Scalextric Pinjongdrev

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Scalextric Pinjongdrev

Inläggav RedTop 16 feb 2004, 11:41

Jag är bara glad amatör och nybörjare när det gäller bilbanor, men tycker ändå att jag har noterat att pinjongdreven i plast är en svag punkt på Scalextrics bilar.

Finns det några andra pinjongdrev som håller bättre som passar? Kanske något i mässing? Gärna nåt man kan köpa löst och inte i par med kronhjul.

Nån som har några bra tips?
/RedTop/
RedTop
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 feb 2004, 08:42

Inläggav Hakon 16 feb 2004, 20:43

Har sällan problem med dreven.Oftast pajar dreven när bilens bakhjul hålls fria från banan och snurrar ,sen när bilen släpps ner med "gas" på så rensar man dreven.Tänk på att alldrig ha hjulen snurrandes när bilen sätt på banan. Det är samma sak med att "fånga" en bil som kör tex med handen Detta är ett fel som jag tror att vi alla gjort i början.
Hakon
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:17

Inläggav RedTop 17 feb 2004, 09:10

Hakon skrev:Har sällan problem med dreven.Oftast pajar dreven när bilens bakhjul hålls fria från banan och snurrar ,sen när bilen släpps ner med "gas" på så rensar man dreven.Tänk på att alldrig ha hjulen snurrandes när bilen sätt på banan. Det är samma sak med att "fånga" en bil som kör tex med handen Detta är ett fel som jag tror att vi alla gjort i början.


Låter rimligt. Så höll man ju på när man var 10-12 år.... ;)

De bilar jag har är begagnade Scalextric och på många har pinjongdrev varit trasiga när jag köpt dem. Dom spricker längs med kuggarna. Kan ju bero på det du nämner, och/eller att plasten blir sprödare efter 5-10 år på någon kallvind.

Hursomhelst så efter vad jag kan läsa till mig så verkar det som om pinjongdrev i mässing från Slot-It passar på Scalextric???
Nån som vet om det stämmer?
I sådant fall får det bli sådana eftersom priset inte skiljer speciellt mycket mot Scalextrics reservdelar.
/RedTop/
RedTop
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 feb 2004, 08:42

Inläggav Hakon 17 feb 2004, 21:13

Spruckna pinjonger av plast är mad all säkerhet ålderskrämpor.Många tillverkare har idag mässingsdrev till pinjongen (Fly SCX osv) .Kan berätta att även dessa slits ner,har idag sett ett som var helt slutkört på en Fly med sidewindermotor och då har han smort med jämna mellanrum.Men den Porschen har fått gå många varv jag lovar,ujuju :thumb:Ang Slot-It drev så har jag ett svagt minne av att du bör ha deras krondrev åsså.
Hakon
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 feb 2004, 21:17

Inläggav RedTop 18 feb 2004, 10:00

Hakon skrev::Ang Slot-It drev så har jag ett svagt minne av att du bör ha deras krondrev åsså.


Mailade Slot-It och frågade. Fick svar på några timmar :thumb:
av en herre med ett namn som förpliktigar! Se nedan!
Sen tvivlar jag inte på att det funkar det säkert bättre om man använder deras krondrev.

Söderman, Lars wrote:
>Hallo!
>From what I understand Slot.it brass piniongs can be used with stock Scalextric crown gears. Is that correct?

>Ciao!

> Lars Söderman
> Sweden

Lars,
Yes it is correct.

Ciao!
Maurizio Ferrari
--
Galileo Engineering
Via Cavallotti 16
I-42100 Reggio Emilia
P.IVA I-01799760358
Ph/Fax +390522920496
http://www.slot.it

Slot.it is a trademark of Galileo Engineering
/RedTop/
RedTop
Övningskör
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 feb 2004, 08:42


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster

cron