Koppartejp

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Koppartejp

Inläggav f0rsb3rg 05 aug 2008, 00:32

har läst runt lite i forumet och blir riktigt sugen på att bygga en liten bana under vintern om det finns tid över.

har kommit fram till att jag behöver en mdf skiva och koppartejp till att börja med. . . .

men var köper ni er koppartejp. jag kollade på elfa och en rulle med 12mm bredd och 16 meter längd gick ju på strax över 300 kr. . . .

kommer mer frågor framöver men detta e ju grunden till vad man behöver förutom en överhandfräs och ett 3 mm stål om jag fattat det hela rätt..
Hur svårt kan det vara... någon annan har ju gjort det innan.....!?!?!
f0rsb3rg
Kurvvakt
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 aug 2008, 16:44

Re: Koppartejp

Inläggav largasso 05 aug 2008, 02:25

Hej och välkommen.

Började precis som du genom att kolla in forumets fräsargubbar och blev sugen.
Kollar du min tråd -Skånefräsning på "G"- http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?p=16263#p16263
får du hela storyn från början, kanske slipper du en del missar som redan gjorts. 8-)

Själv köpte jag min koppartejp av Janne på Swedish Slot Shop, tag den tjockare = rätt bredd samt bättre kvalitét.

Lycka till !
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Koppartejp

Inläggav ymigs 05 aug 2008, 08:37

f0rsb3rg skrev:men var köper ni er koppartejp. jag kollade på elfa och en rulle med 12mm bredd och 16 meter längd gick ju på strax över 300 kr. . . .

OBS: Kolla vilken sida av tejpen som är ledande! Den tejp som säljs av elekronikfirmor, som ELFA, har ofta ett ledande skikt på undersidan och översidan är isolerad.
Den tejp du vill ha är en sort som främst används inom glaskonst och är oisolerad på ovansidan. Brukar ligga på rullar om 33 meter. Finns i en mängd olika bredder men rekommenderad bredd till bilbana i 1:32/1:24 är 5mm.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Koppartejp

Inläggav Formel Pritt 10 aug 2008, 22:53

f0rsb3rg skrev:kommer mer frågor framöver men detta e ju grunden till vad man behöver förutom en överhandfräs och ett 3 mm stål om jag fattat det hela rätt..


Tja, sen behöver du minst fyra backar pilsner, en ölöppnare,en otroligt tålig fru...eller ingen alls, en karlssontång (till pilsnern, eftersom du blivit av med ölöppnaren), 28 limstavar med tillhörande limpistol, plåster (till brännsåren du får på händerna av limpistolen), semester med ungarna på dagis, och sen en farfar som sitter och berättar hur man gjorde förr i världen.
-ligger limmad på banan
Användarvisningsbild
Formel Pritt
Depåman
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 14 jan 2008, 13:08
Ort: Helsingborg


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 155 gäster