Hur byggde man innan MDF??

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Formel Pritt 16 jan 2008, 22:33

Min tråd om banbygge i glasfiber får absolut ingen respons, då undrar jag? Hur byggde man innan MDF-skivan. Spånskivan uppfanns visserligen av barnen i Hedenhös men var det verkligen så ultimat med spån i banan?

Skulle vara kul att höra lite anekdoter om forntida banbygge.
Sen vore det kul att höra om det finns några framtida projekt i garagen där MDF-skivan är utbytt. Det måste ju finnas nya häftiga matrial inom plastindustrin med kanongrepp,formbart, lättfräst osv.
För att inte tala om alla nya skivmatrial som trycks ihop av gamla sopor, det bara måste finnas skivor som är både billigare, lättare och dammar mindre vid fräsning.

verkligen ingen som håller på med detta :suspect:
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Ravajack 17 jan 2008, 00:23

Formel Pritt skrev: Hur byggde man innan MDF-skivan.
Masonit.
Sågade i långa remsor, spikade på 1-tums träreglar med 2-3 dm mellanrum.
Sex remsor i bredd krävdes för 4-spårig bana.
Målades med skoltavellack med kritinblandning för friktionens skull.
5 mm koppartejp invid spåren för strömförsörjning.
Färdigt.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Formel Pritt 17 jan 2008, 01:46

Ja, självklart! Masonit var ju den fantastiska lösningen på allt då! man t.o.m klädde huset med det :sceptic:
Fast det känns lite rangligt med ett "pinnbygge", fast fantastiskt skönt att slippa fräsningen. Man kan ju tänka sig att använda samma teknik idag och limma 6mm "remsor" ovanpå en skiva. En lamellbana :thumb: kanske inte så dumt. Borde ju vara en exemplarisk teknik om man ska använda fläta som är svårfräst.
Tack för den ideén!
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Dan J. 17 jan 2008, 09:02

Eh, var det inte eternit på husen? Låter som att masonit skulle kunna dra åt sig en del fukt...
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Borgis 17 jan 2008, 09:32

Dan J. skrev:Eh, var det inte eternit på husen? Låter som att masonit skulle kunna dra åt sig en del fukt...
/ Dan


Och det gör inte trä, menar du? :-D= :D 8-)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Svänn 17 jan 2008, 09:37

Fräst eternitbana kanske. Gasmask på...
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Manley 17 jan 2008, 11:14

Faktiskt sett masonitfasader på modell billigare sommarstugebyggen.

Gröna sidan upp.. Dvs, lacken utåt..
Hail to the king, Baby!

Back on track...
Användarvisningsbild
Manley
Slotracer
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 20 nov 2007, 00:45
Ort: Göteborgare i Lerum
Klubb: F.R.O.G

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Dan J. 17 jan 2008, 11:19

...och nu spårar tråden ur fullständigt så snart kommer moderatorBjörnen:

http://wbi.se/Album/3_Eternithus/album/index.html

/ dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Ravajack 17 jan 2008, 11:20

Dan J. skrev:Eh, var det inte eternit på husen? Låter som att masonit skulle kunna dra åt sig en del fukt...

Nix pix, masonit ska det vara.

Masonit var ett alla tiders flexibelt och formbart trävarubaserat konstruktionsmaterial som av någon anledning förlorade i popularitet i skarven mellan 1970- och 80-tal.
Stockholmsutställningen 1930 gick i masonitens tecken, succén var formidabel och omedelbar, och i efterdyningarna kom "funkisen" (funktionalismen) då i princip vad som helst kunde byggas av masonit:
Köksinredningar, väggpaneler, innertak, yttertak, konstruktionsbalkar, fasadbeklädnad, lekstugor, sommarstugor, hela hus, lådbilar, riktiga bilar, husvagnar, kanoter och båtar, you name it.
Endast fantasin satte gränserna.
Givetvis även bilbanor, t ex Behco-banan av den svenske bilbanepionjärer Bertil Beckman.

Cykelbilen "Fantom" är en gammal masonitklassiker som fortfarande kan köpas i form av ritning från Hobbex. Finns beskriven i Claes Johanssons eminenta bok "Folkhemmets farkoster" som till stor del handlar just om masonitbilar. Garanterat kul läsning, med en riktig, fullstor "Fantom"-ritning medstoppad i boken som bonus. Skaffa!

Bild Bild

Mera masonithistoria finns att läsa här.
Eller här (klicka på loggan):
Bild

För de riktigt intresserade rekommenderas tvenne böcker i ämnet masonit:

Bild
DN-Nisse Larssons "Känsla för masonit"
(Bokförlaget Max Ström 2005 – ISBN 91-7156-002-1)
med omslagspärmar av tvättäkta oljehärdad Rundvikmasonit:

Bild
Jonas Fröbergs "Masonit – De oanade möjligheternas material"
(Byggförlaget 2004 – ISBN 91-7988-253-6)

I dessa butiker kan man bl a läsa om Konsumbutiken på Möja, som ursprungligen var en utställningspaviljong på ovan nämnda Stockholmsutställning, men som efteråt flyttades ut till ön och blev öbornas första riktiga handelsbod. Den står kvar och används än idag, om än i betydligt om- och tillbyggd skepnad.
Bild
(Den röda "lådan" i bakgrunden är originalbutiken.
Det är förresten min kusin som är föreståndare... ;-) )
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Storabjörnen 17 jan 2008, 12:58

Fast på väg till tåget på morgonen går jag alltid förbi ett gammalt hus, och dess fasad är klädd i Eternit.
Jag undrar alltid när gubben som bor där ska "sanera sin fasad" och om hans pension räcker för den osköna återvinningen/hanterandet.... :drunk:

/sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Formel Pritt 17 jan 2008, 13:45

Fantastiskt vilka kunskaper som ligger dolda i detta forum. I ett försök att återkomma till bilbana undrar jag då vilken sida upp?... En del miniZ banor byggs med masonit (fast de är kanske 60-år efter), då med baksidan upp - >:-S -vilket är baksidan på en masonitskiva??. självklart den tröga, som inte tål vatten, som man då vände inåt på husfasaden för att fukten inte skulle tränga in,Ungefär som tetrapak fast tvärt om, och vem har sett ett fuktskadat mjölkpaket :cuckoo:
baksidan är trögfriktoni men lätt att måla medan framsidan är slätfriktoni men svår att måla,grepp-grunda osv. ravajack pratade om tavelfärg, något som largasso testat, men baksidan borde ju vara ett ypperligt fast kanske lättslitet....
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Borgis 17 jan 2008, 14:00

Det borde väl ändå vara blanka sidan upp när man bygger bana. De brukar ju se blanka och släta ut.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav largasso 17 jan 2008, 14:23

Mini Z Kör enligt tillförlitliga källor även på Nålfiltsmatta.

Vavetja vavetja......... :drunk:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Ravajack 17 jan 2008, 14:53

Formel Pritt skrev:Hur byggde man innan MDF-skivan.

Så här gick det till för drygt 40 år sedan, typ Behco. Reportage i tidningen Allt om Hobby:
Min gamla hemmabana, bilen på bilderna nedan är min, en silverfärgad MPC Ford J, gick som ett troll.
Still going strong... :thumb:
(Artikelförfattare är Per Husberg, en av tidens stora bilbaneprofiler, som tillsammans med en annan dito profil, Dan Glimne (numera spelutvecklare och pokerproffs) även gav ut en bok i ämnet, "Hur man kör miniracing". Både Per och Dan var tidvis svenska mästare i denna ädla hobby. Min blygsamhet förbjuder mig... 8-)

Bild

Bild

Bild

Del två följer inom en inte allt för avlägsen framtid... :up:
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Hur byggde man innan MDF??

Inläggav Svänn 17 jan 2008, 19:38

Verkligen kul läsning! :thumb: :thumb:
Minns inte att det kallades Behco, men jag byggde faktisk en liten platt sådan som barn, men tror inte jag fick den färdig. Blev Scalextric istället.

Däremot fick jag följa med min pappa till Racing Center i Vänersborg några gånger där han hade flipperspel och jukebox utställt.
Racing Centers bana var drygt 40 m lång och 6 el 8 spår. Den var byggd på detta sätt. Kommer ihåg stora velodromen, under vilken man kunde gå in i banan. Det var ett hiskeligt regelramverk därinne minns jag som 10-åring. Är dock osäker på om den var av masonit, det kan ha varit plywood. Själva banan var målad mörkgrön med koppartejp. Utsidan av banan var klädd med nåt mörkt ädelträliknande. Mycket tjusigt!!
Det var en kommersiell bana, dvs man fick betala så vred de på tajmrar så det fanns ström på spåret en viss tid.
Vilka goa bilar där fanns! De hade en shop också där man kunde köpa Cox, Pactra, Monogram, K&B å allt gött...

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Nästa

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron