Racevarianter?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Racevarianter?

Inläggav stefan_k 14 nov 2004, 22:33

Tjena!
Har ni några tips om olika sätt att raca på bilbanan? Skall ha lite racingkväll på onsdag med tre kompisar och tänkte att det kunde vara kul att köra lite olika typ av race. Spontant kommer jag på:
* x antal varv på snabbast tid.
* flest varv på x antal minuter
* snabbast varvtid med x varv på sig.
* variera med eller utan magnet på bilarna.

Har ni fler tips?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Ghost 14 nov 2004, 23:02

Tidsbegränsade rejs tenderar att bli rejs mot klockan och inte mot de övriga.
Annars funkar bästa varvtid rätt bra, även om det återigen mest blir ett rejs mot dig själv.

Trevligast rejsing blir det nog med "först till x atal varv".

Att mitt under alltihop hålla på å trimma om bilen för med resp utan magnet låter... krångligt. Det är besvärligt nog att försöka trimma in bilen för en typ av körning... :o

"spridda reflektioner"
Erik :beer:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 15 nov 2004, 14:53

Först till ett antal varv är helt säkert det som genererar bästa racingen. För att krydda dunkar man på bonus-poäng för snabbaste varv!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 15 nov 2004, 15:09

Japp, helt rätt tänkt Nico. :D

Sedan finns problemet med vem som ska köra på vilket spår. Det blir lätt enahanda om man ska ha samma bredvid sig hela tiden.
För att undvika detta utvecklade jag "1342"-systemet.
Dvs 1 flyttar till 3, 3 flyttar till 4, 4 flyttar till 2 och 2 flyttar till 1 (eller ställer sig i kö, som kurvvakt).
Är man fler så gör man en lista, som man förkjuter enligt nedan:
______Spår 1__Spår 2__Spår 3__Spår 4
Heat 1 Adam__Calle____Gösta___Erik____övriga är kurvvavkter
Heat 2 Bertil___David___Adam___Filip____övriga är kurvvavkter
Heat 3 Calle___Erik_____Berti____Gösta__övriga är kurvvavkter
Heat 4 David__Filip_____Calle____Adam__övriga är kurvvavkter
Heat 5 Erik____Gösta___David___Bertil___övriga är kurvvavkter
Heat 6 Filip____Adam___Erik_____Calle___övriga är kurvvavkter
Heat 7 Gösta__Berti____Filip_____David__övriga är kurvvavkter
Dvs 3e kolumnen flyttas ner ~1/4, 4e ~½ och 2a ~3/4.

:beer: Erik :drunk: Bild
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav bekle 16 nov 2004, 20:13

Kör man två stycken är det kul att starta så långt från den andra som möjligt, vinner gör den som först kör om den andra bilen. förföljelselopp kan det kallas.
bekle
Depåman
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 mar 2004, 16:26

Inläggav jomol22 18 nov 2004, 11:51

Att köra en tävling med många korta raceheat ger en fenomenal tävlingsnerv.

Vi delar upp de tävlande i grupper om fyra (en per spår) och kör en gång per spår. Vi kör bara fyra eller fem varv, så heaten blir inte längre än max 40 sekunder styck. Kör du av är du borta från det heatet. "Crash-and-Burn".

Varje heat ger fyra poäng till segraren = max 16 poäng per omgång. Är vi fyra - sex pers kör vi ett schema där alla möter varandra lika mycket, med ca 8 - 12 omgångar = 32 - 48 heat per gubbe. Man turas om att stå över och får agera funktionär. Är vi fler än sex stycken kör vi två kvalgrupper med fyra (el tre) gubbar i varje. De kör två omgångar, dvs åtta heat (alltså två ggr per spår). Vinnaren går till A-final, tvåan till B-. Vinnaren och tvåan i B-finalen flyttas upp till A- och så har man fyra där också.

Det blir mycket köra för de flesta, framförallt de som gör ett dåligt kval, men skärper sig och kör både B- och A-final. Syftet med två uppflyttningar är naturligtvis att ge möjligheten att komma igen. Dessutom kan nybörjare som ännu inte riktigt kan banan i sömnen" komma in i rytmen och får större chans att tvåla till de gamla rävarna i A-finalen.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster