Hur "HOWL" ????

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Hur "HOWL" ????

Inläggav largasso 29 dec 2007, 17:40

Ghost skrev så här för längesen :
Ett annat sätt att öka njutningen är att lägga till lite sk "howl". Dvs ett förkopplingsmotstånd på vägen in i handtaget. Det "rundar av" motorerna och ger därmed en mjukare körning.


Någon som vet hur detta kopplas in ??
Har letat på nätet men allt jag ser är vargar och Manga!

Tacksam för svar.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav Svänn 29 dec 2007, 18:10

Dvs ett förkopplingsmotstånd på vägen in i handtaget. Det "rundar av" motorerna och ger därmed en mjukare körning.


Det borde väl fungera precis som det förkopplingsmotstånd som sitter på vissa av motorerna som standard, som t.ex. Ninco?
Om det sitter vid motorn eller på "väg in i handtaget" kan väl inte spela någon roll?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav largasso 30 dec 2007, 03:00

Har tänkt att bygga till en "howlare" vid varje körstation.
En fempolig omkopplare med olika motstånd för olika bilar, så kan förarna själv bestämma
hur man vill att gaskurvan skall se ut.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav largasso 31 dec 2007, 15:31

INGEN som vet nåt ?????????

Örebro borde ju ha någon kunskap om detta eller.........
:-?
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav Svänn 01 jan 2008, 13:27

Vad är det du vill veta om det då?
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav largasso 01 jan 2008, 20:10

ALLT !

Erfarenheter från folk som testat eller använder det.
Så slipper jag göra ALLA misstagen själv. :-$ (det är väl det forumet är till för ?)
:-\
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav jomol22 01 jan 2008, 21:33

largasso skrev:INGEN som vet nåt ?????????

Örebro borde ju ha någon kunskap om detta eller.........
:-?


Ehhh... förväntas jag/vi svara nåt på detta? Personligen hade jag aldrig hört howl i detta sammanhang förut. "I know nothing!" :-?
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav ZeeJay 01 jan 2008, 22:14

Tjena Lala!

Du kanske kan kolla med signatur DM ( en av våra Froggers) som är sjukt duktig på handtag och just bromsreduceringar eller vad man nu kallar det. Han har gjort en enkel men mycket effektiv koppling på kabeln med en liten ratt som gör att han kan kontrollera inbromsningen och kurvtagning mycket kontrollerat.

PM:a till DM och se vad han har att säga....

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav largasso 01 jan 2008, 23:26

Tack Zee du är en klippa ! :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav Razamanaz 02 jan 2008, 14:08

ZeeJay skrev:Du kanske kan kolla med signatur DM ( en av våra Froggers) som är sjukt duktig på handtag och just bromsreduceringar eller vad man nu kallar det. Han har gjort en enkel men mycket effektiv koppling på kabeln med en liten ratt som gör att han kan kontrollera inbromsningen och kurvtagning mycket kontrollerat.


Tjena largasso och ZeeJay,

DM är duktig på handtag, men det jag tror du tänker på är min lilla extra låda jag använde ett tag.

Till att börja med, här är lite teori om "dynamisk" bromsverkan.

När vi körde med magnet, vilket nu känns avlägset, så ville jag reducera bromsverkan. Till skillnad från DM och er övriga är jag inte en så duktig förare, och jag tyckte att bilarna bromsade för hårt. Jag fick ingen rytm i körningen, det blev alldeles för mycket stop'n'go. Det jag gjorde var att koppla in en burk mellan mitt Parma-handtags röda bromssladd och anslutningen till banan. Burken innehöll en vridomkopplare som gjorde att jag i serie med bromssladden kunde koppla in 0-5 dioder. Ju fler dioder jag kopplade in, ju mer reducerades bromsen. Efter hand som jag blev en bättre förare, så behövde jag färre dioder. När vi sedan slutade med magneter, behövdes inte burken alls.

Men det här har inget med "howl" att göra, det är inget jag egentligen har testat. Observera dock att Nincos bilar inte levereras med ett motstånd i serie med motorn, det är en induktans. Den har i och för sig en liten inre resistans, men den är så liten så jag tror inte den har någon "howl"-effekt.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav Svänn 02 jan 2008, 18:06

Largasso,
Om du med Howl (just detta uttryck har iofs jag ej heller har hört talas om) menar ett förkopplingsmotstånd för att göra motorn "mjukare" så har ju inte detta direkt med bromsreducering att göra. Det ger iofs även en sådan effekt om det sitter kopplat mellan motorn och handtaget (triggern) eftersom kortslutningsströmmen vid bromsning då passerar motståndet. Om du däremot sätter motståndet före handtaget, dvs på "plusen" som matar handtaget så påverkar det ej bromsningen, eftersom strömmen vid bromsning går från motorns ena pol via handtagstriggern och till "minusringen" eller plattan eller vad det nu är i ditt handtag, till motorns andra pol.

Om du vill ha ett motstånd som enbart skall göra motorn lite mjukare vid gaspådrag, och ej påverka bromsmomentet, så ska du alltså sätta det före handtaget.
Det som händer är helt enkelt att när strömmen går genom motståndet så blir det ett spänningsfall. Ju högre ström desto högre spänningsfall. Du får helt enkelt en accelerationssvagare motor. Vill man ha det??
Själv tar jag konsekvent bort alla ev. förkopplingsmotostånd för att få så bra krut som möjligt och försöker istället gasa lite försiktigare om det skulle finnas för mycket krut. Men det är ju en smaksak.
Som regel vill jag också ha fullt bromsmoment också eftersom vi kör med magnetlösa och viktade bilar och har en rejäl nedförsbacke före en kurva... :)

Som med så mycket annat är det väl bara att testa o se vad man tycker passar. En annan variant är ju att byta till en klenare motor om man tycker det är för mycket vrid.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Hur "HOWL" ????

Inläggav Svänn 02 jan 2008, 18:26

Razamanaz skrev:
Observera dock att Nincos bilar inte levereras med ett motstånd i serie med motorn, det är en induktans. Den har i och för sig en liten inre resistans, men den är så liten så jag tror inte den har någon "howl"-effekt.


Det kan säkert vara så, med motstånd menade jag mer ett totalt begrepp oavsett resistans, induktans eller reaktans. :)
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron