Varför vill man inte ha magnet?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Light Head 09 jan 2008, 10:52

Lite generat undrar jag varför man inte vill ha magnet? Eller när vill man ha det och när är det bättre utan? :suspect:

Jag misstänker att man vill ha mer egen kontroll, vilket man kanske får utan magnet? Men spontant så känns det som att försämra bilens stabilitet?! :-?
Senast redigerad av Borgis 09 jan 2008, 14:17, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tråden flyttad från Byggprojekt & Modifikationer
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Dan J. 09 jan 2008, 11:25

Om det vore magnet med måtta, men dagens neomagneter gör att du kan tejpa handtaget på full gas och gå och ta en kopp kaffe medans bilen susar fram i en orimligt hög fart runt banan, man tappar lite av det roliga...

/ dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Borgis 09 jan 2008, 11:27

Jag tycker att det är OK om man använder cylindrisk magnet långt fram, som Ninco gör t ex. Då kan man lätt schimsa den uppåt i hållaren för att minska magnetsuget till lagom nivå. Då får man bra fäste och samtidigt kan det bli sköna ställ när det "behövs". :) Roligast och skönast är dock utan. :red:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Light Head 09 jan 2008, 11:36

Blir det inte lite mer rättvist om alla kör med magnet? Eller suddas gränsen ut mellan nybörjare och avancerad förare?
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Borgis 09 jan 2008, 11:38

Jo, såklart bör alla köra antingen med eller utan. Det får man ju bestämma.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav snugged 09 jan 2008, 12:12

om du är rädd om bilarna:
magnet = man krashar nog betydligt värre vid urspårning eftersom det går fortare.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Light Head 09 jan 2008, 13:34

Hm det är ju faktiskt en tanke. Magnet = högre speed
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Svänn 09 jan 2008, 14:14

Blir det inte lite mer rättvist om alla kör med magnet? Eller suddas gränsen ut mellan nybörjare och avancerad förare?


Man kan lätt tro det, men hela "systemet" blir så labilt. Minsta lilla bättre magnettryck så håller du dig lättare på banan och vinner om ni är ungefär jämngoda räjsers. Om alla kör med likadan bil och man kollat att allt verkar sitta o löpa som det ska borde det kunna bli ganska rättvist. Men då måste man också ha samma markfrigång.

Det brukar bli jämnare rejs, iaf har vi den uppfattningen i vår klubb, om man skippar magneter och istället lägger in lite bly. Däcken kommer då att få större betydelse. Vill man ha rättvisejustering där kan man ju standardisera på däcktyp om man vill. Vi kör vår seriösa klass utan magneter och hittills med fria däck (ej silicon) Vi kommer antagligen att införa ändringar för däcken nu när vi byggt en ny och bättre bana.

När vi startade klubben hade vi lite magnet i vår seriösklass. Vi kallade det Magna 1. Vi hade en ganska plan testraka med en markering på. Vi höll rakan på högkant med långsidan nedåt och satte bilen vid markeringen.
Kriteriet var att den skulle glida av när vi släppte bilen. Det visade sig att sådana små skillnader i magnettryck som kanske gjorde att en bil kanade ner långsammare än en annan oftast innebar att detta var vinnarbilen. Glada i hågen bestämde vi då att bilen skulle kana av banan inom en bestämd maxtid. Döm om vår förvåning när vi upptäckte att avkaningstiden för en o samma bil varierade hela tiden. Det kunde bero på hur hjulen stod, om man t.ex. hade lite orundhet, däckslitage mellan heaten etc etc., som gjorde att bilens markfrigång inte var exakt den samma. Vi fick nästan aldrig samma resultat med samma bil från gång till annan.
Efter ett år med denna klass bestämde vi oss för att skippa magneter och köra med viktning och bra däck istället.
Vi tycker det är mkt roligare o jämnare.

Man tycker så olika om detta. Vi tycker om att pilla, testa o greja lite så vi vill att både materielval, mekskicklighet och körskicklighet skall vara avgörande. Alltså har vi ganska fritt i vår klass. Med undantag av magnetpill då, som vi anser ger alltför stort utslag och blir en alltför dominerande parameter.
Andra vill att materielen ska vara likställd så att enbart körskickligheten avgör. I sådant fall tycker jag att man måste köra med identiska bilar som är kontrollerade. Kanske t.o.m. köra samma bilar. Dvs bilarna står alltid kvar på samma spår. Vi har en sån klass också som vi kör mer som "gemenskapstävling" och när vi har gäster. Mer rättvisa än så tror jag inte man kan nå.

För att ytterligare åskådliggöra rättviseproblemet med magneter kan jag berätta om utvecklingen i vår andra ploj/gemenskapsklass. Carrera Nascar. Vi köpte in ett antal bilar som vi lottade ut. Man har alltså varsin bil.
Vi bestämde att bakre magneten skulle tas bort och den främre sitta i sitt främsta läge. Det borde väl bli tillräckligt rättvist? Men icke. De betedde sig totalt olika. En del var totalt hopplösa. Detta visade sig bero på att det var stor skillnad i markfrigången fram på dessa olika bilar. Vi bestämde då att man skulle få slipa ner framdäcken till mindre diameter för att likställa makrfrigången. Det blev klart jämnare, men det är fortfarande inte riktigt bra. Den som råkade slipa till sig en lite lägre markfrigång än en annan har givevtvis mer magnettryck. OK, man kan mäta markfrigången, men jag tror inte man kan mäta så exakt att det skulle bli helt lika. Vi orkade inte pilla med detta mer så vi kör som det är nu. Ev. kanske vi byter ut magnet mot bly i denna klass också.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Paxel 10 jan 2008, 17:02

Tack Svänn för en suverän delgivning av erfarenhet med magneter i klubbverksamhet. Nu slipper man experimentera med magnetisk rättvisa det verkar ju mer eller mindre omöjligt. Dessutom, jämfört med däckgrepp har magnettryck ingen motsvarighet i skala 1:1
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav guadeloupe 10 jan 2008, 17:50

Hej!

Vad jag sett är att på två likadana bilar kan magneten passa bättre på den ena bilen jämfört med den andra, detta medför som tidigare påpekat att magneten kommer närmare spåret och på så vis ger bättre "downforce". Helt omöjligt att spöa den bilen, det skiljer kanske en en millimeter men den millimetern ger stort utslag prestanda.

/m
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav snugged 10 jan 2008, 18:22

Urspårad skrev:Dessutom, jämfört med däckgrepp har magnettryck ingen motsvarighet i skala 1:1


säg inte det, jag tycker att det är ganska så bra att jämnföra magneter med såna här monsterfläktar som faktiskt bara var till för att suga fast bilen i banan!
Bilagor
galen chaparral 2j.jpg
galen chaparral 2j.jpg (27.25 KB) Visad 19531 gånger
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav ZeeJay 10 jan 2008, 20:07

LightHead - Du märkte att du öppnade en diskussionvillig fråga...hehe... ;-) ;-)

Ska försöka ge lite exempel på skillnaden mellan magnet och icke nån dag när vi kan testköra olika bilar med olika magneter och olika viktningar...du kommer att märka klar skillnad mellan magent och utan..

Sen är det en smaksak för vad man vill köra med på sin egen lilla bana...jag föredrar faktiskt viktning men på vissa bilar måste det bara vara en liten magnet i för att de ska gå att köra...ska vis varför....tippvänliga utan....

Det burkar också vara lättare att få bilar jämbördiga via viktning då just som tidigare inlägg har klart bevisat att det kan skilja en hel del mellan två lika bilar där magneterna i sig kan ha lite olika drag neråt.
Men det är inget man märker förrän man har tävlat runt en hel del på olika banor och bilar....
Och då vill man verkligen få till det utan magneter..

När vi i FROG kör så brukar vi köra vad vi kallar Super-GT bilar, och den enda regeln är egentligen bort med magnet, fri viktning. Sen gasa o garva. Brukar vara grymt jämt mellan bilarna.

För om man vill så kan man analysera denna frågan tills ögona blör och röva skaver... :D ;-)

My 2 cents!

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav ZeeJay 10 jan 2008, 20:15

Man tycker så olika om detta. Vi tycker om att pilla, testa o greja lite så vi vill att både materielval, mekskicklighet och körskicklighet skall vara avgörande. Alltså har vi ganska fritt i vår klass. Med undantag av magnetpill då, som vi anser ger alltför stort utslag och blir en alltför dominerande parameter.
Andra vill att materielen ska vara likställd så att enbart körskickligheten avgör. I sådant fall tycker jag att man måste köra med identiska bilar som är kontrollerade. Kanske t.o.m. köra samma bilar. Dvs bilarna står alltid kvar på samma spår. Vi har en sån klass också som vi kör mer som "gemenskapstävling" och när vi har gäster. Mer rättvisa än så tror jag inte man kan nå.


Tycker detta var ett mycket bra och tydligt formulerat exempel på hur det ska vara.
Bra skrivet Svänn!!! :thumb: :thumb: :thumb:
Bäst är nog just "gemenskapstävling" för rättvisan....låt bil och handtag sitta kvar i valt spår...rotera de som kör...
Enkelt och så rättvist det går samt himla kul!!! Ofta upptäcker man att nån bil är kass..
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav Svänn 10 jan 2008, 20:46

ZeeJay:
När vi i FROG kör så brukar vi köra vad vi kallar Super-GT bilar, och den enda regeln är egentligen bort med magnet, fri viktning. Sen gasa o garva. Brukar vara grymt jämt mellan bilarna.


Kul!! Vi kallar den klassen för Blyfot. :D :D :beer:

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Varför vill man inte ha magnet?

Inläggav samlad_dalmas 10 jan 2008, 20:54

För mig är det enkelt. Jag har kört många år med Märklin Sprint utan att ens haft koll på att möjligheten att sätta en magnet i bilen existerat. 8-) Tycker att man mister hela känslan med magnet i bilen.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Nästa

Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster