Min nya bil

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Min nya bil

Inläggav Borgis 10 feb 2007, 00:00

Tjena! Tänkte så smått testa att lägga in några kommentarer om ett par nya bilar. Sen kan ju ni andra fylla på med era berättelser om ni vill. På så sätt ser man ju lite vad folk tycker och tänker om sina förvärv. Det kanske redan finns någon sådan tråd men det skadar kanske inte ändå? :)

Jag börjar med att, som utlovat, berätta om hur min nya Carrera Evo Jaguar D-type funkar.
Jag kör på en ca 15 m lång Nincobana med 12 V /1,4A spänning. Handtaget för dagen är ett Ghostmodifierat RedFox.

Vi kan ju jämföra lite tider först och främst. En normalt sladdande (med lätt magneteffekt, rejält mindre än original Ninco t ex) touringbil, som min Ninco Mercedes CLK eller Opel Astra rusar runt på ca 5,7 sekunder. Min Scalex Renault F1a gjorde det på 4,3 s. En SlotIt Porsche 956 rakt ur burken men med Silikondäck gör varvet på 4,94 sek. Det var exakt vad Carrerajaguaren mäktade med rakt ur lådan med båda magneterna kvar i bilen. Ruskans snabbt alltså. Det är svårare att köra SlotItPorschen så fort men det är den bakre magneten på Carrerabilen som gör allt. Samma bil fast utan bakre magnet sladdade runt på mer humana och rimliga 6,5 sek. Klart mycket roligare att köra på det viset om någon frågar mig. Men visst, bilen är snabb rakt ur boxen. Den är lätt, bara 73 gram, så motorn räcker länge. Jag är nöjd med mitt köp. Bilen är ju rätt snygg dessutom. Gul som vispat ägg. Jag hade planer på att måla om den men nu vet jag inte... Kanske måste köpa en till i så fall. :D

Bild

Dagens andra nykomling i garaget blev alltså en nyhet ifrån Ninco. Jag har en svaghet för Nincos Classicserie och har väntat på att denna skulle komma ut. Austin Healeyn finns ju redan i ett flertal olika kostymer men denna lockade mig definitivt. Det enda jag egentligen har emot den är att den gula färgen är lite för intensivt gul. På bilderna av förebilden är den lite mildare, men man ska väl inte klaga. Den är snygg så det räcker. Tampotrycket är snitsigt värre och detaljrikedomen håller normal Nincostandard.

Tyvärr har den ett fel till om någon frågar mig. Det stavas NC-5. På tok för vass motor för att sitta i en sån här bil. Den har en rejäl magnet monterad men släpper ändå ganska bra i baken när man pressar den. De smala däcken gör väl sitt till för det. Bästa varvtid rakt ur lådan på min bana är 5,8 sekunder. Min blå Cobra med NC-2 och lite uppflyttad magnet är en sekund långsammare ungefär. Kanske blir det t o m en NC-1 och magnetlöst för Healeyn men det får jag återkomma till. Får väl prova NC-2 först. Det är den motor jag gillar bäst.

Sådär ja... Frågor på det? 8)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Min nya bil

Inläggav Storabjörnen 10 feb 2007, 00:11

Borgis skrev:
Sådär ja... Frågor på det? 8)


Inga frågor på det, bara ett tack för intressant och kul läsning, och en riktigt snygg bild! :thumb:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Mr Way Cool 10 feb 2007, 00:20

Howdy...

Gratulerar till trevliga bilköp.
Visst är den en pärla, den lilla Jaguaren?
Jag har en exakt likadan, och fastän min bilsmak i övrigt drar iväg en bra bit västerut så kan jag ändå inte annat än älska den där lilla gula bilen.
-Den till och med LUKTAR gott :D av en avvägd doft av gummi elektronikdelar & smörjfett...

Klar favorit i min hylla. :thumb:
(håller med om att man troligen skulle vilja ha en till...)
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav Borgis 10 feb 2007, 00:20

Tack, det var den enda bild som var presentabel. Det är svårt att plåta med en kompaktkamera och utan dagsljus. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ramchager 10 feb 2007, 00:27

Vilka sönheter!!! :thumb: :thumb: :beer:
Användarvisningsbild
Ramchager
Kartläsare
 
Inlägg: 872
Blev medlem: 20 jul 2005, 15:03
Ort: STHLM

Inläggav Borgis 10 feb 2007, 00:32

Mr Way Cool skrev:Howdy...

Gratulerar till trevliga bilköp.
Visst är den en pärla, den lilla Jaguaren?
Jag har en exakt likadan, och fastän min bilsmak i övrigt drar iväg en bra bit västerut så kan jag ändå inte annat än älska den där lilla gula bilen.
-Den till och med LUKTAR gott :D av en avvägd doft av gummi elektronikdelar & smörjfett...

Klar favorit i min hylla. :thumb:
(håller med om att man troligen skulle vilja ha en till...)


Tack för det. Jag instämmer. Flera av Carreras bilar är nog rätt underskattade, faktiskt. Kanske kommer de mest till sin rätt som såna här lättviktare, men jag gillar också mina DTM-bilar och gammelNASCARs.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav nandroid 10 feb 2007, 15:02

Här damp det in igår en E1901 samt två A1901 från Fly, talar om Audi Quattro. Har ej testat dessa ännu, tog bara en liten runda på 4 m banan. Tittat lite på tekniken inne i bilen, ser OK ut.

På inkommande C2558A Ferrari 312 & McLaren M23 Twin Pack
Gamla bilar skall köras
nandroid
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 mar 2005, 09:59
Ort: Vasa, Finland

Inläggav Tony 14 feb 2007, 00:11

Mitt senaste tillskott...

SCX/Scalextric Lancia Delta Integrale (Altaya)
Köpte bara karossen och den monterade jag sedan på min andra Integrale från SCX.
Eventuellt blir det lämpligt chassie från Ninco så småningom eller oxå bygger jag upp en ram av glasspinnar så jag får dit ett par hjul sen får den stå i serviceområdet som scenery...


Bild

Bild

Och som vanligt finns några fler bilder på min hemsida.....
Rallytorget Superstage
13 meter tvåspårig rallybana av märket SCX samt en gnutta Scalextricbitar.
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 14 jan 2005, 15:07
Ort: Ryd, Småland

Inläggav Borgis 25 feb 2007, 13:20

Tänkte berätta lite mer om vad som skett med min gula NincoHealey bland annat.
Redan andra dagen jag var ägare till den körde jag sönder den... :( Trots att den var övermagnetiserad och dito motoriserad kunde jag inte låta bli att köra några varv. På tionde varvet blev jag övermodig och bilen släppte från banan. En snygg flygtur över räcket och ner på golvet blev resultatet. Skador? Ena extraljuset trillade loss. Ställde med svansen mellan benen ifrån mig bilen för kvällen och limmade dagen efter tillbaka lyset som jag hittade i ett hörn. Magneträsersjukan hade slagit till. :x

Passade därför på att byta till NC2an bara för att prova. Jag hade också tryckt upp magneten lite för att minska magnetsuget. Dessutom blev bilen försedd med ett par äldre bakdäck som garanterat är i gummi. Jag körde några varv för att testa och den blev betydligt goare att köra. Då, på något sätt, råkade lite tjock gräsmatta i form av liggunderlag förirra sig in på banan precis vid bromspunkten efter en lång raka. :o Vad hände? Tja, helt utan att bromsa flög bilen rakt in i väggen. Att det bara var vänster framljus som försvann den här gången var nog bara tur. Efter en hel del rotande hittade jag både reflektor och glas och kunde limma tillbaka dem. Med något stukat självförtroende bestämde jag mig för att försöka att inte köra sönder denna lilla goding helt och därför sätta en NC1a i den. Det har känts som ett bra recept för de andra classicbilarna i mitt stall och det funkade även denna gång. Visst blev bilen slö men hastighet är inte allt. Jag reducerade också magnetsuget till ett minimum och nu känner man sig mer hemma med den. Inga fler flygturer. Bara mys. Powersliding går fint nu också. :thumb:

Efter denna konvertering kom jag på att jag ju har en annan kul liten klassiker som nästan varit smått okörbar. I vilket fall som helst visste jag inte vilken bil jag skulle köra denna raket mot. Det är min lilla Revell Porsche 550. För att göra storyn kort så fick den också en NC1a. Nu kan man köra den tillsammans med min Jaguar, Ferrari 250, Corvette, Healeyn och så småningom också Cobran när den fått sin motortransplantation utförd.
Dags för lite klubbrejsing någon gång i vår kanske? En röd Cobra eller Healey också bara (Lars?) så har vi bilar i rätt färg till vart spår.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav RaceTG 26 feb 2007, 11:46

Glöm inte min blåa Porsche 356!

/TG
Användarvisningsbild
RaceTG
Kartläsare
 
Inlägg: 954
Blev medlem: 31 maj 2005, 20:29
Ort: Göteborg
Klubb: FROG

Inläggav Borgis 26 feb 2007, 14:06

RaceTG skrev:Glöm inte min blåa Porsche 356!

/TG


Oj, nej, det var tur att du påminde mig. :wink:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Kristian 06 mar 2007, 22:00

Ny bil i dag!
en Jaguar XJR9 nr 22

Bild
Bild


min första slot.it bil. Dom verkar väldigt lovande enkelt men vridstyvt chassie och bra svängradie på flaggan.Det första jag gjorde va att ta bort dom enormt fula klisterlapparna över tobaks reklamen eftersom texten lös igenom, jag skippade att ta bort jaguar märkena på bakvingen då dom täckte silk cut dekalerna tillräckligt för att jag inte ska störa mej på dom.
Tyvärr har jag ingen vettig bana att köra på här hemma så jag har inte kunnat provköra änn men det får väll bli i veckan nånngång om jag kommer iväg till vår filterleverantör som har en bana ståendes i sin kundmotagning.

Fick även hem ett Parma economy 45ohm och jämfört med dom scalextric sport handtag jag har kört med så va det ju som natt och dag, parma handtaget ligger bättre i handen, glider smidigare över resistorn och har mjukare fjäder utan att bli sladdrig... men jag har ju ingen färdig bana hemma änn så jag har ju inte kunnat provköra handtaget heller :( ....
men de ser fint ut där på hyllan med bilarna :D
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Inläggav Borgis 06 mar 2007, 22:20

Grattis till ett kul köp. Den har man ju spanat på en del själv faktiskt. :)
Antagligen är den lika tyst och kvick som den är snygg också. Du kommer väl med en rapport när du fått provköra?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Kristian 06 mar 2007, 22:25

självklart... jag hoppas som sagt hinna köra en sväng nu i veckan... "testbanan" är en scalextric sport en lätt modifierade 8 med 2 spårbyten, snabbaste tiden med en BAR F1 är 3.84 och min Scalextric NSX gör knappa 4.5 så jag hoppas på under 3.8 :D för att knäcka ban ägaren
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Inläggav Nico 06 mar 2007, 22:51

@Kristian; Du har PM

En annan gick lös på en slotit Porsche 956, blanco! Blir säkert skitbra :-\
Mina första tester och vibbar av denna bil är att det blir en jäkla bra box-stock racer. Rejäl drivlina, sköna egenskaper på banan. Nu fattas bara färgen.

/Nico

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster