"Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: "Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav largasso 10 jan 2008, 02:12

Saknar verkligen uppdateringar i denna tråd................. :(


Vad händer SB ???? Har du gått i ide eller é du fortfarande på banan ??
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: "Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav pryzze 10 jan 2008, 08:12

Det skulle vara kul att se banan innan man går i pension. ;-)

Heja på SB.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: "Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav ZeeJay 10 jan 2008, 11:18

Japp....håller med föregående forumspeakers....man saknar händelserna på Der Grosse Bär....aber Der Grösseste Bär är väl den barren som har fått mest renovering gissar jag... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: "Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav Storabjörnen 10 jan 2008, 13:14

Hej Vänner,

Man blir alldeles varm när man läser ert intresse och önskan om uppdatering kring min bana RennBahn Der Grosse Bär. Tack killar!

Sanningen är den att jag har alldeles för lite att säga om den just nu. Men den är inte riven i alla fall. ;)

Om jag däremot skulle säga något om anledningarna till bristfällig uppdatering så är det ZeeJay man ska lyssna på, och av hans svar ana vad som pågår istället för arbete på GB.

Helt korrekt, det är huset i skala 1:1 som "moddas" och tar mest tid. Nu bor vi visserligen inte i ett renoveringsobjekt som det kanske låter, tvärtom, vi köpte ett hus för två år sen som redan hade en stil som vi båda uppskattar mycket, och som var varsamt omhändertagen och måttligt moderniserat. Men det saknades en hel del tyckte vi. Så stora projekt har varit bl.a en anständig trädgård med rabatter och utomhusbelysning, ett garage som är vart namnet (har vi därför byggt "nytt" på gamla stommen) och en uteplats naturligtvis, som vi byggde i somras. Med en fru vars största intresse är heminredning, arkitektur och design, så är det lätt att ryckas med (om man som jag också är intresserad), så vi har när vintersäsongen kommit igång gjort om vardagsrum, arbetsrum, målat tak, väggar, fixat lister, jagat möbler, belysning, HiFi, och liknande saker. Dagarna före jul rev vi så ur den ganska rudimentära tvättstugan och skickade den på tippen. Mycket jobb, förre ägaren hade klätt allting (inklusive rör) i betsad björkpanel. :drunk: Så jul & nyår har ägnats åt att bygga ny tvättstuga, med kakling, skåp, bänkskivor, VA-dragning, el, och allt som hör till.
Fram på våren kommer vi så ta itu med en renovering av gästtoaletten som är i status "okej" men av 1967 års standard fortfarande - en stil vi vill behålla, men i moderniserad form.

Parallellt med detta har jag på sommarhalvåret min bilhobby som bekant, som jag försöker ägna lite tid. "Blåskåpet" har varit lite krävande i sommar och faktiskt bara rullat 269 mil (läste just av mätarställning mellan två besiktningsprotokoll 2006/2007). Maskinellt allt okej, men omfattande jobb var att byta sportdämpare och sänkfjädrar, handbromsvajrar och liknande. Termostat hann man med också. Vidare har jag sålt två bilar i somras, varav en en entusiastbil, samt fixat och trixat med en vinterkälke som jag fiskade upp i Halmstad (Opel Astra 96'a) som behövt diverese översyn, framvagn, balansering, kamrem, etc.

På hobbyfronten då, så är jag lite "periodare", så det har blivit en hel del fokus på modelljärnväg på sistone faktiskt, skala Z. Även om bilbaneintresset liksom alltid existerar. En kollega på jobbet umgås med ett gäng herrar som bygger modulsystem för modelljärnväg i skala H0, men han och jag har börjat bygga liknande för Z-skalan. Mycket kul.

I dags dato kan man faktiskt inte komma in i rummet där GB huserar, det är belamrat med "tvättstugeprylar" medans vi bygger klart.

Tanken framöver är väl kanske att riva, ja, och bygga en liten fräst bana. Jag fick en fräs av tågkollegan på jobbet.
Har ännu ingen klar bild av hur stort, var, eller vilken design. Men känner att jag skulle vilja prova.

Oj oj, det blev en hel "verksamhetsberättelse" detta. Ni som läst ända hit till slutet av min post, tackar jag för ert intresse.

Men jag lovar att SÅ FORT jag gör minsta lilla update på GB så postas det här.

Tack igen för era kommentarer!

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: "Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav ZeeJay 10 jan 2008, 13:51

He´s ALIVE....He´s ALIVE..... :D :D :D

Har samma dilemma här SB så vet hur du känner det...
Renovering av kök och vardagsrum står för dörren...totalrenovering....hua...
Håller på och tittar på köksinredning och annat...golv har man ju eftersom jag är i branschen..sen ska ju resten som möbler...kakel,,.,tapet..färger..kyl, frys, spis...mycket ska väljas...allt skall jag själv montera och bygga om...
Sen finns ju även FROG lokalen med allt vad det innebär men det goa är att vi har ju ett HÄRLIGT gäng som gärna tar i extra och fixar!!

Dock känner jag det som en skön tillflykt att pilla o bygga lite med Pineswampbanan som omväxling från allt det andra....man kan ju lägga till att jag i jobbet reser ca 3-4 dagar i veckan runt på de sju länder jag ansvarar för....hehe...mycket flygande och farande...så tid...den är dyrbar men den lilla extra jag har lägger jag GÄRNA på att hålla påmed FROG gänget!!

Ser fram emot när du får tid över från allt annat och kommer igång med lite fräsande Anders...kan ge mig sjutton på att du kommer att bygga nåt sagolikt med dina scenery kunskaper... :beer: :beer: :thumb: :thumb:

Good Luck!!

Tjing

Calle
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: "Der Große Bär" / "Stora Björn" - min pr

Inläggav Nico 11 jan 2008, 14:23

Ja det var som sagt inga nyheter, och man förstår ju hur enkelt det blir att prioritera när hälften känns ogjort! (Även om så inte är fallet som du säger), man vill ju alltid ha det på ett speciellt sätt.
GB är precis som många andra projekt här otroligt inspirerande när uppdateringarna och bilderna spills ut på forumet. Och frästankarna känner jag till sen tidigare diskussion.

Whatever holds you from it, good luck with it! :beer:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster

cron