Bildgåta v3.10

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Bildgåta v3.10

Inläggav Ravajack 25 maj 2005, 23:57

Ytterligare en filur gör entré i stjärnparaden i denna bildgåteomgång:
Grattis, bscc1, och välkommen i leken! :thumb:
Tidsmarginalen till suveräne ledaren srsowö var också knappast tänkbara...
Daytona Prototype Ford Crawford är ett svar som duger gott denna gång.
Gulf-färger utan Gulf Racing-anknytning var en liten luring som tydlingen ingen gick på. :D
Och mojo, var håller han hus? srsowö är ju tämligen ohotad i toppen för närvarande...

Så här är aktuellt läge i kampen om Toyota-cabben:

srsowö: 4,5 stjärnor
mojo: 3 stjärnor
teepee: 2 stjärnor
Björnen: 1,5 stjärnor
ymigs: 1 stjärna
racer800: 1 stjärna
bscc1: 1 stjärna

Därmed dax för nästa gåta.
Är det en bil? Är det ett plan? Är det en marulk? En tämligen ful fisk i alla fall...
På med brillorna och sätt igång!
Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 06:22

Det är ju en Bristol
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 07:25

Det är en Bristol 450, ibland kallad "Filton Flyer" från 1954. Den kom först -53, men då satt lyktorna liksom "utanpå". 1955 blev den öppen.
Bild
Chassit var i princip en ERA typ G. Den var försedd med Bristols utveckling av BMW:s förkrigsmotor, en rak sexa på två liter med hemisfäriska förbränningsrum fast lågt liggande kamaxel. Till skillnad från amerikanska eller franska motorer hade denna en liten extra, horisontell stötstång som gick från ena en sidan till den andra. Ser himla skumt ut. 170 hkr i Bristols racetrim. Från BMW är den mest känd i 328 från -38. Då var effekten ungefär hälften.
AC körde ett tag också med denna motor, i Ace, som sedermera fick en V8 och bytte namn till Cobra.
Bild
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Bildgåta v3.10

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 07:53

Ravajack skrev:Ytterligare en filur gör entré i stjärnparaden i denna bildgåteomgång:
Grattis, bscc1, och välkommen i leken! :thumb:
Tidsmarginalen till suveräne ledaren srsowö var också knappast tänkbara...


Jag vill minnas att det inträffat en gång tidigare att det var mycket jämnt med inläggen. Hur gick det då?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav BRM V16 26 maj 2005, 08:33

Här hinner man inte ens se att en ny fråga har dykt upp förens den är löst och klar.
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 26 maj 2005, 08:44

Vaddå, har det kommit en ny bildgåta? :? (typ)

Jag lider lite av en trasig dator hemma, så jag missar en del märker jag...

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav bscc1 26 maj 2005, 08:47

BRM V16 skrev:Här hinner man inte ens se att en ny fråga har dykt upp förens den är löst och klar.


Inte lätt att matcha Johan, han är ju uppe minst två timmar före oss andra eller också går han inte och lägger sig förrän nästa bildgåta dykt upp..?
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 09:52

Vafalls! Jag gick upp, startade datorn, såg frågan kl 5.22 enl forumets egen tid, dunkade in ett svar omedelbart så ingen hinner svara medan jag sitter och läser nåt intressant (inträffade senast igår) och se utvecklade jag svaret när väl det hela så att säga var hemma.
Jag kan inte hjälpa att ni ligger och sover hela dagarna. Försten har jag sovit ett par timmar nu. Det var skönt.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 26 maj 2005, 10:42

Ja, dyngnsrytmer kan vara lite konstiga ibland.

I förrgår försökte jag betvinga ett hemma-LAN (utan godkänt resultat) till 2:40 på natten/morgonen. Igår gick jag o lade mig 20:50. :?

Idag ska jag inhandla ett XBox-spel (ska ge fullkomligt F*** i allt vad PC heter) så då lär det väl bli sent igen. :drunk:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 11:37

Men om du sitter upp halva nätterna kan du passa på och lösa bildfrågorna. Ravajack kanske ska ändra till förmiddag så ni alla sömntutor hunnit vakna och hunnit få igång datorerna.
Eller ska jag inte vidta några åtgärder förrän ni hunnit titta och gissa ett tag? 8)
Ni kan ju skicka ett brev och skicka med postverket när jag får gå in och kolla. :taunt:
(Jag känner att jag kommit över talibanfrågan nu. :D )
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 26 maj 2005, 13:18

Nja, halva natten gick ju åt att försöka få hem-LAN:et o funka, och att få nån dator online överhuvudtaget.
Är jag inte online kan jag inte leta efter fakta som skulle kunna hjälpa mig att lösa bildgåtan.

Och gällande senaste bildgåtan så finns det ialla fall inga böcker i min bokhylla som listar SÅ fula fiskar. Uschiamej.

På jobbet kan jag ju inte sitta o surfa bilar. :(
Men kolla senaste taliban-inläggen kan jag göra ibland. :D



/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 14:25

storabjörnen skrev:
Och gällande senaste bildgåtan så finns det ialla fall inga böcker i min bokhylla som listar SÅ fula fiskar. Uschiamej.

/b.


Nej inte i min bokhylla heller :x Annars finns det utrymme för en sån också.

Men jag kände förstås igen bilen ändå! Jag hade den redan i hjärnan. 8)
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 26 maj 2005, 14:49

Men jag kände förstås igen bilen ändå! Jag hade den redan i hjärnan


Oj då... :|

Om den finns där, då vill jag inte veta vad som mer finns där. :drunk:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav jomol22 26 maj 2005, 15:00

Det finns faktiskt otroligt mycket skit! Å kanske nåt användbart också.
En gång för länge sedan var jag och min dåvarande flickvän på väg hem från Frankrike. I ett färjeläge stod vi och väntade bredvid en Ferrari 308/328 av nån sort. Hon frågade "hur många hästkrafter har en sån där?" Då jag instinktivt kände att det inte var riktigt friskt att kunna sånt utan vidare svarade jag lite svävande, "nja, kanske... vet inte riktigt..." När hon så lite hånfullt satte mig på prov: "vet du inte???", var jag tvungen att erkänna: "om det är en 308 har den xxx hk, om det är en 308 qv har den si och om det är en 328 har dem så och slutligen kan det vara en 328 qv och har då istället zzz hästkrafter" Jag tror vi båda kände oss lite som förlorare där.
Fast nu har jag glömt!

Vid samma färjeläge stod vi förutom Ferrarin också bredvid en blå, svenskreggad Alfa 1300 Zagato. Himla cool vagn.
Vi åkte Peugeot 504 :drunk:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav bscc1 26 maj 2005, 17:07

srsowö skrev:Det finns faktiskt otroligt mycket skit! Å kanske nåt användbart också.
En gång för länge sedan var jag och min dåvarande flickvän på väg hem från Frankrike. I ett färjeläge stod vi och väntade bredvid en Ferrari 308/328 av nån sort. Hon frågade "hur många hästkrafter har en sån där?" Då jag instinktivt kände att det inte var riktigt friskt att kunna sånt utan vidare svarade jag lite svävande, "nja, kanske... vet inte riktigt..." När hon så lite hånfullt satte mig på prov: "vet du inte???", var jag tvungen att erkänna: "om det är en 308 har den xxx hk, om det är en 308 qv har den si och om det är en 328 har dem så och slutligen kan det vara en 328 qv och har då istället zzz hästkrafter" Jag tror vi båda kände oss lite som förlorare där.
Fast nu har jag glömt!

Vid samma färjeläge stod vi förutom Ferrarin också bredvid en blå, svenskreggad Alfa 1300 Zagato. Himla cool vagn.
Vi åkte Peugeot 504 :drunk:


Avd. Värdelöst vetande är alltid lika otäckt. Varför vet man vissa helt onödiga saker?
Som att John Lennon var förkyld när The Beatles spelade in "Twist & Shout" :?
Att Klas Ingesson spelade sin sista match för Ödeshög innan gick till IFK Göteborg i en omspelsmatch i div 5 på en grusplan i Lönsås kallad "Kampen"... :drunk:
Varför lägger man sånt på minnet :?

Och så kommer jag på en annan om en brasiliansk racerförare. (kanske kan ge någon bonusstjärna om ni gissar rätt, vi får fråga tävlingsledaren)
Han söp till ordentligt efter att ha vunnit sin första seger i CART, i fyllan använde han mörkrummet i "photographers room" på California Speedway som toa :beer:

Vem var det?
bscc1
Depåman
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 18 mar 2004, 13:52
Ort: Motala
Klubb: WSCC


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 56 gäster