Kategori och trådar?

Här kan ni ställa frågor om forumet samt rapportera eventuella problem.
Har du problem att logga in, skriv ett mail till webmaster@bilbaneforumet.se

Kategori och trådar?

Inläggav guadeloupe 24 nov 2008, 00:17

Hej!

Förklara, jag fattar inte grejen med under-gruppen Kategori som ligger under t ex Bilbana & allmänt och att de trådarna ska ligga för sig själva. Går man in på Bilbana & allmänt hittar man en massa trådar, bra så men sedan finns det också en Kategori som heter Digitala bilbanesystem med en massa trådar. Vore det inte naturligare men en sådan här uppdelning, t ex:

Bilbana & allmänt -> Digitala bilbanesystem (som en kategori)
Bilbana & allmänt -> Analoga bilbanesystem (som en kategori)
Bilbana & allmänt -> Övriga bilbanesysten (som en kategori)

Sedan under trådar kommer alla de senaste aktiva trådarna från ovanstående kategorier.

Ännu tydligare skulle det bli i avdelningen Byggprojekt & Modifikationer om vi leker med tanken att vi skapar följande kategorier.

Byggprojekt & Modifikationer -> Bilprojekt (som en kategori)
Byggprojekt & Modifikationer -> Banprojekt plast (som en kategori)
Byggprojekt & Modifikationer -> Banprojekt trä (som en kategori)
Byggprojekt & Modifikationer -> Byggnadsprojekt (som en kategori)

Samma sak här, under rubriken Trådar kommer alla aktiva trådar från ovanstående kategorier.

Fördelen är att är man intresserad av allt så behöver man aldrig gå in i en kategori och är man bara intresserad av bilprojekt så går man in i bilkategorin och läser endast trådar som handlar om bilar där.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav pryzze 24 nov 2008, 00:22

Kan bara hålla med.

Det är inte ett klockrent upplägg på kategorierna,


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Kategori och trådar?

Inläggav guadeloupe 24 nov 2008, 00:27

pryzze skrev:Kan bara hålla med.

Det är inte ett klockrent upplägg på kategorierna,

Tack Pryzze men det är inte bara det. Man använder inte finessen (om det går med den här forum-portalen) med att lista alla aktiva trådar direkt när man kommer in under en avdelning. Som det är nu så syns inte trådarna under en kategori om man inte går in på den kategorin.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav Heureux 25 nov 2008, 00:48

Digitala bilbanesystem har fått en egen kategori för att de frågorna dels är i ett fåtal och snabbt snabbt skulle försvinna om de låg ute bland de allmänna frågorna. Dels för att de inte ska blandas ihop med de mer vanliga analoga systemen, vilket lätt händer om man inte är tydlig i rubrik och/eller text.


För att se aktiva trådar kan du antingen klicka på Visa aktiva trådar eller på huvudrubriken till bilbanedelen av forumet, Bilbanor & bilbanebilar. Båda på förstasidan av forumet.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav guadeloupe 25 nov 2008, 01:05

Du missar min poäng. Under trådar tycker jag alla trådar ska visas. Under respektive kategori visas bara de trådarna som skapats där. Jag ser inte hur digitala bilbana-trådar ska riskera att försvinna om de finns utvalda under kategorin digitala bansystem. Däremot ser jag fördelar med att kategorisera upp mer men samtidigt visa alla trådar direkt under varje avdelning. Kolla t ex på http://discussions.apple.com/index.jspa Gå in på iPod touch, där har de lagt upp fem olika kategorier som filtrerar trådar som hör till respektive kategori men samtidgt har de en huvudström med alla trådar från de olika kategorierna direkt under iPod touch-avdelningen.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav Heureux 27 nov 2008, 00:34

Om du bara klickar på Bilbanor & bilbanebilar så får du forumet precis som apple-forumet.

Antalet kategorier ett forum har måste stå i proportion till forumets storlek, annars blir det bara rörigt och oöverskådligt. När bilbaneforumet når samma storlek som apple-forumet kan även vi skapa betydligt fler kategorier.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav Nico 27 nov 2008, 09:49

Bara för att säga imot Magnus så... eller jag menar min åsikt 8-) är att jag tycker det är funkis som det är nu. Jag gillar mångfald och här ploppar det mesta upp och jag gillar o kolla in det mesta som skrivs. Det tar mig inte heller många sekunder att inse att "Jaha okej inget för mig" o bara klicka vidare. Smaksak helt enkelt.

Fast jag kan ställa mig på andra sidan och se problemet med det jag diggar. Är man inte inloggad så ofta så blir det massa saker att läsa igenom.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Kategori och trådar?

Inläggav guadeloupe 27 nov 2008, 10:36

Heureux skrev:Om du bara klickar på Bilbanor & bilbanebilar så får du forumet precis som apple-forumet.

Det stämmer i och för sig inte. Klickar jag på Bilbanor & bilbanebilar så får jag hela forumets aktiva trådar. Inte bara de aktiva trådarna under en speciell avdelning.

Heureux skrev:Antalet kategorier ett forum har måste stå i proportion till forumets storlek, annars blir det bara rörigt och oöverskådligt. När bilbaneforumet når samma storlek som apple-forumet kan även vi skapa betydligt fler kategorier.

Det förstår jag. Nu var inte det primära målet att skapa fler kategorier. Jag använde det som exempel för att tydliggöra. Trådar skapade under en kategori borde även synas direkt i roten under en avdelning. Kategori-mappen används för att filtrera fram de trådarna som hör till den kategorin.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav guadeloupe 27 nov 2008, 10:41

BIGBOI207 skrev:Bara för att säga imot Magnus så... eller jag menar min åsikt 8-) är att jag tycker det är funkis som det är nu. Jag gillar mångfald och här ploppar det mesta upp och jag gillar o kolla in det mesta som skrivs. Det tar mig inte heller många sekunder att inse att "Jaha okej inget för mig" o bara klicka vidare. Smaksak helt enkelt.

Ja fast då borde du vara FÖR förslaget att alla trådar syns direkt under Byggprojekt & modifikationer. Letar du sedan någon gång efter en tråd som hör till en viss kategori filtrerar du fram de trådarna genom att gå in på den kategorin.

BIGBOI207 skrev:Fast jag kan ställa mig på andra sidan och se problemet med det jag diggar. Är man inte inloggad så ofta så blir det massa saker att läsa igenom.

Förslaget som jag nu så aktivt argumenterar för ger möjligheten till både och. Är man intresserad av allt? Ja då håller man sig i roten på en avdelning och läser alla trådar där, är man bara intresserad av Digitala bilbanesystem går man in under kategorin Digitala bilbanesystem och filtrerar på så vis fram endast de trådarna.
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav guadeloupe 29 nov 2008, 22:53

Kan man säga att jag vann? ;-)
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Kategori och trådar?

Inläggav Niak 01 dec 2008, 00:47

Näpp

Jag vann

Vad tävlade vi i?
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall


Återgå till Om forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron