nybörjarfrågor

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

nybörjarfrågor

Inläggav micke70 05 feb 2008, 22:11

hej. jag är ifull gång med ritandet av en träbana på 2st 16 mm MDF a 1400x1220. jag undrar vilken bredd på det frästa spåret jag skall ha, och hur djupt det skall vara. sen vill jag ha lite tips på färg till banan, vill gärna ha en matt yta då detta ser mer realistiskt ut enligt mig. jag undrar med hur nära det frästa spåret jag tejpar koppartejpen.ni får gärna komma med mer tips å saker att tänka på vid bygget. tack på förhand
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Re: nybörjarfrågor

Inläggav Storabjörnen 06 feb 2008, 12:44

Hej Micke,

Välkommen till Forumet!

Träbana verkar kul, det är det ganska många som pysslar med (dock inte jag - ännu!).
Det finns väldigt mycket skrivet om träbana och jag rekommenderar dig att börja med att använda forumets sökfunktion - sök på "träbana" eller "fräsa" och liknande, och du kommer få en hel del matnyttigt!

/sb
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: nybörjarfrågor

Inläggav freddan 18 mar 2008, 14:13

Hejsan , som sagt jag är också ganska ny på forumet men vill bara säga att du kommer klara att bygga din bana galant enbart genom att följa lite trådar här. Kan dock tipsa lite om färg. Jag valde en vattenbaserad golvfärg som jag rollade med en skumgummiroller alltså inte de där ludna sakerna utan den här är väldigt fin. Fördelen med golvfärg är att den är väldigt slitstark och det finns väldigt många olika frå nyanser om man vill ha det grått. :) Men även rollern är optimal, den ger en väldigt fin (aningen, alltså ytterst lite) struktur vilket gör ytan lite asfaltslik
Lycka Till !!!
Fredrik
Nämn en värmländsk bilsport på O........oooally!!!
Användarvisningsbild
freddan
Kurvvakt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 07 mar 2008, 02:13

Re: nybörjarfrågor

Inläggav micke70 03 apr 2008, 13:58

hej. jag har målat min bana, tog en beckers vattenbaserad lackfärg som jag penslade på, detta gav en lite för slät yta, den är inte blank, bara lite för slät, funkar ok med vissa bilar men de flesta bara sladdar och spinner våldsamt, kanske nån som har en ide om vad man kan göra, ska byta däck på vissa av bilarna men skulle vilja ha lite mer friktion allmänt.
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Re: nybörjarfrågor

Inläggav jomol22 03 apr 2008, 14:52

Har du vana av att köra träbana?

Annars finns det några tips att lära sig (dig)
Torka av banan m fuktig trasa
Gör rent däcken ofta i början. Så fort det börjar bli lite halt, gör rent igen. Vi brukar göra ren genom att ställa bakhjulen på en fuktig trasa och spinna några sekunder. Full gas.
Kör med silikondäck.

Om du redan vet och gör allt detta är det nåt annat som måste undersökas närmare på plats.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: nybörjarfrågor

Inläggav micke70 03 apr 2008, 15:26

torkade inte av banan idag, vart nog lite dammig, sen har jag problem med att tågbanegräset fäller som en katta, så jag får nog anamma dina råd där, har beställt ortmann däck till mina superhala FLY bilar. jag tror det mesta hänger på hala däck, om man inte ska ge sig på banan mekaniskt eller med nån form av rubbing eller liknande.kanske dra över banan med ett hyfsat grovt sandpapper
micke70
Kurvvakt
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 jan 2008, 10:16
Ort: varberg

Re: nybörjarfrågor

Inläggav ZeeJay 03 apr 2008, 21:38

tågbanegräset fäller som en katta


blanda trälim 1 del med 20 delar vagtten i en sprayflaska, spraya tunt på gräset...låt torka...spraya igen..låt torka....upprepa tills det har hårdnat av limmet sen slipper du gräsfällningar på banan.... :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: nybörjarfrågor

Inläggav DagaZ 08 apr 2008, 19:39

Varför har ingen vän av ordning nämnt däckslickningens ädla metod? Det slår disktrasa med hästlängder och man känner sig yngre med ens. ;-)
/Roland

Slot-O-Rama .. the first man into the corner chooses the line. That's the way I've always been taught to drive...
Användarvisningsbild
DagaZ
Kartläsare
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 03 apr 2006, 14:48
Ort: Vikarbyn

Re: nybörjarfrågor

Inläggav Mura 10 apr 2008, 20:34

För alla som funderar på att bygga bana själv: http://www.bscra.fsnet.co.uk/default.htm
Rubriken "Track building"
/Björn.
Mura
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 apr 2006, 19:13

Re: nybörjarfrågor

Inläggav Storabjörnen 17 apr 2008, 22:08

ZeeJay skrev:
tågbanegräset fäller som en katta


blanda trälim 1 del med 20 delar vagtten i en sprayflaska, spraya tunt på gräset...låt torka...spraya igen..låt torka....upprepa tills det har hårdnat av limmet sen slipper du gräsfällningar på banan.... :thumb:


Lite tunn blandning där SiiJejj?! :o
1/3 lim, 1/3 vatten, 1/3 sprit (K-sprit) - sen är det bara att spreja på, låt torka, och det räcker med en sprejning.

:up:
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: nybörjarfrågor

Inläggav ZeeJay 18 apr 2008, 18:10

Lite tunn blandning där SiiJejj?!
1/3 lim, 1/3 vatten, 1/3 sprit (K-sprit) - sen är det bara att spreja på, låt torka, och det räcker med en sprejning.


Petnoga herrn,.,,,,;-) hehe....K-Sprit...hmm..ska vi testa o se på...tja om nån vet så är det du SB.... :thumb: :thumb:

Själv fick jag tips från Lala...testade o det funka grrrrymt bra...men man är ju rookie som sagt..

Vad gör K.spriten för nytta??

Tar man en klunk själv mellan varven.??.... :-D= :beer: ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: nybörjarfrågor

Inläggav Borgis 18 apr 2008, 20:40

Petnoga ja... 1/20 eller 1/3 är ju inte så stor skillnad. :) :beer:
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: nybörjarfrågor

Inläggav Mura 19 apr 2008, 21:22

Jag föreslår att du kollar in: http://uk.geocities.com/slot_racing/tra ... /index.htm
/Björn.
Mura
Kurvvakt
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 apr 2006, 19:13


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 99 gäster