Tjockhults inkopplings paneler

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Kristian 21 maj 2008, 11:38

Jag har byggt paneler för inkoppling av handtag till vår bana, tanken är att vi ska kunna köra med i princip vadsomhelst för handtag bådet positiv och negativ polaritet.

kopplings schemat i panelen ser ut som följer (det kanske är lite suddigt men jag hoppas att det syns ändå)

Kontrollpanel.JPG
Kontrollpanel.JPG (26.76 KB) Visad 6309 gånger


tanken är att man genom att växla på S1 (växlande strömbrytare med 3 separata växlingar) så ska man kunna välja om man vill köra med + eller - som common.

Problemet är att det inte funkar när vi försöker köra i läge 2 med + som common (altså som en standard scalextric PB) som dom PM handtagens som finns inom klubben är kopplade, så därför lägger jag upp bilden här för att få bekräftat att jag inte har tänkt helt fel utan måste ha gjort något fel när jag kopplade...
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Kristian 21 maj 2008, 23:00

nya lite tydligare bilder, rent schematiska, jag har även ritat in ett diodhandtag (ja jag vet att man har fler än 4 dioder men jag ville göra det tydligt)

Kontroll panelen i läge 1. som funkar aldeles utmärkt
Bild
länk till bilden http://i121.photobucket.com/albums/o232/kristianesi/bilbana/Kontrollpanellge1.jpg


kontroll panelen i läge 2. funkar inget vidare... är jag en idiot eller har jag kopplat fel när jag byggde dom?
Bild
länk till bilden http://i121.photobucket.com/albums/o232/kristianesi/bilbana/Kontrollpanellge2.jpg
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Lempa 21 maj 2008, 23:07

Hej Kristian!
Vet inte om jag fattat detta helt rätt, och det är lite svårt att se vad som står i schemat, men jag tror i alla fall att jag sett ett problem. Men jag är lite osäker på vad för resultat ni vill ha? Vill ni bara ha växling av polaritet i handtagen, eller vill ni kunna byta riktning i spåren också? För att följande resonemang ska bli begripligt utgår jag från att:

Vit alltid är spänning in i handtaget
Svart alltid är spänning till banan från handtag
Röd alltid är broms till bana

Enligt schemat och efter 'om-switchning' ser det ut som det matas positiv spänning till vänster motorsida (skena) direkt, och samtidigt positiv spänning till höger (visserligen då via handtaget och efter resistor el dyl)!? Kanske finns det fler brytare eller kopplingar som inte är utritade, men som det ser ut finns här ingen koppling till minus
(eller kanske mer korrekt 0V). Dessutom uppstår ju problemet att det inte finns någon broms-koppling (röd) i detta läge? Funderar också på är hur ni matat spåren: Har varje spår 2 individuella ledare, eller har ni ena skenan gemensam för samtliga spår? Var i schemat sitter i så fall den punken? Eventuellt viktig fråga då omkopplingen ska kunna ske separat för varje handtag.

Ok, såg precis att du uppdaterat med lite fler scheman. Jag kollar igenom dem och ser om jag fattar bättre nu. Skickar det jag skrivit hittills ändå.

/Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Kristian 21 maj 2008, 23:12

tanken är bara att kunna byta polaritet på handtaget. inte åka åt olika håll eller nått sånnt.

vissa handtag typ slot.it varierar ju hastigheten med + (och bromsar med kortslutning till -)
andra hantag typ dom Professor motor handtagen som har köpts av vissa i klubben varierar hastigheten med - (och bromsar med kortslutning till +)

varje spår har 2 separata kablar till sej, altså en + och en - från sin anslutning/kontroll panel
varje panel har en egen switch så att man ska kunna köra med olika handtag på olika spår
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Lempa 22 maj 2008, 00:46

Har kollat lite nu, och de nya ritningarna blev bra mycket lättare att hänga med på. Kopplingarna i sig ser ju helt rätt ut, så jag gissar på kopplingsstrul. Däremot blir jag något konfunderad över färgkodningen. Ska vit verkligen vara broms, och röd vara minus (0V) till detta handtag? Har själv inte sett eller testat PM dock. Det enda jag i övrigt kan komma på just nu är att det kan vara värt att kolla upp om det möjligen är så att man i detta handtag valt att skicka in spänning ("minus" i det här fallet) till löparen (triggerarmen) och ut till banan efter dioderna och använder en reläkoppling till bromsen i stället? Lite långsökt kanske, men ändå...

En lustig sak jag noterade bara: När jag tittar på dina nya scheman i inlägget saknas en ledning från vit brytare till vänster skena för att leda + till bana. Öppnar jag däremot länken syns den finfint. Weird...

Lycka till med koppleriet.
/Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Kristian 22 maj 2008, 00:51

färgerna är dom vi har på våra banankontakter = parma standard
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Tjockhults inkopplings paneler

Inläggav Kristian 23 maj 2008, 20:03

mummel mummel råkat sätta en kabel som ska sitta på utgången på common mummel mummel kortslutning mummel.....
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Tjockhults inkopplingspaneler

Inläggav Lempa 24 maj 2008, 02:30

En kortis var det alltså, well, shit happens!
Skönt att du hittade felet och att det inte var krångligare än så.

Kör nu så det ryker...
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster