av Wiking 31 jan 2008, 23:44
En Fallerbil är lite knepigt angiven för 12-16V spänning och en välmående motor har en stömförbrukning på mellan 150-180Mah obelastade (hjulen i luften och fullgas) och motsvarande värde belastad är ungefär 250 - 300Mah varför ditt 13,5 aggregat och på hela 10 Amperé i sammanhanget är overkill utan like!
Motorerna går ju kalasbra på detta aggregat och ingen fara föreligger för att bränna motorer eller andra dumheter.
En varning angående för hög strömförbrukning över 300Mah går motorn för tungt och felet måste undersökas, beror ofta på att någon förväxlat kol fjäder med släpsko fjäder och ett för högt koltryck mot kollektorn ger detta fenomen med värmeutveckling som följd.Obs detta gäller endast den sk."flachanker" eller på Svenska pannkas motorn
Fallers originaltransformatorer gav 0,6 respektive 0,8 Amperé och den senare angavs klara 4 -6 AMS bilar varför jag tycker att en trafo på tex. 1,0 ampere är fullt acceptabel för detta ändamål.
Ett tips är en tåg transformator av god kvalité tex en modernare Fleichmann eller Roco dessa brukar reglera 0-14V likström med tillräcklig effekt för större banor också, använd gärna två identiska och en till varje spår vilket gör att du kan reglera hur mycket "kräm" du vill ha till bilarna.
Detta är roligt om de gamla kontrollerna 4030 och 4031 används då du kan köra med ratten och få effektreglering som du vill ha den för mjukare körning de medger ju också att du kan låta en bil köra själv medan du själv kör den andra bilen.
Its not the "fart" that kills, Its the smell !!