ZeeJay skrev:Du kanske kan kolla med signatur DM ( en av våra Froggers) som är sjukt duktig på handtag och just bromsreduceringar eller vad man nu kallar det. Han har gjort en enkel men mycket effektiv koppling på kabeln med en liten ratt som gör att han kan kontrollera inbromsningen och kurvtagning mycket kontrollerat.
Tjena largasso och ZeeJay,
DM är duktig på handtag, men det jag tror du tänker på är min lilla extra låda jag använde ett tag.
Till att börja med,
här är lite teori om "dynamisk" bromsverkan.
När vi körde med magnet, vilket nu känns avlägset, så ville jag reducera bromsverkan. Till skillnad från DM och er övriga är jag inte en så duktig förare, och jag tyckte att bilarna bromsade för hårt. Jag fick ingen rytm i körningen, det blev alldeles för mycket stop'n'go. Det jag gjorde var att koppla in en burk mellan mitt Parma-handtags röda bromssladd och anslutningen till banan. Burken innehöll en vridomkopplare som gjorde att jag i serie med bromssladden kunde koppla in 0-5 dioder. Ju fler dioder jag kopplade in, ju mer reducerades bromsen. Efter hand som jag blev en bättre förare, så behövde jag färre dioder. När vi sedan slutade med magneter, behövdes inte burken alls.
Men det här har inget med "howl" att göra, det är inget jag egentligen har testat. Observera dock att Nincos bilar
inte levereras med ett motstånd i serie med motorn, det är en induktans. Den har i och för sig en liten inre resistans, men den är så liten så jag tror inte den har någon "howl"-effekt.