RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav ScaleRacingReporter 05 dec 2010, 21:54

Vill höll ju ett vägledande möte i Göteborg för kommande säsong, var ju inte så himla många närvarande. Stockholm, Göteborg och Västerås diskuterade hur nästa år ska se ut, följande ligger nu som förslag att diskuteras vidare här på forumet.

Fem tävlingar föreslogs och räkna bort en, något som bör uppmärksammas är att någon arrangör kan få tapp på deltagare med detta system ( varningsfinger bara ). Den som bara kör sin hemmatävling kommer ändå inte vara med om toppstriden så att frågan är om de som vill vara med i striden om att bli mästare 2011 ända är beredda att åka på alla tävlingar. Man kan även göra så att någon tävling är obligatorisk. Bara ett förslag från rapportören.

De banor som härmed får förfrågan att arrangera tävling är Jakobsberg, Västerås, Umeå, Göteborg och Karlskoga. Ni som sitter på bestämmande på respektive bana kan väl kommentera här så att vi vet att alla vill och kommer köra race.

Önskemål och förslag enligt nedan

1) Göteborg FROG/ GO69 vill gärna köra ett race den 5/3 2011
2) Förslag ( från Lunkan ) om att Karlskoga kör finalen 2011 och då blir det ju troligen november / december.
3) Umeå, köra den tävlingen under sen vår eller tidig höst så att vädret och väglaget inte spelar roll.
4) Vi försöker lägga alla tävlingar helgen efter lön så kanske det går att unvika krockar med andra arrngemang.

Regler

SlotZ - fritt chassie annars ingen skillnad

Supportklasser - mötet vill ha kvar Klass1 & 2 men där man kan göra två tävlingar i en i Klass1. Klass1a och Klass1b körs tillsammans men räknar poäng individuellt för respektive klass.


Det var väl egentligen inte mer än så men nu vill jag att diskussionerna går höga så att vi snabbt kan presentera kommande kalender och regelverk. Arrangörer lägger önskemål om datum för sin tävling o.s.v.

Att observera nu är att det finns inget beslut fattat om något annat än att vi kör vidare 2011 för detta har varit och är kul.

Så kom med era åsikter!

/ Lunkan
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav ScaleRacingReporter 20 dec 2010, 14:51

Hallo modelracers!

Har varit enastående tyst i denna tråd…

För att komma till kalender så bör vi få klart vilka som vill köra race och när.

Förslag till kalender:
5/3 Göteborg; FROG/ GO69, krockar med Danskt långlopp så kanske den 6/3? Alternativt som Turtle förslog 19/3, ger balanssvårigheter i planeringen dock.

3/9 Stockholm; SSC eller Jakobsberg

3/12 Karlskoga; Final

Umeå: ?

Västerås: ?

Förändring tekniska regler:
SlotZ; chassi fritt

Tävlingsförfarande:
Den enda förändringen är supportklasserna där Klass1a och 1b kör tillsammans med differentierad poängberäkning. Det är som med supportklasserna över huvudtaget att det är upp till varje arrangör att bedöma om man har tid att köra klasserna separat, eller välja klasser precis som tidigare.

Men gör nu så att ni kommer med kommentarer som innehåller fakta, fort o mycket!

/ Lunkan
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Aramis 20 dec 2010, 20:41

Fritt chassi i Slot-Z... Var inte den tänkt som en enkel instegsklass? Jo, tjena... :rolleyes:
Det finns väl chassin för flera tusen som är helt överlägsna ett Schöler-, Momo- eller Plafitchassi??

Hade faktiskt tänkt vara med och köra lite men jag håller mig till 1/32 ytterligare ett år...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Borgis 20 dec 2010, 22:43

Tja, så kan man ju göra för att slippa diskutera vidare. :rolleyes:

Vänd på det då. Vilka chassien tycker du ska vara tillåtna och vem ska hålla reda på exakt
vad som är standard i den här ganska föränderliga världen?
Hur lång tid tror du att en besiktning med tjugotalet bilar tar om man måste kolla alla detaljer?

(De modeller av Schölerchassien vi köpte i år lär knappast finnas att köpa till nästa år t ex.)

Det är ett par aspekter på samma sak som det vore kul om man tog med i beräkningen.

Hur överlägsna chassien finns det egentligen? Ni som kör med Tyskarna, t ex, de verkar ju vara tunga
aktörer i branschen, är det någon där som är sådär grymt överlägsen? (Hade i så fall Schöler o co. fått
sälja så mycket, eller nöjer alla andra sig med att vara medelmåttiga? ;))

Näe, var inte så snabb med att avfärda allting. Var hellre med och diskutera fram vettiga/re(?) lösningar.

/Borgis
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav JensaPson 21 dec 2010, 13:20

Om man har fritt chassi.
Varför har ni inte fria Mini Z karosser då oxå?
Tror knappast att det påverkar mer än chassit.

Håller med Aramis en del.
Slot Z va tänkt som en enkel instegsklass.
Men som det mesta annat så spårar det ur och blir avancerat.

Sorry Borgis.

Ett enkelt chassi skulle kunna vara en bockad plåtbit.
Då har ingen bättre eller sämre delar.

Jag kommer ihåg Burströms Porsche ide.
Jag blev lyrisk av den och tyckte det va helt rätt tänk för en instegsklass. :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 21 dec 2010, 13:31

Chassin är alltid en svår balans gång när man ska köra en typ av enhets klass.Som Borgis skriver så har schöler
ställt om produktionen för sina chassin,men det är ingen större skillnad mot tidigare modeller.
Lite bättre passform och kraftigare lager hållare.Momo har ochså kört igång sina std chassin som ochså var
tillåtna i år.Så vi skulle kunna köra med att endast schöler och momo orginal chassin från tillverkare är godkända
för 2011 års slot-z cup.Då slipper vi werks,fola,och andra lite dyrare chassin för slot-z.

Datum för Umeå tävlingen skulle jag vilja föreslå början av September..det är ingen skillnad i dag var du bor "nästan"ang vinter väglag Lunkan.... :D :D :D

Lite hur jag ser på det..

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 21 dec 2010, 13:36

JensaPson skrev:Om man har fritt chassi.
Varför har ni inte fria Mini Z karosser då oxå?
Tror knappast att det påverkar mer än chassit.

Håller med Aramis en del.
Slot Z va tänkt som en enkel instegsklass.
Men som det mesta annat så spårar det ur och blir avancerat.

Sorry Borgis.

Ett enkelt chassi skulle kunna vara en bockad plåtbit.
Då har ingen bättre eller sämre delar.

Jag kommer ihåg Burströms Porsche ide.
Jag blev lyrisk av den och tyckte det va helt rätt tänk för en instegsklass. :thumb:


Porsche iden finns fortfarande kvar men med scaleauto som plattform.Karosserna från kyosho är helt fria
för slot-z,så är det inte i tyskland där grupp c är ej tillåten. :thumb:
CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav JensaPson 21 dec 2010, 13:42

Burström skrev:
JensaPson skrev:Om man har fritt chassi.
Varför har ni inte fria Mini Z karosser då oxå?
Tror knappast att det påverkar mer än chassit.

Håller med Aramis en del.
Slot Z va tänkt som en enkel instegsklass.
Men som det mesta annat så spårar det ur och blir avancerat.

Sorry Borgis.

Ett enkelt chassi skulle kunna vara en bockad plåtbit.
Då har ingen bättre eller sämre delar.

Jag kommer ihåg Burströms Porsche ide.
Jag blev lyrisk av den och tyckte det va helt rätt tänk för en instegsklass. :thumb:


Porsche iden finns fortfarande kvar men med scaleauto som plattform.Karosserna från kyosho är helt fria
för slot-z,så är det inte i tyskland där grupp c är ej tillåten. :thumb:
CB


Varför bara Kyosho karosser? Det finns ju fler Mini Z karossfabrikat.

Porsche iden är klockren.
ALLA kör med samma prylar. PUNKT!
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 21 dec 2010, 13:53

Jo varför det bara är Mini-z karosserna i slot-z är att iwaver karosserna är inte lika hållbara som kyosho karosserna.Och atomic karosserna ser för j-....ut"som en 1/8 track bil"med mycket down force typ skidbacke
så dom har haft en klar fördel mot dom övriga karosser.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Krut-Kebaben 22 dec 2010, 22:29

Jag tycker faktiskt att diskussionerna börjar spåra ur och bli löjlig, angående fria chassin och SlotZ som en lätt instegsklass, det väl just det det är? köp en kaross och ett valfritt chassi och montera sen är det bara att vara med och tävla. Allt tjafs om fria chassin och chassin som är dyra som t.ex Werks, Fola mm mm och som ska gå så mycket bättre är löjlig, jag är HELT övertygad och säker på att ett vanligt Schöler eller MoMo är lika snabba som de dyrare chassin som finns att köpa. Ett Schöler som är ett, två, tre år gammalt är absolut inget långsammare än ett av de nya chassin som kommit ut just nu. Den enda skillnaden är som Burström skriver att det är lite kraftigare lagerhållare, och det är väl det som vi egentligen var ute efter, att få bilar som håller bättre. De som nu har/äger ett t.ex Shöler som är ett år gammalt eller nått år gammalt kan ju köpa upp sig på dessa nya lagerhållare och en H platta i kolfiber eller glasfiber, de kostar inte många tior vipps så har man helt plötsligt ett motsvarande nytt Schöler chassi som säljs idag. Bilen eller chassit blir ju absolut inget snabbare av dessa "uppgraderingar" men HÅLLBARARE.
SlotZ ÄR en instegsklass oavsett om vi tillåter de dyrare chassina eller inte, men man behöver inte ha de dyrare chassina för att hänga med eller vinna ett race. Själv kommer jag att köra med mitt snart två år gammla Schöler chassi med just den modifieringen som jag skrev ovan "kraftigare lagerhållare samt H platta i glasfiber".
Fan sluta och krångla och tjafsa bygg bilar på det som ni har och kom och var med och tävla. Jag är dessutom säker på att vi som nu kört 2010 års serie med gamla chassin INTE kommer att uppdatera dessa till 2011 års serie.

NU HAR "SURGUBBEN" FÅTT FRAM SINA ÅSIKTER!!!

För övrigt så skulle Västerås kunna arrangera ett race 7 maj men vi kan även flytta på det om det skulle passa bättre in någon annan månad, Vi är flexibla.
OVE.
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Svänn 23 dec 2010, 10:32

Håller med Ove till fullo här ovan. Långt viktigare än vilket chassi man har är hur man lyckas bygga ihop hela bilen. Att axlar, lager, pickup o allt sitter där de ska och går lätt. Och inte minst däckens slipning, och hur man kör förståss :w00t: Karossen har såklart också viss betydelse.

Nej... Sprillans nytt värstingchassi eller 3 år gammalt standard Schöler spelar ingen större roll förrän man blivit så avancerad att man har full koll på det jag radat upp här ovanför och inte har nåt mer att hämta där.
Exempelvis har Ove o jag kört samma chassi i SlotZ . Han har ändå alltid varit ca 1 s snabbare per varv än jag. Om jag skulle investera i häftigaste chassit skulle det ändå inte hjälpa så länge jag inte når upp till samma tuning- och körnivå.

Däremot tycker jag det skulle vara bra att få bygga bort sådana saker som verkligen kan ge orättvisor, dvs veka lagerhållare och pickupphållare som böjer sig vid t.ex. en kollission. Det är inte kul att ha satt upp bilen så gott man kan för att efter ett par varv köra in i en stillastående bil på spåret och att den sedan går som skit för att framaxeln sitter på sniskan eller pickuppen plogar ner i spåret. Att tillåta fria chassin innebär att man kan byta ut dessa svaga delar till ringa kostnad och få en mycket hållbarare bil. På så vis blir rejsen faktiskt mer rättvisa än idag.
Ett felfritt chassi jämfört med ett skadat gör stor skillnad! Ett felfritt "svensson-schöler" jämfört med ett värstingchassi gör inte större skillnad än att det drunknar i alla andra tuningdetaljer man måste bemästra i första hand. Det är min mening. :beer:

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 23 dec 2010, 15:53

Den där 1s har ju att göra med föraren helt klart där håller jag med dig Sven.

Men det kommer ett nytt år snart,låt oss köra efter detta förslag och se vad
det utvisar i slutet av året i slot-z klassen.Jag ser med spänning fram i mot
2011 med fria chassin och andra test utrustningar,ska bli kul att se hur långt
det ska gå att utveckla klassen och hur mycket snabbare det kommer att gå 2011
gämfört med 2010.
Grabbar jag kommer inte att pruta på matrialet,det lovar jag... :D

Och du Ove !!! Du är ingen sur gubbe....möjligt vis gubbe :beer:

God jul alla från mig...

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav charlie 23 dec 2010, 19:21

Vad kul att se att någon tycker att det skulle vara trevligt med en klass för den stora massan Racers. Jag hittade en Scaleauto kaross på Burströms byggarsidor så jag blev tvungen att höra med honom hur dålig karossen var. Se http://www.infomania.se/modelracingsweden/forum/ Nic´s inlägg sid 2 Tankar och ideér inför mötet i Göteborg.

Enligt Burström var karossen mycket bra detta tycker även övriga världen om man surfar runt och läser på olika forum. Skall bli intressant att följa detta bygge viewtopic.php?f=23&t=7231. Christer har också tänkt att köpa hem en komplett bil för utvärdering, mycket bil för pengarna. Skulle ha varit intressant med denna klass men med SC´s smedföljande motor istället samt handsout på däck. Skulle nog vara ett större intresse och ge ett större startfält 2011 än de föreslagna reglerna och klasserna.

SlotZ skulle vara en nybörjarklass. Hur gick det? Se hur många nybörjare det är med och vart de ligger i slutliga resultatlistan. Det var ca 30 förare med under säsongen men bara 10 i finalen. Inte konstigt då man åker långt och bara kan köra en klass för att sedan vara kurvakt för tre klasser. Nej mitt förslag är skrota klass 1a, 1b o 2, Dela upp SlotZ i någon form. Behåll årets chassin i en SlotZklass för "nybörjare" så att det blir jämnare race. Skapa en fri SlotZklass för de mer "proffsiga". Starta sedan en Porshe cup med Scaleauto Porscharna med handsout på däck och några andra regleringar t ex av utväxling mm.

Kör sedan två sådana race per tillfälle, då tror jag att man kan få större startfällt.

Den vanlige föraren som kommer från 1/32 skulle nog tilltalas av detta då man där köper en färdig bil som man sedan tunnar till inför race. Ingen av dessa är intresserade av att lägga ned en massa tid på modellbygge utan vill köra race. Vidare vill de nog inte sätta av en hel dag plus eventuellt halv fredag för att köra ett race i SlotZ utan de skulle nog tycka att tre race är en lagom nivå.

Påståendena om att Sxaleautos karosser verkar inte stämma i verkligheten. Skulle det vara så är det ju bara att reklamera dem vilket är det vanliga förfarandet vid inkuranta leveranser.

Hörde av Christer att han tycker att det skall bli kul med lite ny utvecklig och testning av materialet. Nu får han ju nytta av sin nyinköpta testbänk. Synd bara att kostnaferna skall behöva skena iväg och det inte bara för chassin utan även för att kunna hänga med i val av motorer. Undrar hur många som vill hänga med på det tåget?

Nu får jag önska er alla en god jul och ett gott nytt år.

Hoppas att fler fär testbänkar och dyligt av tomten.
charlie
Depåman
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 26 sep 2004, 11:50
Ort: Karlskoga
Klubb: Karlskoga

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav JensaPson 24 dec 2010, 00:23

Fanns mycket intressant i Charlies inlägg.

Det som kan få mitt intresse till Slot Z är att slippa mecka och tuna.
Jag vill ha en färdig bil och slippa testa 10 motorer i bromsbänk och annat "för min del" trams.
Ställ bilen på banan och kör. KLART!
Därför skulle en bockad plåt som chassi funka utan fjädrande motorvaggor, utan olika pinjonger / drev, utan att behöva slipa däcken på speciella sätt, utan att behöva skruva en massa.

Så simpelt att det inte går att skruva en massa.

Jag förstår alla som kör 1:24 och gillar att skruva och mecka.
Men det kan man ju göra i alla andra klasser iallafall.
Så varför inte ha en meckfri instegsklass????

Förstår ni mitt resonemang?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 24 dec 2010, 00:51

JensaPson skrev:Fanns mycket intressant i Charlies inlägg.

Det som kan få mitt intresse till Slot Z är att slippa mecka och tuna.
Jag vill ha en färdig bil och slippa testa 10 motorer i bromsbänk och annat "för min del" trams.
Ställ bilen på banan och kör. KLART!
Därför skulle en bockad plåt som chassi funka utan fjädrande motorvaggor, utan olika pinjonger / drev, utan att behöva slipa däcken på speciella sätt, utan att behöva skruva en massa.

Så simpelt att det inte går att skruva en massa.

Jag förstår alla som kör 1:24 och gillar att skruva och mecka.
Men det kan man ju göra i alla andra klasser iallafall.
Så varför inte ha en meckfri instegsklass????

Förstår ni mitt resonemang?


JA det gör jag helt och fullt..varför tror du jag snackar om std chassin???Men...låt oss testa detta...får vi se vad som händer under 2011.Jag har varit med ett tag så jag tror mig vet svaret,men låt oss info dom övriga under 2011... :D
mvh
CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Nästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 35 gäster

cron