nätaggregat

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Inläggav stefan_k 28 okt 2004, 12:53

Erik: Tack för svaret. Får läsa på mer om vad det finns för alternativ med motorer.

Bengt: Tråkmåns, definitivt inte, realist och kostnadsmedveten javisst. Anledningen till att jag specificerade den tidigare frågan var att jag inte fick något svar på den. Självklart är det kul att diskutera stora och häftiga banor och bilar saker men som du ser på nivån på mitt inlägg så är jag ju knappast någon erfaren bilbanepysslare. Vad en G7 eller G12-bil säger mig ingenting. Vad det gäller oförskämdheter och glåpord kan vi väl lämna till ett annat forum?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Bengt 28 okt 2004, 15:39

Hej
Ska det vara så svårt att läsa en text?
Jag har inte rekommenderat något specifikt aggregat till någon person här - jag länkar till en sida med olika förnämliga aggregat som vi har egna erfarenheter av, och det är vad jag rekommenderar. :red:

Stefan: Varför inte köpa ett för 99:- + moms och bara justera med en resistor på 1 ohm där du själv sätter max-spänningen? Det blir både billigt och bra och något att växa i för den lille grabben.

För övrigt var mitt första inlägg till hela tråden - inte bara svar på inlägg #9 .
Man förväntar sig inte heller negativa raljanta mothugg och tråkningar när man gör sina första inlägg på ett nytt forum. Så ska du vara oförskämd och :sceptic: så kan du vara det på ett annat forum Stefan :thumb:

:hug: på oss allihopa istället

cheers / Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Inläggav Ghost 28 okt 2004, 16:21

Det kan väl vara så Bengt, att det du pratade om var saker som ligger i en annan del av detta forum. Den sk slotracingdelen.
Där behöver man en massa kraft, men kör man med modellbilar á la Scalextric, så behövs inte det, utan betydligt svagare saker, och en smula mer än 12V (närmare 15V).
Inget av det du föreslog passade in.
Så av den anledningen blev det måhända lite syrligt.

:hug: ...på oss allihop. :thumb:

Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Switchat nätaggregat?

Inläggav chrille 29 okt 2004, 18:31

undrar om någon kan förklara för mig vad ett switchat nätaggregat är för något. Nätaggregat vet jag förstås vad det är, men just "switchat"?
Och är det något man kan använda till en bana kanske?
Mvh Chrille
chrille
Kurvvakt
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jul 2004, 20:47

Inläggav Bengt 29 okt 2004, 20:33

Hej
Jag är ingen expert på det elektriska... men enligt vad jag jört av kunniga personer så blir strömmen (nästan) lika ren från ett switchat aggregat som den blir från ett batteri. Det är tex inte bra att köra med ström från en elsvets (eller en transormator) då den leverererar ful-ström. Vad jag förstår så är ett switchat aggregat även stabiliserat= att det inte levererar mer än vad som behövs. Ett batteri är inte stabiliserat (tex om en kör av så kan det bli en extra knuff för de andra så att även de kör). Det verkar alltså som att ett switchat aggregat tar det bästa från två världar.
Här är också en länk till en enkel förklaring jag hittade: http://www.tde.lth.se/ugradcourses/anal ... witch.html
Den som är lite elektrisk av sig kan säkert förklara det lite mer vetenskapligt...

cheers / Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Inläggav stefan_k 29 okt 2004, 20:52

Just Bengt!
Niclas, Stig och Per som skrivit artikeln du hänvisade till är tre gamla kursare till mig. Tyvärr läste jag inte just analoga projekt så jag kan inte styrka det de skrivit men de är pålitliga grabbar :wink:

På kjell.com kan man även läsa följande under kjell-fakta avsnittet Spänningsaggregat

Switchade nätaggregat
Denna typ av nätdel är mer avancerad och kombinerar på olika sätt tekninken för både växelriktare och likriktare. Fördelen med denna typ av aggregat är att man kan konstruera kraftfulla aggregat med låg vikt och litet ytterformat.
Nackdel: Dyrare att konstruera.


Huruvida det är lämpligt att använda till en bana är jag inte rätt person att bedömma. Skulle kanske gått lite fler av de analoga kurserna när man var på teknis istälelt för att sluka alla mjukvarukurser som man kom över. :beer:

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron