ser verkligen intressant ut med två så långa banor.
Vad har vi för längd på banorna här hemma? Pollymannens kanske är längst! Kommer Klippan därefter?
Björns mot Lala kanske är ungefär lika långa, om än lite skillnad på hastighet, men vad vet jag!
Visst vore det kul att veta.
Så får Ni som skall köra ladda upp och träna. Ja banan i Malmö är ju ombyggd och riktigt lång, eller!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Slot Racing World Championship 1/32 Hardbodies Planet32

Inläggav Pucko Camaro 69 04 feb 2019, 06:50

Forsbacka Raceway i Blekinge är ca 48 m
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Slot Racing World Championship 1/32 Hardbodies Planet32

Inläggav OEL 04 feb 2019, 23:54

Jag har för mig att både Pollymannens nya bana och träbanan i Malmö är strax under 50 meter. Björns bana är väl strax under 25 meter.
Om de är hänsynslösa är jag likadan
OEL
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 jul 2014, 10:58

Re: Slot Racing World Championship 1/32 Hardbodies Planet32

Inläggav firebird 25 jun 2019, 19:48

En massa sköna bilder från helgens tävlingar i Tjeckien. Fotograf Martin Kumičak, Slovakien.

https://maxi-pu.rajce.idnes.cz/2019.06. ... stva_sveta

/Daniel
Användarvisningsbild
firebird
Braidsbytare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 okt 2014, 06:30
Ort: Klippan
Klubb: Slotracing-KSR


Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron