Lite nostalgi

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Lite nostalgi

Inläggav Lasp 27 jul 2017, 09:53

På ett forum har vi en medlem som har mycket elektriska kunskaper. Nu skrev han ett fordonsinlägg som jag helt skamlöst kopierar in här. Tack E Kafeman

Citera:
Skulle inte tro att en chippad Saab eller Volvo hänger med så bra på krokiga vägar där det faktiskt är lite sport att köra.

På småkrokiga vägar där man behöver nyttja även bakvagnen för styrningen när det börjar gå fort, har inte många Ferraris så mycket att säja till om. I synnerhet modernare Ferraris är då direkt missanpassade.
Det är många Ferraris som försökt t.ex. Pikes Peak men alltid fått blygsamma resultat i såväl standard som mer fria öppna tävlingsklassen. Det är en backtävling på autostrada-bred väg med ytterst måttliga kurvor och blandat asfalt och hård grusväg. SAAB/Per Eklund har vunnit två ggr. Lista med segrare och bilmärke här.
Så här ser banan ut inifrån en "standard" SAAB. Lite för krävande för att de flesta sportbilar ska hänga med.
Inte ens en fabrikstrimmad Toyota hänger med en SAAB med trasig motor: https://youtu.be/HCLgh8sbWXM
Nu var detta inte på slätpolerad asfaltsbana med snälla kurvor såsom på Talladega raceway där de snabbaste varvtiderna i NASCAR brukar ligga på ungefär samma tid som SAAB hade i snitt under sina 24-timmars uthållighets-tester på den banan, med snitthastighet ca 213km/t.

När det svänger, och i synnerhet om underlaget är vått, grus, snö eller is är i synnerhet sportbilar med mitt/bak placerad motor till stor del mest "Bambi på hal is" och mycket besvärliga att nyttja motorkraften till styr-kraft, dvs få bilen till att svänga mer än vad framhjulens sid-friktion medger.
Det är först när man kan utnyttja downforce som dessa sportbilar får fördelar mot en större familjekombi som körs aggresivt genom kurvor.
En bil som blev känd för sina utmärkta vägenskaper på racerbana var Volvo 850 kombi. som på sin tid var så överlägsen på racerbana gentemot bilar som Jaguar, Alfa, BMW och MB, att man efter två år förbjöd kombi-versioner inom WRCC i hopp om att bromsa Volvons framfart. https://youtu.be/TphinAwzWp0.
Kanske inte så känt men en bil i kombi-utförande har oftast mindre luftmotstånd och vridstyvare kaross än motsvarande sedan-version, vilket är bra vid aggressiv kurvtagning.

Extremaste sportbilarna typ Formel1-bilar tillhör även de kategorin bilar med problem att ta sej genom svängar genom aktiv kurvtagning om farten är för låg får att få hög downforce på framaxeln.
Å andra sidan får de nästan all tyngd på feta bakhjul med slicks vid acceleration 0-100 rakt fram vilket ger bra grepp och snabb acceleration rakt fram. Snabbaste F1-bilarna tiderna ligger på och strax under 2 sekunder 0-100 km/t. Inte så illa, nästan lika bra som den Peugeot 208 T16 Sebastian Loeb körde Pikes Peak med.
Iofs trimmad på alla sätt, men även en formel-bil har en del hästkrafter.
Loebs Peugeot 208:a är handikappad av mönstrade däck men har fyrhjulsdrift, så den är ungefär en halv-sekund snabbare än en Formel-bil 0-100.
Vid högre farter vinner formel-bilen på sitt lägre luftmotstånd men har trots downforcen sämre kurvegenskaper och blir ordentligt frånåkt på bana typ Pikes Peak. Många formelbilar har försökt men de får inte tider ens i närheten av den lätt trimmade SAAB som Eklund vann med år 2000.
På renodlad racerbana vinner normalt F1:an men stadsbana typ Monacos GP är det rätt jämnt med Peugeot 208:an, om det inte är blött för då vinner "familjebilen".
SAAB har stått fyra ggr (varav två i dam-klassen) som segrare i målet i Monaco, fast då i rally Monte Carlo som till stor del körs på omkringliggande kurviga asfaltsvägar i bergen. Ingen Ferrari-vinst sedan tävlingen startade 1911, trots att Monaco är ett Ferrari-tätt land.

Här en filmsnutt som visar när en SAAB kappkör med en Ferrari med fyra ggr så många hästkrafter på en klassisk racerbana. Den betydligt effektsvagare SAAB:en vinner på sin effektivare kurvtagning men förlorar på raksträckorna. Gamla bilar men förhållandena är ungefär desamma i dag.

Moderna sportbilar med bak/mitt-motor typ många Ferrari är svårkontrollerade även vid mindre bakvagnskast i låga farter. Här några exempel. Skulle aldrig hända en SAAB eller Volvo :D Gamla VW-bubblan kunde däremot provoceras uppträda på liknande sätt, dvs bilens dynamiska viktcentrum blir pga bakvagnskastet förskjuten helt över bakaxeln och därmed låg verkan om man försöker styra emot.

Enligt relativt färska mätningar är världens snabbast bil en SAAB Sonnet.
Näst Snabbast är en SAAB 96. Bägge i bil-klassen motor upp till 1000cc.

SAAB har ett ursprung och anor inom flygplans-tillverkning.
Ferrari tillverkade förr traktorer.
Välj bil med bakgrund som du inte behöver skämmas för. :D
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Lite nostalgi

Inläggav Lasp 27 jul 2017, 10:38

Om Ni saknar länkar så kan jag försöka ta fram dem. Det är ju så kort "Ändra" tid här på BBF ;-)
Ursprungsskrivaren har godkänt att jag skamlöst har kopierat in inlägget Tack Alf.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron