Aurora-Faller

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Aurora-Faller

Inläggav Bilfrik 26 okt 2008, 12:13

Jag hr fått en riktig dum ide och nu behöver jag lite hjälp med att fatta rätt beslut.
Det är nu så att jag har fått för mig att sälja min Aurorabana som jag började samla på 1979 så det har väll blivit en och annan bandel med åren.
Nu har jag fått för mig att köppa Faller jag vet inte varfför men så är det.
Hälst skulle jag bara stoppa undan Auroran men där kommer min fru in i bilden "du har nog med bilbana sälj före du köper nytt och hör seda" :cuckoo: Samma sak med Polistilbanan när jag ville byta märke.
Så nu undrar jag är det ett vettigt beslut eller inte. Det är så länge sedan jag körde faller det var också på 70 talet.
Då min morbror hadde en bana på ett bord på 6*3m som ligger i lådor sedan 1983 men han vägrar att säja den.
Men vad jag har förstått att det fins fler roliga bandelar typ korsningar enfiliga spå växlar mm
och detta kommer till nytta då jag vill bygga i en stattsmiljö.
Om du tror att du kan eller inte kan så har du troligtvis rätt
sitat " Henry Ford "
Användarvisningsbild
Bilfrik
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jul 2007, 14:04
Ort: Falköping

Re: Aurora-Faller

Inläggav Fallerfreak 26 okt 2008, 23:20

Fallers spårsystem är överlägset Auroras, fler olika kurvradier, olika gradtal, enspårigt , växlar osv

Sen kan du ju köra vilka bilar du vill på spåren
Faller har fler vanliga europeiska personbilar medan Aurora har fler sportbilar och amerikanare
:)
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Re: Aurora-Faller

Inläggav vw1200 27 okt 2008, 02:33

men sen så har du ju mycket mer drift säkert på Aurorabanorna visst faller är överlägsen i sitt spår pogram. men det är ju lite finare spår till Aurora bilbanorna. är ju som att köra i smör på Aurora.
det är inte farten som dödar, det är det plötsliga stoppet!
Användarvisningsbild
vw1200
Depåman
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 04 dec 2006, 00:07
Ort: skåneland tomelilla

Re: Aurora-Faller

Inläggav Norrhyttan 29 okt 2008, 12:02

Bilfrik skrev:Hälst skulle jag bara stoppa undan Auroran men där kommer min fru in i bilden "du har nog med bilbana sälj före du köper nytt och hör seda" :cuckoo: Samma sak med Polistilbanan när jag ville byta märke.

Det är därför jag är särbo. 8-)
Hoppas din fru har andra förlåtande drag. :thumb:
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Aurora-Faller

Inläggav Wiking 29 okt 2008, 21:48

vw1200 skrev:men sen så har du ju mycket mer drift säkert på Aurorabanorna visst faller är överlägsen i sitt spår pogram. men det är ju lite finare spår till Aurora bilbanorna. är ju som att köra i smör på Aurora.


Blir det inte förbaskat halt att köra omkring i smör :rolleyes: :D
Skämt och sido så tycker jag tvärt om att Fallerspåren är mera stryktåliga och jag har själv inte upplevt att de skall ha sämre kvalité än Aurora och driftsäkerheten fullt jämförbar mellan de två systemen.
Auroras haksystem tycker jag är bräckligt vid montering / demontering gick hakarna lätt av men skall man bygga permanent bana har ju detta ingen större betydelse.

// Micke
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!
Användarvisningsbild
Wiking
Mekaniker
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 28 dec 2004, 22:51
Ort: Gävle
Klubb: Faller AMS Club Sweden

Re: Aurora-Faller

Inläggav Timiluren 09 nov 2008, 03:19

Hej!!

Håller helt klart med om att Fallers bandelar ger MYCKET större valfrihet än vad Aurora, eller några andra fabrikat kan.

Fast, jag skriver faktiskt i denna tråden litegrann i ett egensyfte... 8-o

Jag har oxå samlat Aurora i Många år och jag har egentligen redan Alldeles för mycket bandelar och annat kul, men kan ju inte låta bli att fresta dig med, att du ju kan avyttra den till någon (mig) som verkligen uppskattar, förstår och respekterar vår älskade Aurora!!

För att visa dig att jag inte skojar, så berättar jag att jag t.ex har 1 st Data Race Artnr 1430 i Mint Condition. :D

Jaja, hoppas junte att du ska sälja din bana, ...fast ändå...!

Wroom
Tim B
"Inte lönt att vara smart när man är vacker"
En glad Aurora och Scalextric NÖRD!!
Användarvisningsbild
Timiluren
Kurvvakt
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 sep 2008, 14:18
Ort: Hörby/Skåne
Klubb: Malmö Slotracing Club

Re: Aurora-Faller

Inläggav sireorion 25 jan 2010, 15:44

Jag har samma problem. Som grundaren i detta forum. Jag har väl ca 500+ delar allt utan fartreglagen o transformatorn samt bilarna. Detta pga av att jag fick alla delar av min fader som var en redig samlare. Men han hittar inte dessa delar. Så Jag vet inte om jag ska sälja delarna eller om jag ska försöka hitta bilar.
Jag har:
- Rakspår
- Kryssspår
- Sicksack
- Stolpar
- Varvräknare Analog
- Varvtid digital
- Motorer
- Hjul & axlar
- Connectorer
- Plus massa massa fler spår o grejer.

Hur ska jag göra? ska jag spara dom o leta reda på det som behövs eller ska jag sälja det?
Om jag ska behålla detta kan någon hjälpa mig o hitta det jag saknar?

Mvh: Mikael
sireorion
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2010, 15:37

Re: Aurora-Faller

Inläggav fruktflugan 25 jan 2010, 17:58

Såklart ska du behålla det och hitta de fåtal delar som du saknar.

Nätagg är väl ett vanligt kjell och company-variabelt likströmsagg för ca max 15-24 volt, bilar och handtag är hyggligt billigt också.

Kolla på scalerace.de.
http://www.scalerace.de/shop/waren73.htm

Några rader ned så har de original aurora handtag för 12 euro stycket... De har för övrigt rätt mycket smaskigt som ingen annan ligger med i lagret!
De tar 5 euro i frakt på småsaker, 10 för de stora kompletta setten osv osv, så du kommer inte att blöda så farligt vad gäller försändelsen från tyskland.


Huvudshoppen:
http://www.scalerace.de/shop/shop.htm
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Aurora-Faller

Inläggav sireorion 25 jan 2010, 21:24

fruktflugan skrev:Såklart ska du behålla det och hitta de fåtal delar som du saknar.

Nätagg är väl ett vanligt kjell och company-variabelt likströmsagg för ca max 15-24 volt, bilar och handtag är hyggligt billigt också.

Kolla på scalerace.de.
http://www.scalerace.de/shop/waren73.htm



Okey. då e 2 av tre saker avklarade. då saknas bara bilar. hur får man tag i sådana?
Visst det är väl 30 år gammal bilbana men ändå =)

Är bilbanan värd något i dagens läge?

Mvh: Mikael
sireorion
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2010, 15:37


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster

cron