Färg i sladdzoner?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Färg i sladdzoner?

Inläggav Andersfiskar 05 jan 2009, 23:34

Har just byggt sladdzoner i laminat och är faktiskt rätt nöjd med dem. Däremot funkar de inte som förväntat. När det släpper så man får en sladd så åker man ur. Jag antar att den matta färg som jag sprayat laminatskivorna med ger för lite grepp. Vad tror ni om att lägga på ngn matt klarlack som har tillräcklig struktur för att ge mer grepp? Finns sån lack? Eller är det en annan svartfärg som är lösningen? Någon nämnde skoltavelfärg? Varför jag undrar över ngn lack är därför jag tejpat med vit och röd tejp efter kanterna för att få det rätta "banutseendet", som det är på dom köpta sladdzonerna typ Och skulle gärna vilja få samma grepp över hela sladdzonen för bästa effekt samt ge tejpen en skyddande yta. Tips mottages tacksamt.

//
Anders
Andersfiskar
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 dec 2008, 00:50
Ort: Sundsvall

Re: Färg i sladdzoner?

Inläggav Andersfiskar 07 jan 2009, 17:49

Ingen?
Andersfiskar
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 dec 2008, 00:50
Ort: Sundsvall

Re: Färg i sladdzoner?

Inläggav JensaPson 07 jan 2009, 17:51

Matt eller halvmatt färg ska väl funka?

Är det inte just tejpen som ställer till det för dig?
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Färg i sladdzoner?

Inläggav ZeeJay 07 jan 2009, 18:20

Andersfiskar skrev:Har just byggt sladdzoner i laminat och är faktiskt rätt nöjd med dem. Däremot funkar de inte som förväntat. När det släpper så man får en sladd så åker man ur. Jag antar att den matta färg som jag sprayat laminatskivorna med ger för lite grepp. Vad tror ni om att lägga på ngn matt klarlack som har tillräcklig struktur för att ge mer grepp? Finns sån lack? Eller är det en annan svartfärg som är lösningen? Någon nämnde skoltavelfärg? Varför jag undrar över ngn lack är därför jag tejpat med vit och röd tejp efter kanterna för att få det rätta "banutseendet", som det är på dom köpta sladdzonerna typ Och skulle gärna vilja få samma grepp över hela sladdzonen för bästa effekt samt ge tejpen en skyddande yta. Tips mottages tacksamt.

//
Anders


Kolla in Pryzzzes bana här på forumet...vet att han använde nån form av färg på burk som gav en mer rufflig yta....typ nån hammarlack eller liknande...själv målar jag mina banbitar med rostskydds färg i grått... :cuckoo: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Färg i sladdzoner?

Inläggav Martin_M 07 jan 2009, 20:12

Tjena!

Jag o Farsan har oxå gjort vissa sladdzoner av laminatgolv. Dock har vi inte målat dom utan bara vänt bitarna upp o ner, färgen överensstämde nämligen hyffsat bra med scalex sladdzoner. Bitarna är inte behandlade på något sätt eller slipade så dom är väldigt hala, men bilarna beter sig inte annorlunda för det, det är ingen höjdskillnad på dina sladdzoner? Inte ens 1mm? För är bilarna väldigt låga som du kör med så kan dom ju kasa på chassit om det är höjdskillnad o då åker bilarna av ytterst lätt. Och om du kör med magnet i bilarna så spelar det "mindre" roll hur bra däcken är o sladdar du då så tappar bilen allt fäste o bilen kasar av.

Nedan ser du en av våra sladdzoner.
DSC00150 - Kopia.JPG
DSC00150 - Kopia.JPG (51.91 KB) Visad 7506 gånger
Användarvisningsbild
Martin_M
Mekaniker
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 25 jan 2008, 18:41
Ort: Helsingborg
Klubb: HBG Slotcar

Re: Färg i sladdzoner?

Inläggav Andersfiskar 08 jan 2009, 22:28

Tack råden.

Jag plockade bort zonerna, målade på ytan igen och lät den torka ordentligt och efter det fick jag till en riktigt skön körning och riktigt fina sladdar. Det kan ha varit en liten höjdskillnat som var problemet alternativt att färgytan var något "fet" för att den inte var helt 100% genomhärdad. Jag kör fortfarande med magneter och jag vet att det blir mycket bättre om man viktar bilen i stället men har inte riktigt kommit dit ännu. Utan vikter är ju f1-bilarna som följde med helt okörbara (Om man inte vill simulera blixthalka förståss...)
Andersfiskar
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 dec 2008, 00:50
Ort: Sundsvall


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron