Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

1:32, 1:28, 1:24, 1:1 Rikstäckande klubb.
twhabos@gmail.com
Det här forumet är öppet för alla.

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 13 maj 2009, 14:47

Trots att det bara blev en 15-poängare i den 16 deltävlingen i Saloonklubbserien så bärgades slutsegern i serien ändå. Efter lite noggrannare uträkning så visade det sig att även om tvåan i seriern vinner de fyra deltävlingarna som är kvar, kommer han bara upp i 256 poäng, och eftersom jag redan har 257 poäng och förmodligen kommer att få in lite fler poäng, så är första seriesegern klar för Svenska Scalextricklubben 2009. Ja, egentligen är det ju andra seriesegern för året, men jag har inte hunnit skriva än om Holmgrens Scalextric Nascar series 2009 som körde sin fjärde deltävling i helgen som varit.
Nu blir det alltså Pommassprut och Scalextricpizza vid avslutningen av våren 2009 klubbSaloonserie.
Svenska Scalextricklubben har ju ett sponsoravtal att ta hem minst 10 seriesegrar och 25 deltävlingssegrar under 2009, så nu är vi i alla fall en bit på vägen. Jag har räknat en del på det och tror faktiskt att det skall lösa sig framåt December. Jag var ju från början orolig för att 100 starter skulle vara svårt att klara, men det visade sig vara det enklaste när vi väl började organisera förarna lite. En tråd angående Svenska Scalextricklubbens 100-startsavtal kommer att redovisas i en egen tråd så småningom.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 20 maj 2009, 14:18

Jodå, det blev en 20 poängare i klubbserien igår. Det är ju så dags nu, när seriensegern redan är klar, men segern behövs ändå för att komma upp till de där 25 st 1:aplatserna som skall köras in under året. 8 man kom till start, och utan kurvvakter så kan det gå hur som helst. Redan i andra kurvan var det kalabalik, men jag var framför och klarade mig den gången. Men redan på 8:e varvet kom jag mitt i en flerbilskrasch och tappade 4 varv. Sen var det bråttom för att komma ifatt, men med lång framåtsikt segade jag mig ifatt placering efter placering under heaten. Några gånger fick jag stanna och tappade lite igen. Det var inte förrän 20 sekunder innan slutet i sista heatet jag gick upp i ledningen för första gången. Fredrik fick stanna i några sekunder, när en annan bil blockerade hans spår och sen släppte jag ingen mer framför mig.
När det körs på alla 8 spåren utan kurvvakter, så kan alla vinna, det gäller visserligen att ha lite tur, men man måste ligga på hårt ändå samtidigt som man måste ha väldigt bra framåtsikt för att inte bli indragen i onödan i någon annans avkörning. Juniorerna har snabba bilar och kör stenhårt, men har svårt med framåtsikten och får ofta gå och sätta på sina bilar och tappar tid. Nu är det bara 3 Tisdagar kvar på vårsäsongen, så någon mer 20-poängare måste in, om vi skall hänga med i prognosen.
Mvh Thomas werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 10 jun 2009, 13:39

15, 17 och 20 blev poängen för mig i de tre sista deltävlingarna i klubbserien för Saloonbilar. Seriesegern var ju klar sen länge, och totalt blev det 327 poäng, 54 poäng före tvåan Fredrik. Den sista deltävlingen kördes baklänges och det ställde till det för en del förare, särskilt under attak. Seriesegern firades förstås med Pommacsprut och mingel. Ja, nu blir det ett sommaruppehåll till skolan börjar igen, och då börjar vi om från början med höstserien.
Vi skall kolla igenom reglerna till höstserien, men alla ska fortfarande ha chansen att vinna varje deltävling. Det har ju varit nästan lite folkracestuk ibland när vi kör utan kurvvakter, så det gäller att köra med framåtsikt, före än bara köra fullt, för då hamnar man snart i sidan på en redan avkörd bil. För mig var det en stor omställning att köra folkraceslotracing, men i och med att alla kan vinna, så det gäller att köra fort men säkert och ha lite tur också, så blir det kul. Svenska Scalextricklubben återkommer till höstserien med fler förare.
Slutställningen i Saloonklubbserien våren 2009 skall kunnas läsas på Mullsjö Miniracingclubs hemsida så småningom, har det utlovats.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 10 jun 2009, 14:18

Jag och Axel och Micke åkte ner till Hjärup för att köra 3:e deltävlingen i Sveslots Salooncup 2009 den 6 Juni. Det var ingen Fredagsträning, så det var svårt att komma till för träning på Lördagsmorgonen, så när det var dags för kval hade vi inte kört många varv på den svårkörda banan. Till allt elände kvalade jag och Axel in till samma final, och eftersom Axel ligger bra till i Juniorklassen fick han köra med vårt ställbara handtag, men jag fick hacka runt med ett klubbahandtag. Och det retliga var att det var den sista kvalföraren som slog Axel med någon hundradel, och sabbade därmed vår planering. Axel körde på och vann final C, men jag hade stora problem att köra det där sista. Det gick väl bra så länge som man körde på 90%, men så fort jag tog i lite extra så åkte jag av lite överallt, och det kostar som vanligt tid. I Saloonklassen Junior åkte Axel in som 4:a och fick med sig många poäng, medan jag slutade 12:a och fick bara med mig några ströpoäng. Micke slutade 7:a efter att ha kvalat in till final A.
fortsättn i nästa inlägg
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 10 jun 2009, 14:39

I Open 12 klassen kvalade vi in i 3 olika finaler. Axel och jag bytte bara kaross och fortsatte med Saloonchassiet. Nu kunde vi banan bättre och jag hade bestämt mig för att bara åka på de där 90 % och inte åka av. Men Open 12 chassierna var betydligt snabbare än våra Saloonchassie, så för att hänga med var jag tvugnen att åka mer än de där 90%:erna. Det gick rätt bra ett tag, men när jag ledde efter heat 6, och skulle åka ännu lite fortare, blev det lite för mycket avåkningar igen och jag tappade några platser. Det blev återigen bara några ströpoäng, men i den totala Salooncupen ligger jag på en 10:e plats. Om Open 12 chassierna var snabba, så var det skillnad på kurvvakterna. De tog det lugnt och fint med påsättningarna, men det var annat ljud i skällan när de själva körde Final A. Då skrek de ordentligt på de yngre förmågorna, när de inte fick på bilarna tillräckligt snabbt eller i rätt ordning. Ynkligt var det.
Axel körde i Final B och ledde den till och från. Han slutade som 4:a i Juniorklassen och fick ytterligare många poäng med sig och ligger totalt 3 i Juniorklassen.
Micke Svensson slog som vanligt oss och slutade 7:a och ligger bra till i Salooncupen.
Resultaten från Hjärup läser ni på Sveslots hemsida.
Efter prisutdelningen så var det dags att bege sig hemåt, men vi åkte förbi Scalextricaffären i Veberöd, som fick hålla nattöppet för oss, och det blev som vanligt lite mer handlat än vi tänkt oss.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 25 jan 2010, 15:35

För att jag någonsin skall få ett slut på denna tråd, blir det bara lite sammanfattning från varje slotracingserie vi körde under hösten. Det var ju egentligen inte meningen att vi skulle kört några fler deltävlingar i Salooncupen än den första som gick i Mullsjö. men eftersom det gick så dåligt där, kände vi att vi ville förbättra oss betydligt. Sen gick det så bra i Stockholm att vi blev sugna på att köra fler deltävlingar. Sen hade ju både Hjärup, Partille och Åtvidaberg så krokiga banor än vad vi är vana vid, men Axel hade några bra placeringar i Juniorserien, medan jag fick till det i sista deltävlingen i Ronneby med en fin 4:e plats. Nu fortsätter vi att köra Salooncupen 2010, och ser 2009 som ett träningsår. Nu får vi också förstklassig hjälp med bilarna, och kolla bara in Svenska Scalextricklubbens förare i resultatlistan från första deltävlingen 2010. Mycket bättre kan det väl inte bli.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 25 jan 2010, 15:46

Först när Östcupen gästade Mullsjö för sin 3:e deltävling, visste vi att östcupen fanns till. I Östcupen körs Produktion och Box 12 och det var likadant som i Salooncupen, att det gick så dåligt i Mullsjö, att jag var tvungen att få revanche i Mönsterås, och där gick det bättre. Och eftersom bara 3 (av 5) deltävlingar räknas i östcupen, så fanns det chans till en bra slutplacering i Östcupen. Så det blev att köra Boxholm också, men det gick inte så bra som jag hoppats på, visserligen en 7:e plats totalt, men så blir att vi får köra Östcupen även 2010, så vi får förbättra siffrorna även i Östcupen.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 25 jan 2010, 16:04

Västcupen körs i 2 omgångar, en Västcup på våren och en Västcup på hösten. När jag började kolla på vilka serier som fanns att testa, för att se om det var något för Svenska Scalextricklubbens förare att köra 2010, så var redan 1.a deltävlingen körd, men jag köpte en bagagnad bil till andra deltävlingen och körde, men det var helt andra chassien och karosser än vad jag kört tidigare, och för att kunna köra dessa bilar, så var man tvungen att ha ett ställbart digitalhandtag. Till sista deltävlingen lånade jag ett digitalhandtag av Gunnar, och då gick det genast bättre. Vi får dock se hur det blir med Västcupen 2010. Svenska Scalextricklubben tillhör ju Västregionen i Sveslot, och även att jag föreslagit att arrangera en Västcupsdeltävling i Mullsjö, så var det inte med någon Mullsjödeltävling i våren 2010 Västcupskalender, medan Partille hade 3 deltävlingar??????
Resultat från samtliga Sveslots tävlingar finns att läsa på sveslots hemsida.
Referat från Saloon och Västcupen finns att läsa på GO-69:s hemsida.
mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Re: Svenska Scalextricklubbens förare i 1/24 slotracing

Inläggav Habos 25 jan 2010, 16:30

I Mullsjös Klubbserie hösten 2009 var det bara 19 datum, och eftersom det alltid räknas in 15 deltävlingar i Klubbserien så var det bara 4 gånger man kunde vara borta om man skulle ha en bra segerchans. Under hösten hade vi 8 st olika deltävlingssegrare, men flera av dessa var borta mer än 4 gånger och trillade neråt i tabellen. Vid 13:e deltävlingen stod det klart att Thomas skulle ta förstaplatsen, men om andraplatsen var det minst 3 förare som fightades. Axel körde som vanligt med sin tankegång, att eftersom man kan vara borta 4 gånger är det inte så noga att vara med i början, men det blev som vanligt, att han var tvungen att köra de sista 10 deltävlingarna för att komma bra till. Han låg 4:a länge och inte förrän de övriga förarna fick börja räkna bort tävlingar, gick han upp till 3:e platsen och inte förrän i allra sista deltävlingen skulle det avgöras vem som kunde ta hem andraplatsen. Gunnar hade gjort iordning sin bil noggrant inför denna deltävlingen och hans bil gick som ett skott. Gunnar vann kvalet överlägset och Axels chans till andraplatsen var väldigt liten.Tokroligt nog avgjordes det redan i första kurvan i sista deltävlingen, när Gunnars bil gick stenhårt in i sargen och blev sig inte lik igen. Gunnar hade kopplat handtaget fel, och på något vis fick bilen full gas när strömmen slogs på. Så fel kan det bli. Axel tog nu mot alla odds den där andraplatsen före Gunnar och Fredrik. Och eftersom det var en av Svenska Scalextricklubbens förare som vann klubbserien så blev det Pommacsprut och mingel som avslutning.
Resultatlistan från klubbserien hösten 2009 skall finnas på Mullsjö SRC:s hemsida.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Jo, det gick faktiskt att bli färdig med denna tråd, men det är bara att fortsätta med nästa tråd.
Habos
Kartläsare
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 02 feb 2004, 23:44
Ort: Habo

Föregående

Återgå till Svenska Scalextricklubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron