Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav samlad_dalmas 04 jan 2008, 20:41

Har en gammal 917 i ruttet skick. Så jag satte på lite bostar. :D

Bild
Bild
Bild

Hjulen är stelopererade. Bilen går helt ok. Möjligtvis lite långsamt - men det beror mest på motorn och inte borsten.
Det är en Jiada- bil som fått låna ut grejerna.

Nästa steg blir att byta motor och att sätta dit magneter.

Kan tillägga att jag har en riktigt bra överdel som jag kommer att smälla på när allt funkar som det ska.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav runtirunt 04 jan 2008, 22:29

Som samlare av Märklin Sprint så skär det i hjärta att höra att du inte tänker renovera klenoden till orginalskick ;-)

Just den modellen som heter 1321 och har normalt en svartvitrutig flagga på bakspoilern, men utseendet verkar inte var din högsta prioritet...

Om dina borst inte fungerar som finns det en konverteringssats att klämma runt orginal släpskor. Jag har ett par i orginalpåse att sälja. Sen behöver du kanske nya kol för att få fart på motorn, samt nya däck så du inte halkar omkring på bakelitringarna som är trettio år gamla.

Visa gäran hur du gör för att stoppa i annan motor och vilken transmission du väljer. Jag har flera Sprint karosser som kanske vill genomgång samma bling-bling-pimpning !
Användarvisningsbild
runtirunt
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:51

Re: Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav samlad_dalmas 05 jan 2008, 00:56

Motorn har redan nya kol och bilen har redan nya däck så den biten är inte intressant.

Som du ser är karossen sönderskuren och det gjordes redan ca 1982, så jag gör det utan dåligt samvete. :-P

Det är faktiskt tänkt som ett projekt som syftar till att i förlängningen bygga om en 1300 och en 1301, båda utan fungerande motorer, på ungefär samma sätt, båda har den äldre långa motorn som är dyr och seg att köra med. Det jag gjort hitills går att göra på ett sätt som gör det möjligt att återställa bilen, förutsatt att man har ett lim som inte reagerar med plasten och bilen inte är helt mint motormässigt. Jag kommer att sikta på att få dit en inline motor på nåt sätt - med ny bakaxel. Där är jag dock inte. Behöver en platt motor för det.

I nu-läget är bilen slööööö på de långa rakor jag har på banan - men faktiskt imponerande snabb genom kurvorna.

Har en fräsch 1321 kaross att sätta på chassiet när jobbet är klart. :thumb:
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav runtirunt 05 jan 2008, 11:38

Helt rätt att Sprint bilarna inte är så snabba. Många försöker byta motor och det slutar ofta med problem med markfrigången. En platt motor är inte lätt att hitta.
Brutale Stefan skar hål i taket på en "röd 911" (han visste inte att de kostar 2500 kr...) tog en In-Line motor från scalextric och monterade den i 45 graders vinkel. Upphägning av motor och bakaxel blev en del epoxy och smältlim. Balansen på bilen helt sjuk, men snabb rakt fram...
Ser fram emot en vettigare lösning.

Hjulaxlar, krondrev, mässingsbussningar, fälgar osv till transmissionen har jag en låda full. Säg till om du behöver. Jag donerar gärna till ett så vettigt ändamål !
Användarvisningsbild
runtirunt
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:51

Re: Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav largasso 05 jan 2008, 11:45

Funkar inte Scalex FFmotor (den är ju ganska tunn och Platt)
undrar en komplett idiot på Märklin (men de har fräcka modeller :thumb:) .
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav samlad_dalmas 05 jan 2008, 12:20

Motorerna i "F1"- bilarna i Jiadasatserna är kopior av Mabuchi (tror jag iaf), och det går nog inte att få det att funka utan att öppna 1300/ 1301- bilarna undertill, men kan man acceptera öppnandet av chassiet undertill (återigen vill jag påpeka att det är chassien som är att betrakta som skrot jag pysslar med) så ska det nog funka. Det kan nog tom bli väldigt bra därför att Jiada- bilarnas motorer sitter i en vagga, som jag tror går att fästa mycket snyggt i 1300/ 1301- bilarna. Och markfrigången kommer att förändras marginellt < 2 mm. Bakaxeln med fästen från Jiada passar bra på bilarna. behöver i princip bara kapas. Fälgarna passar dessutom bra.

I Porschen går det förmodligen att sätta motorn "sidewinder på tvären"- position.

Arbetet står still just nu därför att jag måste skaffa mig en dremel för att fortsätta för att det ska bli bra.
Enligt lycko-/ konsumtionsforskning är man lycklig bara i tre månader oavsett vad man köper. Har man en engelsk bil är man lycklig i tre månader varje gång den startar...
Användarvisningsbild
samlad_dalmas
Depåman
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 05 apr 2007, 17:45
Ort: Stora Tuna; Borlänge

Re: Märklin Sprint Porsche 917/ 10 med borst

Inläggav runtirunt 05 jan 2008, 13:02

Låter hoppfullt med motor med vagga. Clas Ohlson har billig alternativ till Dremel som funkar bra - sen julklapp?
Lycka till
Användarvisningsbild
runtirunt
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 nov 2007, 20:51


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron