Blir det inte lite mer rättvist om alla kör med magnet? Eller suddas gränsen ut mellan nybörjare och avancerad förare?
Man kan lätt tro det, men hela "systemet" blir så labilt. Minsta lilla bättre magnettryck så håller du dig lättare på banan och vinner om ni är ungefär jämngoda räjsers. Om alla kör med likadan bil och man kollat att allt verkar sitta o löpa som det ska borde det kunna bli ganska rättvist. Men då måste man också ha samma markfrigång.
Det brukar bli jämnare rejs, iaf har vi den uppfattningen i vår klubb, om man skippar magneter och istället lägger in lite bly. Däcken kommer då att få större betydelse. Vill man ha rättvisejustering där kan man ju standardisera på däcktyp om man vill. Vi kör vår seriösa klass utan magneter och hittills med fria däck (ej silicon) Vi kommer antagligen att införa ändringar för däcken nu när vi byggt en ny och bättre bana.
När vi startade klubben hade vi lite magnet i vår seriösklass. Vi kallade det Magna 1. Vi hade en ganska plan testraka med en markering på. Vi höll rakan på högkant med långsidan nedåt och satte bilen vid markeringen.
Kriteriet var att den skulle glida av när vi släppte bilen. Det visade sig att sådana små skillnader i magnettryck som kanske gjorde att en bil kanade ner långsammare än en annan oftast innebar att detta var vinnarbilen. Glada i hågen bestämde vi då att bilen skulle kana av banan inom en bestämd maxtid. Döm om vår förvåning när vi upptäckte att avkaningstiden för en o samma bil varierade hela tiden. Det kunde bero på hur hjulen stod, om man t.ex. hade lite orundhet, däckslitage mellan heaten etc etc., som gjorde att bilens markfrigång inte var exakt den samma. Vi fick nästan aldrig samma resultat med samma bil från gång till annan.
Efter ett år med denna klass bestämde vi oss för att skippa magneter och köra med viktning och bra däck istället.
Vi tycker det är mkt roligare o jämnare.
Man tycker så olika om detta. Vi tycker om att pilla, testa o greja lite så vi vill att både materielval, mekskicklighet och körskicklighet skall vara avgörande. Alltså har vi ganska fritt i vår klass. Med undantag av magnetpill då, som vi anser ger alltför stort utslag och blir en alltför dominerande parameter.
Andra vill att materielen ska vara likställd så att enbart körskickligheten avgör. I sådant fall tycker jag att man måste köra med identiska bilar som är kontrollerade. Kanske t.o.m. köra samma bilar. Dvs bilarna står alltid kvar på samma spår. Vi har en sån klass också som vi kör mer som "gemenskapstävling" och när vi har gäster. Mer rättvisa än så tror jag inte man kan nå.
För att ytterligare åskådliggöra rättviseproblemet med magneter kan jag berätta om utvecklingen i vår andra ploj/gemenskapsklass. Carrera Nascar. Vi köpte in ett antal bilar som vi lottade ut. Man har alltså varsin bil.
Vi bestämde att bakre magneten skulle tas bort och den främre sitta i sitt främsta läge. Det borde väl bli tillräckligt rättvist? Men icke. De betedde sig totalt olika. En del var totalt hopplösa. Detta visade sig bero på att det var stor skillnad i markfrigången fram på dessa olika bilar. Vi bestämde då att man skulle få slipa ner framdäcken till mindre diameter för att likställa makrfrigången. Det blev klart jämnare, men det är fortfarande inte riktigt bra. Den som råkade slipa till sig en lite lägre markfrigång än en annan har givevtvis mer magnettryck. OK, man kan mäta markfrigången, men jag tror inte man kan mäta så exakt att det skulle bli helt lika. Vi orkade inte pilla med detta mer så vi kör som det är nu. Ev. kanske vi byter ut magnet mot bly i denna klass också.
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.