Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Svänn 16 feb 2008, 12:01

Jag ropade in ett Schmidbauer Monza inline skalarejsingchassi på eBay Tuskland till ok pris och fick lust att göra något av detta. Mest för att prova hur olika grejor lirar ihop, samt att jag tycker om dessa gamla klassiker 1/24-karosser.

Chassit kom som plockgodis i påse. Det var enkelt o logiskt att skruva ihop. Där fanns förutom chassit o skruvar även 3 mm axlar, glidlager och pickupp. För att bli komplett krävs alltså hjul, borstar, kablar, drev och ev. någon sorts motor. Här fick jag problem direkt. Allt 1/24 junk jag har liggande är amerikanskt. Tror det är 1/8" på axlar etc, dvs lite för grovt. Annars verkar 3 mm vara europastandard inom skalarejsing idag vad jag kan se.
Eftersom jag har mycket Strombecker liggande till ingen nytta, och dessutom är otålig valde jag att använda sådana axlar, lager, drev o hjul.
Trots att dessa axlar är grövre är ytterdiam på lagren mindre. De glappade i chassit alltså. Detta löstes genom att smälta på tenn på lagrens utsidor (givetvis hamnade lite på insidan oxå...) och sedan värma in lagren i chassit med lite skaplig centrering. Jag har ca 200 Strombecker metallfällgar, även en del insatser. Alla är dock av samma dimension... bara 5 mm breda :( Eftersom axlarna och fälgarna är gängade och alltså skruvas på och låses med muttrar är det enkelt att göra både 5, 10, 15, 20 mm osv. breda fälgar om man vill. Bara att skruva ihop på axeln. Sätta i borrmaskinen och slipa ner de falsar som blir i mitten. Jag nöjde mig med 10 mm bak o 5 mm fram. Det är ju en gammal bil detta. :D
Fram satte jag gamla torra Strombecker däck och bak ett par nya Ortmann i lämplig storlek som fanns i en låda.
Motorn blev nästa problem. Jag har en del ganska vassa motorer typ Cheeta II och 16D, men det tycker jag blir lite för mycket. Någon mer lämplig Fox eller Euro 26k hade jag ingen. Fick bli en Ninco NC5 istället. De har ju bra vrid, får se om det räcker...? Utväxlingen är blygsamma 9/33, men å andra sidan är bakhjulen hela 28 mm.

Karossen är en gammal Strombecker. Antagligen oanvänd men någon gång av någon målad i allsköns färger.
Här fick bli demontering, mattslipning o lack. Nu är den klar, så när som på att ratten saknas. På måndag åker jag till Karlstad och då ska den testas på SCSC Fleischmann Ring. Med eller utan ratt. Får se om den tar sig runt... :D
/Sven

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav KolvGubben 16 feb 2008, 15:15

Jag fattar inte mycket om chassien och sånt men..... en grön,öppen, bil med gul rand och STP-märken !!!! :thumb:

S N Y G G !!
Användarvisningsbild
KolvGubben
Braidsbytare
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 jan 2008, 19:37
Klubb: nej

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Burström 16 feb 2008, 21:38

Hej svänn.

SM chassina går mycket bra,jag testade ifjol före vi åkte till Oslo och
dom ligger inte långt efter schöler chassina i varv tider på våran bana.

Okey nu går utveklingen fort även på chassi fronten även i scalaracingen
Plafit slp och Momo är väl dom som har ryckt ifrån i dag vad det gäller
fart,körbarhet och plaseringar int.

Men som ett klubb chassi tycker jag SM är bra och det är inte så mycket
mekano över det,som det är tex på schöler chassit.

Handtag. köp det värre av professor motor,du har mycket vikt du ska dra
runt banan med en scala bil.
Vi pratar om upp och över 200g på bilarna så kör du proslot motorn på 26k
så drar det lite mera a vid acc på tyngre bil.

Jag såg i Norge på EM att några Belgare åkte med slot it handtaget,och dom
verkade nöjda med det så det kan ochså vara ett alternativ till professorn.

Annars finns det ett av det bästa hantagen på marknaden i Danmark,
Carsten handtag säljes av L Harrysson i hjärup och det kan du köra allt
med.
För mig så sänker jag varv tiderna med 2-3 tiondelar per varv på våran bana
med carsten hantaget och alla i Umeå åker idag bara med det på banan.
Så stor skillnad är det mellan handtagen, många tror inte att det är så men
det är det.
Men priset är betydligt dyrare än andra handtag 2100kr med frakt.

Lotusen.snyggt rep av karossen och att blanda nytt och gammalt.

Har alltid gillat dom gammla bilarna,det är många minnen som dyker upp från
slotracing tiden tidigt 70 då bilar såg ut som bilar.
Tyvärr försvann dom bilarna 76-77 när dom högre demsen"sido vingar" blev
höghus och osthyveln"kaross"blev det man skulle ha för att hänga med på tävlingarna.

Men vi kan få fart på scala racingen i sverige om vi lägger den på rätt nivå,
handout däck,enhets motorer,porsche 997 karosser så att alla åker med samma
grejor och har kul.

öppen för förslag ang bilklasser,klubbar,regler,oss....

Burström
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav largasso 16 feb 2008, 21:50

Du kan väl inte testköra den utan ratt ???????? 8-o :-\

:beer: :beer: :beer:

Snyggt jobbat det ser ut som om du fått den i kanonskick !

Undrar om Vanwalls cigarrerna kan bli lika bra ?.........................
Har nog en ratt liggande jag skickar den till dej.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Svänn 17 feb 2008, 10:29

Lala skrev:
Undrar om Vanwalls cigarrerna kan bli lika bra ?.........................

Med tanke på vad man sett av det du byggt hittills så borde det nog kunna bli nåt i hästväg... :)

Burström skrev:
Har alltid gillat dom gammla bilarna,det är många minnen som dyker upp från
slotracing tiden tidigt 70 då bilar såg ut som bilar.
Tyvärr försvann dom bilarna 76-77 när dom högre demsen"sido vingar" blev
höghus och osthyveln"kaross"blev det man skulle ha för att hänga med på tävlingarna.

Men vi kan få fart på scala racingen i sverige om vi lägger den på rätt nivå,
handout däck,enhets motorer,porsche 997 karosser så att alla åker med samma
grejor och har kul.

öppen för förslag ang bilklasser,klubbar,regler,oss....


Det skulle vara jättekul om vi kan få till en skalarejsingserie här i Sverige. Skulle nog tro att vi kan få ihop i alla fall 3-4 man från vår klubb i Karlstad. Kanske någon från Slot City i Västerås kan vara intresserad också?
Min egen erfarenhet av modern 1/24 skalarejsing är mycket liten i dagsläget, men jag har börjat jobba på det. :) Verkar helkul. Denna Lotus 30 och Chaparralen på WP-chassi jag skrev om i en annan tråd är liksom de första stegen. De senare bygget med SM-chassit var helt klart roligare och verkar mycket bättre, så det får nog bli detta och förmodligen något mer av de andra chassifabrikat du nämnde för min del framöver.

Enhetsmotorer och handoutdäck verkar helt ok. Karosserna kanske inte behöver vara lika? Kan man kanske få välja på några olika inom samma kategori/klass? Man kanske kan få det tillräckligt likställt genom att sätta viktgränser på karosserna. Startfältet blir lite roligare om det är några olika bilar.
Själv gillar jag 60-70-talsbilarna mest, men jag är lite allätare så det är inte så noga.

Appropå däck; Ska nog skaffa nya 3 mm grejor till Lotusens bakvagn så jag kan köra med moderna fälgar och foamdäck. Har kollat runt lite på nätet på fälgar o däck. Är det så att alla foamdäck klistras inom skalarejsing? En del fälgar verkar sakna flänsar helt och en del har en liten fläns på utsidan, vad jag kan se. Detta måste väl betyda att man måste klistra fast däcken eller?
White Point Caparralen jag byggde har 20 mm breda foams, men de fälgarna har större flänsar på båda sidor så det vara bara att trä på dom o köra. Efter inslipning gick den jättegött.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Nico 17 feb 2008, 12:31

Mycket elegant Svänn... klassiskt och cleaant å det förslår. Chassiet såg inte dumt ut det heller. :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Burström 17 feb 2008, 20:53

Tjena.

Kontakt lim till foam däcken på alu fälgar.

Till wp fälgarna använd matt tejp typ dubbel
sidig.
klipp en remsa som passar på fälgen,fäst
den på fälgen dra av skydds papperet kräng
på däcket på fälgen.
Då har du ingen foam som snurrar i fälgen
vid körning."om du inte vill åka diffat"?

mvh
Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Burström 18 feb 2008, 11:05

Hej.

Jag tänkte på klasser som vi skulle kunna åka.

Sportvagnar mellan 1963-75,kör med Tyska reglerna som i DSC men
på motor sidan kör vi med Proslot motorn 26k.

Jag har börjat att prata med Kai i Finland om ett nordisk reglemente i
skala racing och han är inne på sportvagnar typ Porsche 917,ferrari 512s
osv..

Det viktigaste är att vi kommer igång och har kul,jag ser att Tyskland
lägger dom in i resultatent på tävlingar ett poäng system hur skala
riktig bilarna är,20 p är högsta man kan få på bygget.

Nu vet inte jag om det är så bra att ha som slutresultat,en kille som
kör mest varv på ex minuter i en final står som vinnare men slutar
som trea pga bygget är inte ett super skala bil.
Det blir dyra bilar som snurrar runt då om man har dom reglerna
"tror jag".

mvh
Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Svänn 18 feb 2008, 16:48

Sportvagnar 63-75 passar min smak perfekt. :)
Proslot 26 k helt ok. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa motorer än, men jag tror säkert att den är "rätt".

Hur är de tyska reglerna i övrigt?
Är chassit fritt? hur är det med drev o däck? IL, AW eller SW är det valfritt eller är kanske inline ute i dessa sammanhang idag?

Vad gäller bedömningen av skalenlighet etc tycker jag att en viss besiktning bör göras så att bilarna inte blir "fel".
Däremot tycker jag inte sådant som exakt skalenlighet, detaljrikedom och finnish ska räknas in i tävlingsresultatet.
Det skulle man istället kunna bedöma vid sidan av tycker jag. Det är kul med snygga modeller och det kan man ju premiera, men det kan kanske vara en tävling för sig?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Svänn 19 feb 2008, 01:02

Tänkte rapportera lite efter provkörningen av Lotusen på bilderna här ovan. :)

Den gick faktiskt väldigt bra... :red: Det är rejäl tyngd i den, går mycket stabilt och lugnt. Samtidigt som man får ut den i goa kontrollerade sladdar. Lättkörd helt enkelt. Ortmanndäcken, som jag aldrig testat på Fleischmann tidigare var kalas. Superbra grepp och inte verkade de tappa nämnvärt när de blev dammiga o lortiga allt eftersom varven gick heller. Det kanske kan ha med bilens tyngd att göra också iofs.

Från början var den dock lite väl lugn och lätt att ha att göra med. NC5:an orkade med den, men det saknades klipp. Det är ju frågan om en helt annan massa som ska igång här.
Jag bytte därför till en NC6 istället. Det gjorde susen! Det extra vridet och de extra varvtalen var precis vad som behövdes. Jag är mycket förvånad att denna NC6 kan få sån sprutt på en så tung bil. Jag har inte vägt den än, men gissar att den väger ca 3 ggr så mycket som t.ex. en Ninco Mosler.

Vår Fleischmannbana är 22,5 m. I vår blyfotsklass kör vi magnetlöst 1/32 med exempelvis Ninco AW med proracetrim, Slot.it och NSR-Moslar med NSR Ultragrip. Ett normalsnabbt bra varv ligger på ca 6,5 s. Med denna tunga Lotusen kom jag ner till ca 7 s.
Nu har ju visserligen NC6 ett rejält vrid så dessa 350 g/cm är väl förklaringen, men jag tycker ändå det är lite konstigt... :o
Jag har skurit upp etiketten för kylningens skull och den verkar inte gå varm. Det känns dock på handtaget att det rinner till lite mer Amperer än man är van vid. Det blev dock inga jättelånga körpass så det är kanske för tidigt än att säga hur motorn håller i längden. Det lär visa sig. :D

Helt klart var detta sketasköj och antagligen kommer det att bli en 1/24 klubbracing-budget-klass hos oss med detta chassit och NC6. Frågan om vi ska köra Ortmann eller foamdäck får testas och utredas vidare.
Detta koncept med Schmidbauer / Lotus 30 samlade klart fler pluspoäng än testet med White Point / Chaparral som jag byggde i en annan tråd. Även om den också var go att köra.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Burström 19 feb 2008, 10:55

Hej.
Va kul att det fungerade så bra med Lotusen.
Det är som jag skrev tidigare att SM chassina är riktigt bra,
sedan är det väl att föredra SW chassit som dom mesta anv
i dag.

Jag tänkte på motor sidan du skulle kanske prova en proslot motor
i stället för NC motorerna,dom är lite klena för att åka 1/24.
jag tror att du sänker varvtiderna med säkert 3 tiondelar per varv
med proslot motorn.Den är inte dyr.
Den har mycket bättre magneter=broms plus att du kan labba med
koltrycket,det finns olika kolfjädrar till dom.Ankaret är epoxy balanserat
"ingen borrning på ankaret"och ett stort plus att du kan svarva om ankaret
stopa i nya kol och fjädrar och köra in,och vips har du en ny motor.
Utan att måsta köpa en ny varje gång det blir sämre fart i motorn,
typ Fox 10,NC motorerna,och dom flesta bilbane motorerna i 1/32,1/24.

Däck sidan har jag ett litet tips,Ortman ,Wiesel däcken lämmnar en avlagring på
banan på gott och ont.
Vi har problem efter vi har kört med slotit bilar med ortmandäck att köra senare
på veckan med foam däck som vi använder på 1/24.
Många klubbar ute i europa har förbjudit ortman,wiesel däcken eftersom det har
blivit problem med grepet på banorna och omöjligt att kör några andra däck
än dom efter ett tags användning på banorna.

Så jag vet inte om det är den bästa lösninget att använda dom hära däcken,
I 1/24 i dag finns det så bra foam däck att använda med bra grepp och
hållbarhet.
Sedan ett varningens finger,när ni svarvar eller slipar ortman eller wiesel däcken
annvänd skydds mask.Det är inte så bra att andas in dammet som blir av däckena.

mvh
Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Svänn 20 feb 2008, 18:20

Ja, jag är också lite bekymrad över det där med Ortmannens avlagringar. Vi har förbjudit silicon p.g.a. liknande fenomen och kör därför 1/32 med NSR.

Jag ska försöka hitta lämpliga alu-fälgar och foamisar. Har du tips på några bra o billiga "standardhjul" för 3 mm axel som duger till halvseriös intern 1/24-klubbracing? Karosserna kommer nog att vara allt från Cheva 57 till LMP skulle jag tro om jag känner våra medlemmar rätt, så inga extrema lågprofiler. Det bör se hyfsat ut till alla karosser. Kanske rentav White Point standardhjul med foam är enkelt o billigt? Där slipper man ju kontaktlimmet också.

Vad gäller motorn tror jag helt säkert att Euro 26k passar bättre. För mer seriös rejsing är det säkert den man ska ha. I just detta fall, "halvseriös 1/24 SCSC-klubbrejsing där folk med blandat intresse deltar" får nog NC6:an duga. Hälften av oss gillar inte att skruva o pilla alltför mycket. Det kommer nog inte att bli några långlopp i den klassen heller tror jag. 20-30 varv/heat på vår 22,5 m bana, så jag tror nog den pallar med ett bra tag.
350 gcm och ändå bara 190 mA måste ju innebära att även den har rejäla magneter.

Själv ska jag dock köpa hem en Euro 26k snart och ett SW chassi. Måste testa detta med riktigt skalarejsning.. :beer:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav ZeeJay 20 feb 2008, 20:07

Goegrym bil Svänn....

:thumb: :thumb: :thumb:

Har lovat Burström att lägga upp lite alster som han har gjort....hua....men det kommer snart då jag har laddat upp dem från mailen.

Kuloch intressant läsning om 1/24.
Hade ju själv förmånen att få testa ett antal varv på Badet i Norge och det är en annan känsla att köra 1/24 jämfört med 1/32....helt klart mer REJÄLT på nåt vis i allt...

Ändå kändes det inte tungt i handtaget om du förstår vad jag menar.

Undrar lite över en sak du skrev:
Vi har förbjudit silicon p.g.a. liknande fenomen och kör därför 1/32 med NSR.


Varför förbjuda silikondäck kontra gummi och är inte NSR däck av silikon...?

På FROG kör vi nästan uteslutande med silikondäck av typ slot.it SIPT06 eller SIPT 03...vissa har några däck från NSR som är silikon.
Vad vi upplever är att silikon ger helt klart bättre grepp än gummi samt släpper inte några avlagringar på banan på samma sätt.

Ska testa lite varvtider med lika bilar imorgon där jag tänkte testa skillnad på te.x 20 varv gummidäck kontra 20 varv med silikon.

De senaste NSR däck jag köpte hem var silikon men kanske inte så att alla NSR är av just silikon.
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Burström 20 feb 2008, 20:29

Hej.

Fälgar och däck tycker jag du ska titta hos jens scaleracing,han har allt från 13-21 tum"scala"
och 7till över 20 bred och även alla möjliga fälg insatser som BBS till lotus 30 fälgar.
Det finns allt!!!till scalaracing i 1/24.

Vi har inte problem med silikon däck på våran bana,men vi åker inte dom utan bara med
ortman i slotit bilarna.
Och det är där vi har sett problem med att greppet far åt fanders för dom andra klasserna
vi kör typ Ninco,WP,1/24 scala och slot it med ortman däck.

mvh
Christer
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Lotus 30 - Strombecker / Schmidbauer

Inläggav Svänn 20 feb 2008, 21:18

ZeeJay skrev:
Varför förbjuda silikondäck kontra gummi och är inte NSR däck av silikon...?


Neee... NSR är väl inte silicon ? :suspect: ? Det har i alla fall inte vi uppfattat det som.
Historien är sådan att vi hade väldigt goda erfarenheter från NSR på vår gamla Scalexbana. När vi byggde den nya Fleischmannbanan som är mycket slätare funderade vi på om vi skulle fortsätta med NSR (som vi inte trott är silicon) eller växla över till silicon. Det är ju känt att silicon lämnar en beläggning som försämrar för gummidäck. Skall man köra silicon bör man alltså bestämma sig för att det är det som gäller så att alla kör på det.

Vi gjorde därför tester och jämförde Slot.it silicon och NSR Ultragrip. Vi kom fram till att NSR hade det bästa greppet. Eftersom vår långraka och in- o utgång till velodromerna lutar så förbenat behöver vi greppet.
Har man "vanliga" däck och får släpp på långrakan trillar man obönhörligen ner i diket. Med NSR funkar det perfekt, men de måste rengöras ganska ofta. Vi använder en sorts gummivalsrengöringsvätska. Det gör rent däcket och dunstar sedan. Lämnar inget olagligt klet på däcken.

Nu hoppas jag verkligen att NSR Ultragrip inte är silicon... :o Skulle det vara det.., ja då kör vi på silicon. :red:

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster