Martin, om du ska penselmåla bilen så behöver du inte hålla på och slipa karossen fri från förra färgen (originalfärgen) innan du sprayar en primer. Det ger bara repor (oavsett mirakelkurer i diverse vätskor - en slipning är en slipning) och reporna, även om de är så små så att du ibland inte kan se dem, så ger de oåterkalleligen sämre flyt i den färg du applicerar.
Och med tanke på att du de facto ska penselmåla den (absolut inget fel med det) så är ju skillnaden i finish mellan detta och en sprayad lack så pass stor hur försiktig du än är, att det stora underarbetet med slipning och liknande inte får så stor betydelse egentligen.
Satsa på att få karossen
ren - vi snackar ljummet vatten och lite diskmedel, och sen när det torkat lägger du två försiktiga omgångar primer (ja, ta två, det är ju trots allt rött i botten) innan du penselmålar i den kulör du vill ha.
Även din penselmålning gör du företrädesvis i två försiktiga omgångar - låt torka i boxen, dammfritt, som Nico gör. Två lite tunnare penselstrykningar täcker bättre än en färgmättad strykning.
Angående nagellacksborttagningsmedel o liknande som beskrivits ovan så bör du ha läst din kosmetik-läxa ordentligt innan du ger dig på sånt, för ofta innehåller produkterna (utom absolut ren aceton förstås) ofta mindre mängder av olika oljor vilka syftar till att göra nagelband och liknande gladare. Och någon olja överhuvudtaget vill du inte ha inblandat i något lackjobb.
Hoppas ovan var några tips kan vara matnyttiga.
Hälsn,
B. (som den 10:e Mars i år firade att det var exakt 30 år sedan han byggde sin första modellbil - en AMT/Ertl Chevrolet Corvette "Gasser", skala 1:25, inköpt på Hot Rod Show, Sollentuna mässhallar 9:e Mars 1977 - fasen om jag sparat den limhögen, det hade varit nostalgiskt)
Der Bär mit Das Auto.