Kläderna gör mannen eller fälgarna gör halva bilen.

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Kläderna gör mannen eller fälgarna gör halva bilen.

Inläggav Borgis 18 mar 2008, 16:19

Jag köpte nyligen något av det plastigaste, plastiga man kan hitta tror jag. Jag tror att det en likadan bil som den som Nico gett en så snygg makeover i en tidigare tråd, nämligen en Policar Porsche Plastic edition. Den ser ut så här i originaluförande.

Bild

Som synes är fälgarna trasiga redan från början. Det är ganska vanligt på dessa vagnar och verkligen
någonting man får ta med i beräkningen när man inhandlar en sån här. Till vrakets försvar kan väl sägas att den var billig. 10 pund är ju ett vettigt utgångsläge. (Ja jag vet att du köpte dina 355or nåra tior billigare, Turboturtle :))
Motorn gick, pinjongdrevet satt kvar och den gick faktiskt att köra ett helt gäng varv runt banan innan ena framhjulet trillade av. :D

Nåja, jag petade i lite Slot.Itprylar som jag hade liggande för att se om den hade någon potential. Vår väl Joey Yunick har ju slagits rätt ordentligt med en liknande skapelse tidigare med vettigt resultat. Med ny drivlina gick den ganska bra, men den hade omaka fälgar fram o bak.

Vad göra åt det då? Tja, Avant Slot smala fälgar passar under Ninco 997ans smala bakdel och därför hade jag inhandlat ett gäng såna. De passar på Slot.Its axlar så det kunde ju bli kul. Resultat synes nedan.

Bild

Vulgovarning va? Jag hatar att se hålborrade oljefatsbitar under modellbilskarosser och med denna bils plastiga
utgångsläge blev effekten alltför hemsk... :-\ Tillsammans med fälgarna köpte jag ett gäng inserts som jag trodde skulle passa fälgarna. Till min stora förvåning och även glädje så satt de som en smäck rakt i.

Bild

Det ser kanske lite tamt ut men fasen så mkt mer modellbil än det tidigare resultatet. Det lustiga är att hjulen nu krymper visuellt. De ser plötsligt mycket mer normala ut. (För små, tycker nog en del men det får stå för er. :-D= )
Jag gillade dock inte att fram och bak såg så lika ut och kom då på att jag kunde kapa bort ett par mm av fästet på baksidan av de bakre fälgsidorna. På så sätt kröp de lite längre in och ger en illusion av en djupare fälg. Det är faktiskt exakt likadana som fram men ger ett litet annat intryck.

Bild

Skillnaden syns tyvärr lite dåligt på dessa bilder men det ser betydligt roligare ut i verkligheten.
Frågan är nu om jag ska köpa fler fälgar av samma sort...? :D

Sen är det bara att ge sig på den otroligt plastiga karossen. Gjutlinjer, någon?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Kläderna gör mannen eller fälgarna gör halva bilen.

Inläggav TurboTurtle 18 mar 2008, 17:02

Helt klart snyggare bil med Avant-Slot dojjor! :thumb:
Blir nästa steg liiite vassare motor månnetro? :)
Snyggt jobbat! / TT
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: Kläderna gör mannen eller fälgarna gör halva bilen.

Inläggav snugged 18 mar 2008, 17:23

på med en klick valfri färg så blir det kanon... :D

Bild
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Kläderna gör mannen eller fälgarna gör halva bilen.

Inläggav Borgis 18 mar 2008, 17:35

Ja verkligen. :thumb: Har långtgående funderingar åt det hållet redan. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Kläderna gör mannen eller fälgarna gör halva bilen.

Inläggav Nico 19 mar 2008, 10:50

Borgis skrev:På så sätt kröp de lite längre in och ger en illusion av en djupare fälg. Det är faktiskt exakt likadana som fram men ger ett litet annat intryck.

Bild

Skillnaden syns tyvärr lite dåligt på dessa bilder men det ser betydligt roligare ut i verkligheten.
Frågan är nu om jag ska köpa fler fälgar av samma sort...? :D

Sen är det bara att ge sig på den otroligt plastiga karossen. Gjutlinjer, någon?



Jag understryker det Borgis säger, att sänka in åtminstone bakre fälgen lite extra gör mycket för utseendet. Det ger däcken mindre "ballongutseende" eller vad man ska kalla det!?

porka.JPG
porka.JPG (99.62 KB) Visad 6293 gånger

porka2.JPG
porka2.JPG (88.88 KB) Visad 6279 gånger

Bild
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster