Fly-kvalitet?

Här diskuteras allt som har att göra med bilbaneracing på plast och träbanor med skalenliga bilar. Scalextric, Ninco, Slot.it, FLY m.fl.

Fly-kvalitet?

Inläggav mattswe 09 nov 2013, 14:54

Hej!
Jag köpte nyligen min första Fly-bil. Problemet är att bussningarna till bakaxeln sitter väldigt löst i chassit. Så löst på ena sidan att den riskerar att lossna vid körning. Jag upplever även att friktionen mellan kugghjulen är större än på andra bilar (det kärvar extra mycket vid ett specifikt kugg). Känslan blir att finishen rent funktionellt (inte utseendemässigt) är mycket sämre än exempelvis på de Scalextric-bilar jag har. Är detta den allmänna uppfattningen om Fly eller har jag fått ett måndagsexemplar? Kan även säga att jag kör magnetlöst, och med Fly-bilens originaldäck verkar det omöjligt att få något grepp, oberoende av hur mycket jag slipar.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro

Re: Fly-kvalitet?

Inläggav Pucko Camaro 69 09 nov 2013, 15:19

Vad sitter där för kugg? är det plast kan du slänga det för de är en spricka i dem sätt dit ett i mässing istället gör lika dant med bussiningarna i med mässing där med så mår bilen bättre......
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Fly-kvalitet?

Inläggav Aramis 09 nov 2013, 15:40

Fly är faktiskt bland dom sämsta bilar som finns när det kommer till körning direkt ur lådan. Har man tur får man en bil som bara krävet däckbyte men har man otur, vilket gäller i de flesta fall, så är pinionen sprucken, lagrena sitter löst och glappar även i axeln, krokiga axlar, skeva fälgar, krokigt chassi, inredning som klämmer mot motorn och chassit, lödningar som lossnar... Det är helt enkelt superfin finnish på exteriören men där under döljer sig ett komplett helvete. Men när man väl åtgärdat alla problem så får man en riktigt skön bil både att köra och att titta på. :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Fly-kvalitet?

Inläggav mattswe 20 nov 2013, 20:43

Det slutade med att jag beställde ett helt bakaxelkit (axel, bussningar, drev och fälgar) från SlotIt (och däck förstås). Originalmotordrevet är mässing. Inväntar nu leverans.
mattswe
Braidsbytare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 dec 2012, 12:24
Ort: Örebro


Återgå till Bilbana & allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster