Motorfrågor / robotik

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Motorfrågor / robotik

Inläggav TechnoX 03 dec 2011, 19:17

Hej!

Jag har tittat runt lite här på forumet och ni verkar vara ett kunnigt gäng! :)
Jag tycker om att köra bilbanor men den här tråden ska handla om nått annat!


Jag och några kompisar tävlar med robotbilar och vi har planer på att använda motorer från bilbane-bilar till vår nästa robot!
Detta eftersom motorerna i era bilar är väldigt starka och snabba för sin storlek!


Men för att kunna designa styrelektroniken behöver vi veta lite mer om motorerna så jag har lite frågor :)
Vi kommer driva roboten med LiPo eller NiMH batterier.

  1. Visst är 20,1mm x 25mm x 15,1mm (diameter x längd x höjd) detsamma som kort vagga / Mubuchi-S / SHARK ?
  2. Hur mycket ström drar en motor (t.ex. NSR Shark 30 000 rpm)? Vi är speciellt intresserade av vad den maximalt kan dra så att vi kan dimensionera kretsen rätt. Så vad drar motorerna när man låser dem helt?
  3. Hur känsliga är motorerna för lite motstånd? Jag antar att motorerna kommer möta större motstånd då vår robot är tyngre än en bilbanebil, även om vi kommer växla ned dem rejält!
    Naturligtvis ska vi inte låsa motorerna mer än nån bråkdels sekund, men det kan vara tungt att ta sig upp för backar etc.
  4. Vad betyder kraften som anges (t.ex. 210g/cm för NSR Shark 30 000 rpm)? Är det den kraft som man måste broma motorn innan den låses? Det känns som väldigt stora krafter för en outväxlad DC motor. Behöver bilbanebilar så mycket? Det är jättebra för oss iaf!! :D
  5. Hur mycket störningar bakåt ger motorerna? Brukar ni ha en kondensator över motorns ben? Såg att Scalextric standard motor hade det.
  6. Vad avgör priset för motorerna? :P
    Känns konstigt att NSR Shark 30 000 och NSR Shark 40 000 ger samma styrka och har samma spänning, men olika hastighet, fast de kostar lika.


Även om ni inte har svar på alla frågor vore vi tacksamma att få höra era åsikter.
Har ni några andra frågor eller idéer så är de också välkomna!

Tack på förhand!
// TechnoX
TechnoX
Nykomling
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 nov 2011, 01:42
Ort: Linköping

Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 121 gäster