Borttagning av lack på kaross.

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Borttagning av lack på kaross.

Inläggav FordEsci 03 nov 2008, 21:22

Hej! Erik heter jag. Är ny i hobbyn, men tycker att det är otroligt kul. Har precis köpt en Scalextric (Hornby) Mondeo BTCC-bil som Radisish körde. Tycker färgen och dekoren är svinful och vill därför lackera om den.

Har tidigare "hjälpt" en kompis med det, men det gick inte alls som planerat. Började matta ner karossen med ett fint sandpapper och sprutade sedan grund. Men grundfärgen kryllade sig och det blev att torka av den med thinner. Det blev ändå inte riktigt bra sen heller. Har ni något tips på hur man får bort färgen utan att ta bort material från karossen? Hörde något om bromsvätska, är det bra? Mvh//Erik
FordEsci
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2008, 21:16
Ort: Helsingborg

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav largasso 03 nov 2008, 23:48

Hej och välkommen!

Tycker jag känner igen både bil och namn, verkar bekant :D Tack för sist :thumb:

Kolla runt lite och använd sökfunktionen så kommer du att hitta både Acetonmetoden,Bromsoljemetoden,
Nagellacksbortagningsmedelsmetoden och färmodligen en handfull metoder till, :-? det beror mycket på plasten
i bilen, antingen så funkar det eller så står du där med ett bilvrak som passar utmärkt som scenery på banan !
Har för mej att det skall finnas någon sorts lista på forumet vilken metod som passar vilken plast.
Den som söker skola finna.
B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav FordEsci 03 nov 2008, 23:52

Hejsan! Ja, det är jag som tackar.

Fräsig bana du hade där.

Har övat som fan med Mondeon nu, och jag börjar gilla den. Den har dock tendenser att vilja slå runt lätt, men den ser faktiskt inte riktigt skalaenlig ut, taket är för högt. Har provat med vikter, men det hjälpte inte. Den får gå som den gör, ska prova att laborera lite med olika däck.


Tror jag kör med t-röd, vet att den är ganska skonsam, samtidigt som den tar bort färg effektivt. Har gott om kemikalier på jobb att testa med, men thinner blir det aldrig mer. Ha de gott, och tack för hjälpen. Mvh//Erik
FordEsci
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2008, 21:16
Ort: Helsingborg

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav Scalex 04 nov 2008, 10:51

Som jag skrev i ett annat inlägg..........

Jag kör med kaustiksoda (propplösare) utblandat i vatten och glasskartong typ 2liter. In med prylarna i ugnen på 50* och all färg försvinner. Ibland kan man få ta hjälp av tandborsten och skrubba lite.
Rekommendation är diskhandskar.

//J
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav Nico 04 nov 2008, 11:52

Scalex skrev:Som jag skrev i ett annat inlägg..........

Jag kör med kaustiksoda (propplösare) utblandat i vatten och glasskartong typ 2liter. In med prylarna i ugnen på 50* och all färg försvinner. Ibland kan man få ta hjälp av tandborsten och skrubba lite.
Rekommendation är diskhandskar.

//J


Det där var intressant. Jag har missat förra gången du skrev om detta. Jag har således två frågor till dig.

1. Har du testat detta på flera fabrikat?

2. Hur länge ungefär brukar man behöva vänta? Jag förstår att det varierar, men pratar vi en timma eller 10 minuter?

3. Blandningsförhållanden; är det en del vatten och en del kaustiksoda?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav Scalex 04 nov 2008, 14:31

Brukar köra 1/2 burk soda , sen fyller jag upp glasskartongen så det täcker karossen.Det enda som har vart svårt att få bort är om det är lackerat med typ 2K lack. Annars biter det på det mesta. Hanteras dock varsamt och spolas av med ljummet vatten efteråt. OCH gummihandskar.

Tiden ??? Kan räcka m 5 min. Ibland 1 timme. Det bästa av allt är att rutor och lyktglas mm inte vitnar som det gör med bromsolja.

Vill man köra en "miljövänlig" variant så brukar det gå med flytande grönsåpa och vatten 50/50. Ställ sedan undan lådan på varm plats (vi villaägare kör med fördel ovanpå fjärrvärmepannan ) i 1vecka.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav Dan J. 04 nov 2008, 14:50

Har du blivit villaägare? :w00t:
Då måste du väl bygga bana snart? ;-)
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav Scalex 04 nov 2008, 15:14

Över 2 år sedan men jag har lik förbannat inte plats :) Får vänta tills ungarna försvinner eller sälja bort mopeder och bil som står i garaget och tar plats :)

Dan J. skrev:Har du blivit villaägare? :w00t:
Då måste du väl bygga bana snart? ;-)
/ Dan
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Borttagning av lack på kaross.

Inläggav FordEsci 08 nov 2008, 11:54

Har testat T-röd nu. Det funkade perfekt! TAck för tipset!
FordEsci
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2008, 21:16
Ort: Helsingborg


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster