RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Krut-Kebaben 06 jan 2011, 20:24

Så ni vill alltså säga att ett Schöler chassi är enkelt att skruva ihop. tillochmed självklart för någon som aldrig har varken sett eller gjort det förut? Det följer inte ens med någon instruktions beskrivning???
Jag har kört bilbana i många år och även byggt egna bilar och chassin i 1:32. Och det va inte det minsta självklart hur man skulle göra med Schöler chassit.
Så jag vet inte hur ni får det till att vara så enkelt???
Allt är enkelt som man kan och får hjälp med.
Men om är ensam och nybörjare. Då är det inte enkelt.


Halloj igen Jensa.
Håller med dig om att ett Schöler chassi inte är helt lätt att skruva ihop, Även jag har kört bilbana något år fast då uteslutande 1/24 Saloon, 1/24 Open12 och 1/24 Eurosport, absolut ingenting med dessa modellbilar. Men någonstans måste du ha fått reda på att det kördes med SlotZ bilar, och jag tror att om man bestämt sig för att vara med i någon klass så tar man förmodligen kontakt med en Klubb eller förening eller någon man känner som sysslar med just dessa bilar och genom dem ta emot hjälp eller tips hur man sätter ihop t.ex ett chassi.

Jag själv blev hookad av dessa bilar då jag besökte SSC en helg då de körde med dessa bilar, därefter så kontaktade jag Kent i Karlskoga som var den som startade SlotZ serien och fick tips om en byggtråd av Nic här på forumet http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=5497 visst var det en jäkla massa skruvar och muttrar men jag följde byggbeskrivningen till punkt och pricka, och jag måste säga att det var faktiskt skitlätt att få ihop chassit. Så det är som du säger inte alls självklart hur man får ihop den, men man får inte vara rädd att ta vara på den kunskap som finns hos utövare och fråga dessa om hjälp. För när du väl satt ihop chassit med karossen så är det som sagt inte mycket att göra på dessa bilar.

Jag förstår hur du menar med att försöka göra det ännu enklare (det gör jag faktiskt även om du kanske inte tror det) men när man startade den här tävlingsserien i Karlskoga för drygt ett år sedan så diskuterade man fram & tillbaks vad man skulle använda för typ av chassin och karosser och kom fram till det som vi använder nu dryga året senare, jag tycker att om man vill köra dessa bilar så får man kanske rätta in sig och acceptera de regler som finns även om jag förstår att du vill förenkla det ytterlgare.

En tanke som jag haft är att om jag som arragör av en tävlingsserie eller kanske enstaka race låt oss säga Le Mans så har jag som arrangör utformat ett reglemente på bilarna som ska vara med får innehålla eller inte.
Om jag då ställer upp med en t.ex Opel Blitz så kommer jag att märka ganska snart att fan jag hänger inte med med "Blitzen", vad ska jag då göra? jo antingen så kontaktar jag arrangören/tävlingsledningen och begär att reglerna ändras till nästa år eller så måste jag kanske ta och kamma till mig och föröka att köra med sådant material som övriga åker med.

Nu kanske det här var en knepig jämförelse men det jag menar är att reglerna för SlotZ är satta och vill man vara med och ha kul så måste man nog acceptera de regler som finns. Men nu inför 2011 års säsong så är det ju fria chassin i SlotZ så du kan ju vara med om du vill köra med ett enklare chassi som t.ex MRRC chassi som du hade på bilden ovan, och Jens visst vågar vi att göra det enklare, vi har ju vågat oss till att låta chassina vara fria i år.

Slutligen så har jag absolut inget emot dig heller Jens så
PÖSS på dig och god fortsättning på det nya året.
Hoppas verkligen att få se dig på något SlotZ race i år, trots meningsskiljeaktigheter.
Ove.
Användarvisningsbild
Krut-Kebaben
Braidsbytare
 
Inlägg: 85
Blev medlem: 11 okt 2009, 20:27
Ort: Enköping
Klubb: Slotcity

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Burström 07 jan 2011, 00:18

Här händer det en hel del medans man håller på att bygga...vinnar bilar :beer:

Jensa...jag håller med dig ang att bygga dessa bilar är inte det lättaste om man inte har sysslat med dessa
chassin tidigare...

Lunkan... Så det är spikat allt angående reglerna i klass 1??? och slot-z???
Jaha då får Bmw stå till umeå tävlingen då...alltså 1/24 :D

Ove Ring mig i helgen om du har tid.....

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: RAPPORT FRÅN MÖTET INFÖR SLOTZ 2011

Inläggav Lunkan 13 mar 2011, 12:12

En liten justering av datum och ett allmänt upprop om att serien faktiskt drar igång om mindre än en vecka med premiär hos FROG/GO69 i Göterborg. Lördag den 19:e... be there or lose some points :blueflag:

Så till kalendern:

Kalender:

19:e mars: West Coast Challenge
arr: FROG/GO69 Göteborg – Lasse Maté

16:e april: Stockholmsloppet
arr: NIWI Jakobsberg – Tomas Lindgren

7:e maj: AROS500
arr: Slotcity Västerås – Ove Halvarsson

3:e september: Björkstadsloppet
arr: Umeå – Christer Burström

5:e November: Skarpnäcksloppet - FINAL
arr: Stockholm Slotcar Club – Torbjörn Lundkvist

Det är NIWI:s tävling den 2/4 som alltså flyttas två veckor framåt till den 16/4. Tomas beklagar att det blev en ändring men 1/1 jobbet kan i bland påverka :red:

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Föregående

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster