Bildgåta v3.04

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Bildgåta v3.04

Inläggav Ravajack 09 maj 2005, 21:19

srsowö var hetast på gröten även denna gång och klippte in Porsche 917-klonen Sting på första försöket. Grattis!
Därmed drar han ifrån en smula i tabellen:
srsowö: 3,5 stjärnor
ymigs: 1 stjärna

Åsså gör vi ett försök med denna raritet:
Bild
Vem blir först till kvarn denna gång? :D
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav Gäst 09 maj 2005, 21:31

Det är en ABARTH-PORSCHE
Gäst
 

Inläggav teepee 09 maj 2005, 21:49

En liten närmare sökning (utan att ta äran från Mojo) ger för handen att det är en Abarth Porsche som kördes i Le Mans 1962 av Ben Pon, ägs numera av Dean Watts som kört den i bla Monterey Classics.
Lägg märke till historian som finns på bilens framskärm...
Användarvisningsbild
teepee
Mekaniker
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:59
Ort: Skövde

Inläggav Racer800 09 maj 2005, 22:29

En Volvo Sonett!
Racer800
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 07 sep 2004, 22:19

Inläggav Storabjörnen 09 maj 2005, 23:25

Mojo har väl nästan helt rätt.
En Porsche är det ju. Det är en specialdesignad kaross för en Porsche 356B Carrera. Den är känd som "Carrera GTL" eller "Abarth-Carrera", men absolut inte som "Porsche-Abarth". Grejen var nämligen att bilen byggdes av italienska specialfirman Zagato och man var tvungen att namnge bilen efter Porsche gamle "allierade" Carlo Abarth, detta för att inte smäda de vanliga italienska Porschekunderna nu när italienarna som fått så mycket att säga till om genom Zagatos design. På detta vis kunde Porsche vara med att tävla med andra Zagato-byggda vagnar från Lancia och Alfa, och rönte stora framgångar. Jag tror bestämd man vann "World GT" tävlingen både 1961, 62 och 63. Motorn var en 1600 kubikare.
Man byggde ca 20 ex av denna Abarth-Carrera.

Bilen på bilden kan vara tagen i modern tid dock, då det kan finnas nån Abarth-Carrera kvar i detta fina skick.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Storabjörnen 09 maj 2005, 23:37

Tillägg: Tror förövrigt att den där, nr 30, var Ben Pon och Count De Beaufort's vinnarmaskin i 24 timmars Le Mans 1962.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Men va f_n!

Inläggav ymigs 09 maj 2005, 23:56

Nu när det var en "enkel" så satt man och såsade framför TV:n och missade hela grejen! :x
Men kanske detta är början på en trend där Herr Tävlingsledaren vänder blicken tillbaka till Europa så att man har en Janne att vara med i matchen... :wink:
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav jomol22 10 maj 2005, 08:32

storbjörn: Det där "World GT" har du väl fått från en inte helt utförlig hemsida? Världsmästerskap brukar det kallas på ren svenska, ofta förkortat VM.
F.ö. var det väl Abarth och inte Zagato som formgav bilen?

ymigs: vadå såsa framförTV:n? Det finns inte utrymme för! Det är ju blodigt allvar nu!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 10 maj 2005, 14:33

Läs vad jag skrev:

Citat:
"Grejen var nämligen att bilen byggdes av italienska specialfirman Zagato"

Den är inte formgiven utan byggd av Zagato.
Sen säger jag inte i klartext att den är formgiven av Abarth. Olyckligtvis säger jag att den är "namngiven" efter honom, underförstått "hans design". Tolkningsfråga.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Storabjörnen 10 maj 2005, 14:37

srsowö skrev:storbjörn: Det där "World GT" har du väl fått från en inte helt utförlig hemsida? Världsmästerskap brukar det kallas på ren svenska, ofta förkortat VM.


Det är möjligt. Du får väl acceptera mitt svar som mitt svar.
Du får svara för dig själv, domaren dömer. Dömer han ut mitt svar som felaktigt angett som "World GT" så är det ett kast jag får stå. My loss. Förmodligen dömer han då ditt svar som det korrekta.
Fast...... jag tycker mig inte se att du svarat på bildgåtan?

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 10 maj 2005, 14:49

storabjörnen skrev: [...] Zagatos design.
/b.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 10 maj 2005, 15:00

Det är klart att jag accepterar dit svar som svar men det är väl inte det som Ravajack ska bedöma? Jag bara tyckte formuleringen var bekant, jag har trillat in på den sidan flera gånger och irriterat mig på just formuleringen "World GT" som låter hämtat från engelskpråkig Internetsida.
Det var bara läraren i mig som vaknade och vädrade klipp-och-klistra, du vet sånt där som eleverna håller på med hela dagarna.
F.ö. ser jag dig som en mycket kunnig och initierad bilgalning som inte behöver

Vad ska jag svara på bildfrågan? Det är ju en Abarth Carrera GTL, dvs en 356 med specialkaross. Numera (lite slarvigt) ibland kallad Abarth-Porsche eller Porsche-Abarth. Ett halvt rätt är det väl åtminstone och resten har ni andra rett ut. Jag har liksom inget att tillägga!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 10 maj 2005, 15:22

srsowö skrev:
storabjörnen skrev: [...] Zagatos design.
/b.


Ja, se där, längre ned i samma svar blev det fel tillslut ja! Får väl skylla på vinteridets effekter på vakenheten, och att jag satt till halv tre i morse och försökte få liv i DVD-Rom/CD-RW som totalkrashat samtidigt på min dator. Grrr..!

Ja det är lätt att förväxla de båda herrarna och hålla tungan rätt i mun. Denna formulering lär domarn inte godkänna.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Storabjörnen 10 maj 2005, 15:58

Det är klart att jag accepterar dit svar som svar men det är väl inte det som Ravajack ska bedöma?


Jo, domarn ska bedöma mitt svar precis som han ska bedöma övrigas svar. Finner han att mitt svar inte duger för nån stjärna p.g.a min formulering, så kommer det finnans nån annan svarande som 1) dels svarar rätt och 2) förtydligar/rättar det jag svarat genom att ge ett bättre, mer korrekt svar. Således kommer den personen knipa ev halv/hel-stjärna. Eller så bedömer han Mojo's svar som bäst ty han var först. Även om Porsche-Abarth inte här helt korrekt. Det bedömer han. (Rava)


Jag bara tyckte formuleringen var bekant, jag har trillat in på den sidan flera gånger och irriterat mig på just formuleringen "World GT" som låter hämtat från engelskpråkig Internetsida.


Jag vet vilken sidan är, den är aningen tveksam precis som det mesta på Internet. Mitt svar byggde aningen på detta, men mest på en av mina böcker om Porsches historia, en bok jag inte minns titeln på här på jobbet, men som skrevs runt 1984.

Det var bara läraren i mig som vaknade och vädrade klipp-och-klistra, du vet sånt där som eleverna håller på med hela dagarna.


Det är bra det. Mer av dessa takter! Dagens kunskapsstandard i FRAMFÖRALLT svenska språket är under ALL kritik. Källhantering vill jag inte ens gå in på då den bland svenka elever kan vara så dålig att man närmast blir gråtfärdig. Men här på forumet tror jag inte du behöver praktisera det särskilt mycket (läs: vi är gamla rävar många av oss). Missförstå mig rätt, men det du vädrade, det vädrade åtminstone jag som en unken doft av "jag-hann-inte-svara-själv-men-jag-måste-få-gnälla-lite"



F.ö. ser jag dig som en mycket kunnig och initierad bilgalning som inte behöver


Jag kan bara säga detsamma! Det är synnerligen lärorikt och inspirerande att läsa dina svar! :thumb:


Vad ska jag svara på bildfrågan? Det är ju en Abarth Carrera GTL, dvs en 356 med specialkaross. Numera (lite slarvigt) ibland kallad Abarth-Porsche eller Porsche-Abarth. Ett halvt rätt är det väl åtminstone och resten har ni andra rett ut. Jag har liksom inget att tillägga!


Nej, kanske kan Mojo knipa nåt halvt glimrande för detta, vi får se vad domarn säger.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 49 gäster