Ritprogram

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Ritprogram

Inläggav NB 28 jun 2007, 00:13

OK, ni har övertygat mig. Det får bli ett träbanebygge. Av utrymmesskäl blir det 2 st 1220X2440 , 12mm MDF som enkelt går att montera ihop/isär. Jag funderar på 3 spår.
Många av er har delat med er fina tips och erfarenheter, vilket jag är mycket tacksam för.
Men: Eftersom jag fortfarande är i planeringsstadiet hade det varit kul med ett enkelt ritprogram där jag kan laborera med olika ban-layouter, vet ni av något sådant som är lämpligt för detta ändamål?
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Inläggav BRM V16 28 jun 2007, 08:12

Pröva Google sketch up :thumb:
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Ritprogram

Inläggav NB 28 jun 2007, 08:53

Jag har testat Google sketch up men jag får inte till kurvor, radier specielt bra.
Eller är det att jag inte förstår programmet och behöver träna mer?
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Inläggav DagaZ 28 jun 2007, 10:33

Inget slår papper och penna. Om du funderar över någon speciell kurva så kan du ju alltid rita upp den på lite större papper för att testa radie. Glöm inte att låta brum-brum bara.. det är viktigt. :-) Lycka till!
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Inläggav BRM V16 28 jun 2007, 10:49

Analogt är inte att förakta 8) Lägg skivorna på det sätt du vill foga ihop dem (i vinkel, i rad eller kanske ett T) och rita direkt på skivan. Precis som Dan säger så låt brum brum och fantisera hur du tar kurvan med lite lagom sladd samtidigt som du kör om polarn :beer: Då blir nog resultatet till belåtenhet :thumb:

Annars finns det CAD program på nätet också, men de kräver en hel del tillvänjning :|
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Ritprogram

Inläggav NB 28 jun 2007, 11:26

Roland m.fl !
Efter att ha följt dina inlägg och kollat in din(a) hemsida(or) så har jag fått uppfattningen att du är ganska bevandrad vad gäller datorer. Jag håller långt ifrån din klass men jag tycker det är kul med datorer och försöker använda dom på ett rationellt sätt.
Därför är det skönt att få höra från en datorexpert att PPS-programmet fortfarande är det effektivaste. Jag har för avsikt att använda det närmare den slutliga layouten men så här på kladd-stadiet (kladd, inte CAD) så hade det varit smidigt med datorn. Hittills så tycker jag att det går bäst att kladda med Ultimate Racer (ja, förutom PPS då). Jag har inte hittat något smidigare, för detta ändamål.
Och det ser inte ut som om någon annan har heller, eller?

PPS = Penna, Papper, och viktigaste av allt, SUDD!

Utan att vara datorfientlig (jag försöker bara att vara rationell) så har ingen lyckats överbevisa mig om att en "Tamagotchi" (Palm Pilot etc) är bättre än min fickalmanacka, så länge som jag skriver med blyerts och kan sudda.
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Inläggav BRM V16 28 jun 2007, 13:50

Penna och papper är absolut det enklaste och friaste sättet att designa en bana. Framförallt om man börjar med att rita helt på fri hand. I efterhand kan man justera en del med passare, men om man kollar på Archers hemsida ser man att man inte är tvungen att ha kurvor med en centumpunkt, det går bra att ha fyra spår med olika centum i samma kurva. :suspect:

Fast jag måste ändå visa att det går att göra en skiss i datorn. Den här tog ca 20 min att knåpa ihop nu på lunchen 8)
Bild
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav PerLarini 28 jun 2007, 22:27

På lunchen? Driver du med oss, din gamla kommunalare! :D
Skissen är misstänkt likt en annan bana som jag har sett i min närhet.
Stimpengar till benoga :beer:
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav BRM V16 29 jun 2007, 08:42

Ja ja! Jag snodde layouten från vinkelring, men varför inte, den är ju en rolig och utrymmeseffektiv bana. :thumb: Klart att det var på lunchen... :taunt:
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Claes_L 29 jun 2007, 10:14

Jag använder ett CAD-program som heter SmartSketch. Enkelt men man har full koll på mått etc. Det enda som inte finns är ellipser, men det går att få till genom att rita de två axlarna och dra en "fri kurva".

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav BRM V16 29 jun 2007, 11:17

Har du någon länk till nedladdning? :)
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Claes_L 29 jun 2007, 12:57

Jag fann denna länk http://www.intergraph.com/smartsketch/, men du får bara prova gratis under 30 dagar.

/Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav BRM V16 29 jun 2007, 13:08

Den måste jag testa vid tillfälle, tackar :beer:
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster