Scalextric-bilar, byta ut trasig släpsko mot "bättre"?

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Scalextric-bilar, byta ut trasig släpsko mot "bättre"?

Inläggav turbotorsken 24 okt 2011, 18:13

Har ett antal scalextric bilar med trasiga släpskor (dom havererar stup i kvarten), jag tror modellen heter 'round guide blade' och har löstagbar braids-bricka och känns allmänt klen, fladdrig och usel i konstruktionen. Braidsen lossnar ibland samt slits ut anmärkningsvärt fort. Bladen bryts av, styrstoppen knäcks m.m SKRÄP

Jag har även några slot.it och fly kärror som har rullat åtskilliga kilometrar mer än tidigare nämnda bilar. Dessa bara rullar på o rullar på utan minsta tendens till strul. Släpskorna och braidsen har hitintills aldrig havererat och dom sitter där dom ska och ger iaf mig en känsla av bättre stabilitet samt mkt bättre kontakt vid bredsladdar etc.

Så vad jag vill är att byta ut släpskorna på scalextric-bilarna till något som liknar flaggan på slot.it/fly.
Har sett att det finns universal-släpskor m.m., men jag vet inte vad som passar. Vill inte i onödan köpa massa olika modeller bara för att kunna prova vad som funkar o inte, därför räcker jag upp en hand och frågar om någon bytt till "bättre" släpsko på sina scalextric-kärror?
Bilarna som behöver repareras/uppgraderas är av modellerna; Audi TT, Porsche Boxster, Ferrari F430 och Aston Martin DBR9

Gärna med länk till inköpsställe/art.nr eller liknande.
Tar gärna emot tips på lämplig kabel mellan släpsko och motor - har problem med att dessa kablarna går av OFTA på scalextric-bilarna.

mvh// Tompa
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben

Re: Scalextric-bilar, byta ut trasig släpsko mot "bättre"?

Inläggav Nico 24 okt 2011, 22:07

Tja Tompa,

Gammalt tips jag fick för ett par år sedan som funkar än idag. Har gjort det på en F1'a, Camaro och en touringcar. Alla tre fick en Ninco guide.

Inte helt smärtfritt. För att fatta mig kort så är det en one-way ticket. Vill du en vacker dag byta tillbaka så kommer hållaren att vara för stor efter detta ingrepp.

Inhandla ett 4-pack av Ninco art no 80106, samt valfri motorkabel, förslagsvis vanlig silikonkabel från nsr eller slot.it. Sen på't...

1. Kassera gamla guiden+motorkabeln.
2. Scalextrics hållare är lite för tight för denna släpsko. Men slutresultatet är värt några minuter av din tid. Ta en liten rundfil och fila upp hållaren för släpskon till lämplig size. Lite i taget - tålamod!
3. Fundera på om just den bil du byter på har glädje av fjädrande flagga, annars ta bort fjädern.
Jag har behållt fjädern på alla mina konverteringar.

Du väljer själv när i processen du byter motorkabeln.

När jag tänker efter så tror jag att jag också har använt denna med framgång. När jag använde den här så minns jag inte om jag fick slipa upp något? Men man måste skaffa braids/strömflätor om man väljer den här. Satte den i en Scalextric Classic F1'a.

Jag tror det var allt, det är enkelt. Good luck!

Hoppas allt är bra med familjen.

// Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Scalextric-bilar, byta ut trasig släpsko mot "bättre"?

Inläggav turbotorsken 25 okt 2011, 08:40

Tack för tipset Nico, det var precis vad jag ville veta. Får bli en liten beställning på diverse reservdelar framöver, så man kan sätta igång o renovera vagnsparken litegrann. :)

Nej, tyvärr är det inte så bra med familjen.. Kampen fortgår hårdare än någonsin :-\
turbotorsken
Kurvvakt
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 dec 2010, 21:40
Ort: Karlskrona
Klubb: Svenska Volvo PV-Klubben


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron