Bygga bana

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Bygga bana

Inläggav 91lunlar 05 aug 2006, 13:32

När man bygger en egen bana, hur ger an spåren ström???
för att få ut spåren använder man fräs då???
bilbanor e lite coolt
91lunlar
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 aug 2006, 12:07

Inläggav Ghost 05 aug 2006, 20:09

Vanligen koppartejp för strömförsörjningsräler (jag bara älskar svenskans egenskap att kunna skapa alldeles egan ord, om inigen redan märkt det).
Fräsning medelst överhandsfräs och tre millimeters notfräs.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Re: Bygga bana

Inläggav DagaZ 05 aug 2006, 20:55

91lunlar skrev:När man bygger en egen bana, hur ger an spåren ström???
för att få ut spåren använder man fräs då???


Det finns en hel del info på forumet. Min tråd t ex beskriver hur jag gick till väga med min bana.
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav 91lunlar 10 aug 2006, 01:49

asså jag kanske inte utrycke mig ordentligt, men hur ger man koppartejpen ström??? :beer:
bilbanor e lite coolt
91lunlar
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 aug 2006, 12:07

Inläggav Storabjörnen 10 aug 2006, 09:27

91lunlar skrev:asså jag kanske inte utrycke mig ordentligt, men hur ger man koppartejpen ström??? :beer:


Du drar ju lämpligen två trådar, en från varje kopparremsa, till ena kansten på banan, så att du kan mata på med spänning, lämpligen med ett spänningsaggregat eller "labbaggregat" eller vad man brukar säga. Finns t.ex. på Clas Ohlson.

Fast jag har sett lösningar att folk helt enkelt öppnat en PowerBase från Scalextric, och tagit sladdarna som normalt ska mata rälsen och kopplat dem på kopparremsorna istället.

Det funkar ju också.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bygga bana

Inläggav f0rsb3rg 04 aug 2008, 23:48

kör man + på ena kopparremsan och minus på andra då eller....
Hur svårt kan det vara... någon annan har ju gjort det innan.....!?!?!
f0rsb3rg
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 aug 2008, 16:44

Re: Bygga bana

Inläggav snugged 04 aug 2008, 23:58

f0rsb3rg skrev:kör man + på ena kopparremsan och minus på andra då eller....


yesindidi! :thumb:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bygga bana

Inläggav Mura 05 aug 2008, 17:11

Hej.
Det går alldeles utmärkt att mata från ett 12 v bilbatteri också. Det är ren likström samt att du kan ta ut mycket ström (Ampere). Ett bilbatteri ger omkring 50 - 60 Ah, dvs du kan belasta batteriet med 50 - 60 A under i timme. Om du har ett klent aggregat kommer den motor som drar mest ström göra att de andra bilarna kroknar då den snor den mesta strömmen, vilket omvänt gör att då den vassa motorn slår av kommer de andra få den ström de behöver och ökar därmed sin effekt/fart... och åker av direkt då han/hon som kör den vassa bilen slår av just då den/de andra befinner sig i ingången av kurvan.
Bilbatteriet laddas med en vanlig enkel batteriladdare under tiden körning pågår, se dock till batteriet står på ett ventilerat ställe då ett blybatteri som laddas genererar gas som är explosiv, vätgas, "knallgas", dock inte i överdrivna mängder. Det bildas också en liten mängd saltsyra i luften som gör att metall får ett lager ytrost ganska kvickt. Ladda därför inte bilbatteriet på verkstadsbänken i garaget, verktygen blir så trista. Moderna batterier är i det flesta fall nu mer helkappslade, kolla med leverantören.

Björn
Mura
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 apr 2006, 19:13

Re: Bygga bana

Inläggav f0rsb3rg 05 aug 2008, 22:10

det måste ju innebära att det bästa vore med separat matning till varje bana från olika källor vore det bästa för att slippa "störningar" som beror på dom andra bilarna....

en chansning...
Hur svårt kan det vara... någon annan har ju gjort det innan.....!?!?!
f0rsb3rg
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 aug 2008, 16:44

Re: Bygga bana

Inläggav Kristian 05 aug 2008, 22:13

eller tillräckligt kraftig matning så att det garanterat räcker till alla bilar.
Sen är det ingen nackdel att spåren får en egen matning från den strömkällan, altså att man inte drar fram en fet kabel till alla körstationer utan drar separata kablar från strömkällan...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Bygga bana

Inläggav ZeeJay 05 aug 2008, 23:44

Själv är jag fullständigt superkass när det gäller det elektriska....kortsluter det mesta jag tar i som har med el att göra....;-)

Men tänkte länka till den lösning som MrTray så snyggt och prydligt har byggt upp för oss på F.R.O.G. banan.....

Funkar klockrent fint....på 28 meter så matar det ut boosterkablar till 2 punkter m.a.o. så har vi ca 9.3 meter mellan varje matningspunkt.....

Så här ser kopplingsplattan ut hos oss....fråga gärna MrTray om detaljerna....ihop med allt finns även kortslutnignsskydd...kopplingar till Ultimate Racer....stoppknappar....startljus...osv...osv... :thumb: :thumb:

Själv blir jag lätt impad så fort nån börjar tåta med kopplingar o ledningar.... 8-o
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bygga bana

Inläggav jomol22 06 aug 2008, 09:25

Mura skrev:Bilbatteriet laddas med en vanlig enkel batteriladdare under tiden körning pågår,

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. En laddare håller ca 14 volt, vilket är vad som krävs för att ett blybatteri ska bli helt fulladdat och hålla 12 volt. När fyra motorer ska ha sin ström kommer toppspänningen sjunka lite om laddaren är för klen. Den kanske inte måste räcka fullt ut ensam till alla motorer - batteriet funkar ju i viss mån som utjämnare, men får inte vara så myckat svagare.
Enklare (och billigare?) är att köpa ett nätaggregat. Då slipper du också hålla på med batterivatten och det tunga batteriet. När vi började köra för en massa år sen förstörde jag mitt köksgolv mha det matande bilbatteriet. :cuckoo:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron