Det finns gott fyra stora märken på bandelar! Det är Scalextric, störst men smalast SCX lika men med egen lösning på det digitala,Ninco med bra bana och Carrera som är bredast. Både Ninco och Carrera klarar 1:24 också.
Man kan sedan köra valfritt typ av PowerBase (strömförsörjning) och man kan koppla från PowerBasen från bana och köra vad man vill. Slot.It har i sitt Oxigen det bästa för oss vanliga som kanske vill lägga en lite större peng och vara säkra på funktion. Jag kan visa hur man gör om ett litet tag.
När det gäller programvaran finns UR30 ,PC slotware, Oxigen med dongel till PC rätt smart! Själv kör jag med Carrera och HSSRms, då kan jag köra 6 bilar plus två ghostar.
Men prova dig fram, och som svar på din första fråga, banmaterial kan vara fritt. Utom SCX men de är ute ur bilden tror jag!
Om du söker med Google på hssrms får du upp något att börja läsa om.
Men som med allt annat här i världen är det så olika med tycke och smak och personliga preferenser att jag nästan inte vågar trycka på sänd!
Men det gjorde jag nu
PS Det finns en del annat, mer avancerat på den franska marknaden, men nu vet du mer /DS