Referat deltävling 2:
Upp tidigt (nåja) och packa bilen full med bilar, delar och annat bra-o-ha.
Johan Mollberg, hemmaförare och Överstolle, mötte mig vid entrén.
Vi mötte Claes nere i källaren i full fart med att städa.
Banan torkades av och folk började strömma till. Som vanligt var det full testning bland icke-hemmaförarna.
De nya silicondäcken var föremål för diskussion, men med hjälp av hemmaklubben, löstes problemen och snart var det bara varvtider man diskuterade.
Efter ett förarmöte, där vi beslutade om att prova Erik’s 1342-system och äta mat mellan NSS och Emsac, drog vi igång med NSS.
NSS:
Tyvärr fungerade inte orginaldäcken….de var för gamla.
De nyinköpta silicondäcken var för stora och supporten såg ut att vara förlorad.
Då kom Tom på att han hade flera däck från gamla Scalextric F1:or liggandes.
Som tur var så passade dessa och supporten inleddes.
Nascar-bilarna fick smaka på det nya underlaget och en hel del annat också.
Vi har nu det nya rekoret i längsta glidsträcka på taket.
Resultatet som följer:
Sven Willman 15
Johan Mollberg 15
Karin Lundell 13
Anders Ekberg 13
Claes Hindemith 13
Tom Clarqvist 12
Thomas Werner 12
Erik Malmcrona 11
Kenth Wiklund 8
Tony Andersson 6
Mattias Fogelqvist 4
Dan Wiklund 4
Magnus Malcrona 2
Tomas Persson 0
EMSAC Trophy:
Grundomgångarna inleddes direkt efter NSS och vi hann köra lite innan maten, då den trots beställning till ett visst klockslag, var försenad.
Hemmaföraren Mattias, Prolsot Porsche 911GT2, hade lite bekymmer med att hålla sig i täten i sina heat. Massor med avåkningar ställde till det och han blev sist i GU och en D-final
Magnus hade oflyt och fick inte till det under sina GU-heat, med en D-final som belöning.
(visade sig senare att Pappa Erik had glömt att montera Silicondäcken...)
Dan Wiklund hade samma problem. Det går inte att göra misstag på Autodromen. D-final
Sven Willman hade lite otur med krasher orsakade av andra och fick n öja sig med D-final
TeePee fick också känna på samma sak som Sven, fast jag tror TeePee var vållande i flera fall. D-final
Anders var den meste drabbade av dessa ”icke-vållande” krascher och fick den sista D-finalplatsen.
Werner inledde GU stabilt med en försiktig körning där det plockades poäng hela tiden. C-final.
Erik fick inte till flytet och hade lite problem med bilen. Fick nöja sig med C-final
Karin körde stabilt men hade lite otur med inblandning i andras krascher.
C-final för henne, också på gummidäck då Erik var mer än lovligt disträ idag
(han hjälpte mig mer dator o heatordning)
Kenth strulade lite med sina däck och fick sen till några kanonheat. En direktplats i B-finalen.
Tom hade några riktigt bra heat blandat med rena katastrofheat. Också B-final.
Claes, Proslot Porsche 911GT2, körde som han brukade och tog sig till B-final.
Johan körde stabilt och säkert. Mötte dock starkare motstånd jämfört med ifjol. Sista plats i A-finalen.
Tony överraskade alla med att direktkvala till A-finalen. Snabba och stabila heat gav massor med poäng.
Glenn kom sent till tävlingen men dominerade ändå GU. 4 heatsegrar med 4 snabbaste varv. A-final.
D-finalen inleddes med en massa strul då ansvaret att själv hålla reda på sin tur inte fungerade.
Vi gjorde om hela D-finalen och strök tidigare resultat i densamma.
Magnus var den som drog det kortaste strået. Mycket nerver var i spel och det gynnade inte magnus körning idag. Sista plats för honom.
TeePee och Sven var inte sig lika idag. TeePee gjorde nybörjarmisstag och Sven trivdes inte i samma fin al som TeePee. De var ihop mer än en gång och det var inte direkt gynnsamt för poängen så att säga. Samma poäng och samma placering: 13:e plats.
Dan fick till sina tävlingsnerver och körde riktigt hyffsat. Han och Anders Ekberg hamnade på samma poäng och det krävdes en särkörning för att skilja dem åt. Snabbaste var på 3 försök var vidare och det var Anders som tog hem det. Dan körde bra men gillar inte tävlingar som han sade….nerverna spökade igen, tyvärr.
Anders vidare till C-final tillsammans med Mattias som nu, i egenskap av hemmaförare, dominerade D-finalen totalt.
C-finalen blev en ny succé för Mattias. En ny dominans före Anders som kämpade tappert.
Båda två gick dock vidare till B-finalen.
Karin fick inte till flytet idag. Kvalet gick lite si o så, som det brukar, men hastigheten fanns inte där.
Hon slutatde sist i C-finalen….lite konstigt då hon brukar vara den som tar sig vidare utan bekymmer.
Werner och Erik slutade på samma poäng. Båda två var snabba men inte tillräckligt idag.
Erik var lite vassare men åkte av i ett heat medans Werner satsade på stabilitet. Men mot hemmaförare räcker det inte med stabilitet och avåkningar….man måste vara snabbast och stanna kvar på banan.
B-finalen såg ut att bli rafflande redan från start.
Anders och Mattias hade fått upp tempot nu och i B-finalen väntade Tom, Kenth och hemmaföraren Claes.
Det var jämna fajter med snabba varvtider i alla heaten.
I sista heatet var det så jämnt att vem som helst kunde vinna.
Claes hade kört sina fyra heat och ledde poängligan med 11 intjända poäng..
Anders var den som drog det kortaste strået med en krasch. Han tog därmed bara en poäng och slutade sist i B-finalen med 9 pinnar.
Efter det så rök även Kenth’s chanser till vinst då han kraschade på samma varv. 10 poäng skulle inte räcka till final då Mattias hade 10 innan sista heatet
Kvar på banan var Tom och Mattias. Tom hade en liten ledning och drygade sakta ut den.
När heatet var över så konstaterades att Tom hade det snabbaste varvet.
Dessa 5 poäng gjorde att Tom tog den andra platsen i B-finalen på 12 poäng, ett mer än Claes.
Mattias tog sin 3:e raka finalseger och gick vidare till A-final med 13 pinnar.
Nu var det dags för A-final.
Frågan var om Johan eller någon annan hemmaförare skulle dominera lika mycket som ifjol.
Kanske Tom eller Tony hade ett trumf i bakfickan.
Glenn hade ju dominerat GU med full pott i varje heat. Nu fick han det betydligt svårare.
Spökade nerverna kanske??? I alla fall så sågs Porschen kana omkring utanför spåren stundtals.
Mattias segertåg slutade också med en urspårning. Dessa 2 giganter från SRSoWÖ fick dela på 4:e platsen totalt. Lika mycket poäng hade samlat ihop också.
Johan var mycket riktigt vass och kämpade hårt. Dagens överraskning var Tony som tyst och lugnt samlade poäng på hög. Tom kämpade som en tok för att hänga på men det var tufft värre i A-finalen denna gången.
Inför sista heatet var det jämnt mellan alla. Tom och Mattias hade 8 , Tony hade 9 och Johan ledde ligan med sina 10 poäng.
Mattias öde vet vi redan då han fick nöja sig med en sistaplats i sista heatet.
Johan planterade sin Proslot Ferrari hårt i velodromens utsida och lämnade därmed fajten om segern öppen.
Johan’s öde var ganska hårt då han faktiskt fick lite hjälp på traven av en annan hemmaförare.
Tom tog hem heatsegern före Tony som kämpade hårt bakom.
Detta betydde att vi hade 3 förare på 12.poäng… Därmed var det ett faktum att hemmadominansen var bruten.
Men VEM hade snabbaste varvet och därmed segern i Emsac’s 2:a deltävling??
Tony slog till på sista varvet med en tid som var 2 tiondelar bättre än Tom’s.
Tony var den suveräne segraren denna dag och lade 20 välförtjänta poäng till sin samlig.
Tom och Johan fick dela på silvret och 17 färska poäng.
Ett stort grattis till Tony, denna återfallare som på äldre dagar kommit på tanken att börja leka med bilar igen.
Vi är hedrade att du vill leka med oss!!
Teamtävlings slutade så här, då de enskilda förarnas mästerskapspoäng räknas:
Team SRSoWÖ 40 Johan Mollberg, Claes Hindemith och Mattias Fogelqvist
Team Emsac 34 Tom Clarqvist, Anders Ekberg och Kenth Wiklund
Team Solsta 27 Sven Willman, Tony Andersson och Dan Wiklund
Ghost Rejsing 15 Erik Malmcrona, Karin Lundell och Tomas Persson
Habos Scalextric's 7 Thomas, Axel och Klara Werner (bara Thomas körde)
Tack till SRSoWÖ för deras hjälp och lån av bana.
Väl mött i januari då vi testar Karlstad’s nya bana. Ett monster på nästan 30 meter och med en ordentlig höjdskillnad
Mvh
Tom Clarqvist, EMSAC