Bilbanetips i småskala?

Här diskuteras H0, 1:43, Tyco, Faller AMS, Aurora, Tomy A/FX m. fl.

Bilbanetips i småskala?

Inläggav fruktflugan 01 jan 2010, 15:45

Hej alla,

Har kollat runt lite nu och inte blivit så jämrans mycket klokare.
Äger fn en scalextric classic, men pga utrymmesbrist så måste jag gå ner i storlek, så jag kollar på andra skalor.

Jag vill ha hygglig körkänsla i liten skala.
Vad jag förstår så går Carrera GO! bort direkt då de inte är gjorda för lite sladdning i svängarna.
Tomy AFX ska vara riktigt bra, men finns knappt i europa.
SCX mini ska vara... ehhh... inte lika bra, men finns gott om i närheten (ebay england osv).


Annars då? Vad rekommenderas?

Jag är öppen för förslag!
Bomba mig med åsikter!

/Jimmy
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav Jormungandr 01 jan 2010, 16:01

Jag tror att det är svårt att gå ner i skala och bibehålla känjslan. får du inte plats med en liten scalextric då? eller om du kan ha banan någon annanstans? upphängd i taket. i förrådet, garaget.. hos nån polare som har samma bilbane intresse... ?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav Crewe Alex 01 jan 2010, 21:45

Det finns många som tycker att Carrera GO är riktigt roligt att köra med men framför allt tror jag att SCX Compact kan vara riktigt rolig. Det är den enda i 1/43 med svängande styrflagga under bilen vilket gör det möjligt till att sladda. Det går nog att få tag i silikondäck också skulle jag tro men avgörande för körupplevelsen är nog precis som i 1/32 att man har sladdzoner. Vet inte om såna finns att köpa till SCX Compact men det går ju att göra egna. Dessutom finns det kurvor i olika radier så vore jag dig skulle jag nog satsa på SCX Compact.

Hoppas min bomb träffar behagligt. :beer: Berätta gärna vad du satsar på och hur du tycker det är. Vill du veta vad fler tycker så kolla in forum i USA, England och Tyskland (om språket funkar) där det är vanligare med seriöst bilbanekörande i mindre skalor.
Användarvisningsbild
Crewe Alex
Kartläsare
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 10 maj 2005, 18:56
Ort: Borås

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav Fallerfreak 02 jan 2010, 23:45

Begagnat Faller AMS finns annars på tyska E-bay... :thumb:
Faller en faller alla
Fallerfreak
Depåman
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 11 nov 2005, 00:17
Ort: Fallerland

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav Stirling Moss 07 feb 2010, 13:59

Det är den enda i 1/43 med svängande styrflagga under bilen vilket gör det möjligt till att sladda

Att det inte skulle gå att köra med sladd med bilar som har styrpinne istället för flagga tycker jag är en myt.
Det går bra i H0 och i 1:32 så det går säkert bra i skala 1:43 också.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav fruktflugan 10 feb 2010, 01:05

Styrflaggesladd är lite mytbetonat ja.

Tog ur magneterna ur mina AutoWorld-bilar och de blev mycket roligare (med RIKTIGA körhandtag och inte originalet).
De sladdar hejvilt utan styrflagga.

Det enda som är, det är att pinnen är inte rund utan oval... Men det spelar nog ingen roll, tror det skulle fungera lika bra med en helrund pinne.
Jag menar, det är ju inte så att kontaktbraidsen följer med svängen utan de är fortfarande fasta under bilens chassie.


Nu skall jag bara permanentmontera bromsfunktionen också... Har gjort en egen liten kontrollbas i stället för originalet, där det sitter 4mm banankontakter för körhandtagen...
Så är den negative wired också eftersom mitt ena handtag är ett truspeed som kräver negativ wiring (skulle ha den till scalextric sport också nämligen, så det blev en negative wired beställt).
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav Blander 16 feb 2010, 11:50

Jag snurrade runt på nätet på jakt efter var man kan köpa småskaligt. Hamnade på den här sidan: http://www.scalerace.de/shop/waren101.htm

Några kloka kommentarer på vad som är köpvärt på denna sida om man vill testa småskaligt?
Användarvisningsbild
Blander
Kurvvakt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 nov 2006, 15:26
Ort: Stockholm

Re: Bilbanetips i småskala?

Inläggav fruktflugan 18 feb 2010, 12:07

Antingen Tomy AFX eller Autoworld.

Är du seriös racer som tänker bygga ut en flerfilig bana i framtiden så är tomy's 4 way split lite rolig eftersom den erbjuder snabba och bra bilar SAMT att den har lite andra kurvor än 9-tums varianten i original!

Annars en så lång bana (TOMY eller Autoworld på just denna sida i H0 skala) som du har råd med bara... Bilarna kostar inte så jättemycket (jämfört med de större skalorna) och du kan få superba bilar för en 150 kronor stycket sådär.


Det du behöver sedan är handkontrollers av aftermarket-variant och tidtagning till racen så har du en riktigt rolig raceway i miniatyr!
fruktflugan
Kurvvakt
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 nov 2007, 04:01


Återgå till Småskaliga bilbanor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster

cron