Synpunkter ny bandesign

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Synpunkter ny bandesign

Inläggav bjorkudden 09 jan 2008, 00:33

Hej proffs :)

Är en nybörjare vad gäller bilbanor, men har ändock riktigt stora planer för min/barnens nya bana... vi får se hur länge det håller :-\

Är riktigt inspirerad av Targa Florio temat av professorn i USA http://youtube.com/watch?v=Th5uiHN75F8... så något åt det hållet har jag tänkt att det ska bli dvs mycket berg, kurvor och höjdskillnader...

Hursomhelst, skullle bli väldigt glad om ni med stor erfarenhet av byggande kunde ge mig någon synpunkt på nedanstående bandesign. Bara puckla på med kritik :D

Bild

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav Light Head 09 jan 2008, 09:35

Med risk för att överbevisa min egna inkompetens när det gäller banbygge. Det känns spontant som om det är väldigt mycket kurvor. Dessutom så är det nog vääääldigt mycket jobb med att få till den banan och det känns spontant som om det inte är en bana man gör sig av med i första taget, p.g.a. all tid man lagt ner på bygget.

Själv tror jag att jag skulle föredra denna bana:

http://www.youtube.com/watch?v=radp9FcZZVA&NR=1
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav bjorkudden 09 jan 2008, 09:55

Light Head skrev:...Det känns spontant som om det är väldigt mycket kurvor.

Japp, helt medvetet... Jag är ute efter en bana i bergsmiljö, då känns det naturligt att ha en kurvig bana, som slingrar sig runt bergen...

Tack för dina synpunkter, Lighthead!

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav ZeeJay 09 jan 2008, 10:55

bjorkudden skrev:

Dessutom så är det nog vääääldigt mycket jobb med att få till den banan och det känns spontant som om det inte är en bana man gör sig av med i första taget, p.g.a. all tid man lagt ner på bygget.


Japp det är MYCKET jobb! Det kan jag skriva under på men klart värt det om banbygge med scenery är det man gillar att pyssla med. Du vet ju som sagt om mitt lilla mini Targa Florio bygge och det tar TID....men jag har samma inställning som du att när man lägger ner arbete och tid på en schysst bana så håller man ju kvar vid den längre....när jag säljer vårt hus nån gång ifrmatiden så ska banan få ingå...kanske lyfter priset på kåken..;-)

Det vore kul att ta sig lite tid att testa din design och rita lite på den...tyvärr håller vi som bäst på med bandesigner till den bana vi komemr att sätta upp i "FROG lokalen" så kanske lite framöver att man kan titta på detaljerna lite mer.

Det jag spontant ser och kan ge synpunkt på är att du kanske ska testa lite okmbinationer av kurvradier i samma kurva...typ R2 - R1 - R1 - R2....det ger lite mer variation samt att du får lite go körkänsla istället för tvär R1 kurvor hela tiden...testa gärna nån med R3 och R1 också....

Jag har kapat om de flesta kurvor på min 4x8 bana och har bara en komplett R1 kurva...de andra är blandningar...
Bild

Kurvan i hörnet är R2 R1 R1 R2...sen har jag en sväng med R2 vänster till R1+R2 höger...

Try it..you will like it... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav bjorkudden 09 jan 2008, 11:50

ZeeJay skrev:...om banbygge med scenery är det man gillar att pyssla med.

Jag har blivit helt såld på scenery, så mycket tid kommer att gå åt till detta!

ZeeJay skrev:Det jag spontant ser och kan ge synpunkt på är att du kanske ska testa lite okmbinationer av kurvradier i samma kurva...typ R2 - R1 - R1 - R2....det ger lite mer variation samt att du får lite go körkänsla istället för tvär R1 kurvor hela tiden...testa gärna nån med R3 och R1 också....

Verkar vettigt, dock får jag svårt att testa körkänslan, eftersom jag fortfarande är i uppköpsstadiet. Har mycket av halvrakor, rakor och standardkurvor men saknar R1 o R3... Och med tanke på hysterin som råder på Tradera, så kan det ta lite tid att få tag på grejer. Ska iaf testa dina förslag, ZeeJay.

Tack för dina synpunkter!

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav ZeeJay 09 jan 2008, 12:37

Varsågod...det är det vi är till för här på forumet....

Kolla med våra svenska webshoppar....du behöver ju inte så många av varje så investeringen blir inte så stor...planera / skissa med lite varianter och bestäm sen vad du gillar...köp hem några kurvor och testa av...

Sen kan du kolla ebay oxå...tradera är lite dåligt utbud samt att priserna sticker iväg onödigt högt ibland...

Tjing

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav Svänn 09 jan 2008, 13:24

Instämmer i ovanstående att du nog bör minska ner på antalet R1-kurvor. Scalextrics innerkurvor är verkligen skarpa, och det tröttnar man fort på. Får inget skönt flyt och inga goa längre uppställ. Det blir mer stop&go med R1.

Vi hade relativt mycket R1 på vår förra klubbana för att få in så mycket bana som möjligt i lokalen, men det finns andra värden i bilbanelivet.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav GranTurismo 09 jan 2008, 14:16

Utrymme verkar inte vara ett problem med tanke på storleken, eller? Spontant känns det som väldigt mycket spår och jag gillar inte den långa bron som går från det ena bordet till det andra. Jag skulle hellre låta banan svänga ner på det andra bordet istället för att som i detta fall göra en "åtta". Själv har jag exprimenterat fram och tillbaks med olika layouter och slutligen skippat broar och eleveringar helt och hållet och gjort en helt platt bana. Men det är min smak och svårt om man vill göra ett bergslandskap :-P

En praktisk tanke också. Om banan står som på bilden mot ett hörn i rummet så blir det VÄLDIGT svårt att nå en bil som kört av längst upp i hörnet. Vet ej måtten men du skulle kanske smalna av vinkelbordet till höger också för att kunna nå alla hörn.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav bjorkudden 09 jan 2008, 15:52

GranTurismo skrev:Jag skulle hellre låta banan svänga ner på det andra bordet istället för att som i detta fall göra en "åtta".

Tanken är god, dock gjorde jag denna lösning för att få så lång raksträcka som möjligt... Men som sagt det kanske underlättar en del...

GranTurismo skrev:En praktisk tanke också. Om banan står som på bilden mot ett hörn i rummet så blir det VÄLDIGT svårt att nå en bil som kört av längst upp i hörnet. Vet ej måtten men du skulle kanske smalna av vinkelbordet till höger också för att kunna nå alla hörn.

Japp, även om jag har långa armar så kan det bli ett problem, eftersom borden är 1,40 m djupa... Någon som har erfarenhet av gripklo?

Tack för dina synpunkter!

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav Svänn 09 jan 2008, 16:00

Någon som har erfarenhet av gripklo?


Ofta tror jag det krånglar till sig lite...
En annan sak är ju att man oftast inte kan sätta på bilen där den körde av eftersom man inte når dit. Sätta på bilen med gripklon är förmodligen en konst i den högre skolan.
Detta är väl saker som spelar roll när man tävlar, men om man bara är ute o kör för sin egen del har det väl ingen större betydelse?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav bjorkudden 09 jan 2008, 16:10

Någon som har erfarenhet av gripklo?


Svänn skrev:Ofta tror jag det krånglar till sig lite...
En annan sak är ju att man oftast inte kan sätta på bilen där den körde av eftersom man inte når dit. Sätta på bilen med gripklon är förmodligen en konst i den högre skolan.
Detta är väl saker som spelar roll när man tävlar, men om man bara är ute o kör för sin egen del har det väl ingen större betydelse?

/Sven

Nej, detta är helt rätt... Det kommer inte bedrivas seriösa tävlingar i källaren mer än herrmiddag med korvätande, öldrickning och racertävling :D

Tack för dina synpunkter, Svänn!

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav Svänn 09 jan 2008, 16:22

Då kan säkert gripklon vara ett alternativ!
Försök inte hålla i ölen med den bara... Korven skulle säkert gå bra.:thumb:

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav ZeeJay 09 jan 2008, 18:57

Tjena!

Jag använder gripko för att sätta på mina bilar eftersom jag inte når banan på annat vis och när man kör av så kan man hyfsat lätt sätta på den ungefär där man for av med lite teknik...
Eftersom jag har vägg längs hela baksträckan av min 240 längd och 120 cm djup så kommer jag inte åt mina bilar på annat vis än med gripklo...banan hänger nämligen 110 cm över golvet (måste kunna få in gasolgrillen under vintertid...;-) ) så att sträcka sig för att nå är omöjligt för en som inte är mer än 1.75 möh.... :-\

Vore som sagt skoj att ta lite tid att pilla med track design program och leka lite med layouter till dig då du har bra yta att jobba på jämfört med en själv...
Jag har också varit inne på att göra min bana digital för att på så sätt kunna växla mellan spåren så som det blir roligast under ett varv och dessutom kan man med enkelspår göra ganska trivsamma scenery grejer...

Kolla gärna in denna banan som du själv hänvisar till i början....
Där har han mixtrat med att kapa ner R1 kurvor till enspåriga samt använder R3 original.
Helt klart värt att planka ideér..det är just vad jag har gjort...


Kul också att vi är inne på samma idé om banlayout och scenery pill...;-)
Senast redigerad av Heureux 09 jan 2008, 19:26, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Fixade youtube-länk.
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Synpunkter ny bandesign

Inläggav bjorkudden 09 jan 2008, 20:10

ZeeJay skrev:Jag har också varit inne på att göra min bana digital för att på så sätt kunna växla mellan spåren så som det blir roligast under ett varv och dessutom kan man med enkelspår göra ganska trivsamma scenery grejer...

Vågar väl knappt säga att min grundsats är en SCX :rolleyes: Så uppgradering till SCX digital blir det ju inte, eftersom den inte är kompatibel med den analoga. Ett alternativ är kanske konverteringskena från SCX till Sport och sen Digital... Går det?

ZeeJay skrev:Helt klart värt att planka ideér..det är just vad jag har gjort...

Har nog läst igenom professorns tråd -> http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=18115&st=15 ett otal gånger och plankat mycket från hans bandesign... När man ser såna här bilder från honom så känns det som att det är bit kvar :o
Bild

ZeeJay skrev:Kul också att vi är inne på samma idé om banlayout och scenery pill...;-)

Tycker jag oxå, det är pga av din tråd om ditt projekt, som har fått igång mig ;-) Nu hoppas vi bara på att dygnet får 48 timmar och att frun är förstående ;-)

/Henrik
bjorkudden
Kurvvakt
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 08 dec 2007, 14:51


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 98 gäster