Vilka motorer passar till Scalextric?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Mr.Tray 03 feb 2008, 00:48

Okej...

Jag beskrev nog mycket dåligt när jag använde; Pulsformad-likspänning, när jag beskrev en
sågtandsformad-likspänning. Beklagar :-|

En Kondensator = kan beskrivas som ett batteri som laddas upp och laddas ur väldigt hastigt.
100uF kan beskrivas som ett batteri, och är helt slut ( Behåller ej spänningen någon längre tid, beroende på
strömmutaget )typ; motor till de vi kör he he... Okej :thumb:

En kondensator ( batteri ) som har högre värde, 10 000uF ! kopplat direkt efter likriktar bryggan :thumb: då får
du en renare likspänning om inte strömutaget är så fruktansvärt stort, men blir sågtands-formad vid större
strömutag. :thumb:

Nu får vi inte glömma att den stackars transformatorn ska ladda upp denna stora kondensator ( batteri ) samt
driva din bil samtidigt, och nu blir din transformator troligen varmare än vanligt. :Oops:

Kan väll beskrivas såhär ; Koppla en bil-sterio till ett ostabiliserad nät adapter ( likspänning )12volt, då kan du höra
ett brummande ljud från högtalarna, de brummande ljudet är dina 50Hz.
:thumb:
Min bil går ganska bra när jag inte kör för fort ! ( Killen med rätt att köra av ).
Det där med bilbana är som Bingo: Spänningen finns där. Jag kan ju vinna.
Användarvisningsbild
Mr.Tray
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 07 nov 2007, 14:04
Ort: Göteborg / Partille

Re: Vilka motorer passar till Scalextric?

Inläggav Light Head 03 feb 2008, 16:23

Trots fördjupningen som ligger rätt långt från min grundkunskap så förstod jag klart mycket bättre nu!

Tackar för det!
Light Head
Braidsbytare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 28 dec 2007, 19:30

Föregående

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster