Magnetisk färg

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2012, 03:55

Hej,

Har någon här provat magnetisk färg på en fräst träbana? Vad är era erfarenheter? Mina tankar går i att fräsa i MDF och lägga ett lager med följande importerade mix (verkar vara billigare än något jag hittat i Sverige).

http://www.lyt.com/servlet/the-1093/Magnetic-Paint%2C-Three-Full/Detail

(Är det för övrigt någon som vill hoppa med och köpa en dunk och dela frakt kostnaden så skicka ett PM, de vill ha typ 150 $ i frakt, vilket ju är dyrare än produkten... sen tillkommer nog tull misstänker jag då det är USA import).

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Magnetisk färg

Inläggav Ted_B 08 jan 2012, 09:56

Du får räkna med att tull tillkommer, dessutom tillkommer moms på både varans pris och frakten så det kan bli ganska mycket mer att betala än vad varan kostar.
Ted_B
Kurvvakt
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 nov 2011, 01:13

Re: Magnetisk färg

Inläggav Lasp 08 jan 2012, 13:52

Ja, jag har testat lite.
Köpte en mycket tung burk, se annan tråd!
Men jag målade bara en strykning, kan gott testa igen, när jag snart bygger en enspårs rallybana.Det ä r viktigt att man rör om ordentligt, så kanske man skall lägga på ett slitlager.
Men min känsla är att det blir mer naturligt utan magneter, det är ju inte vrålhastigheter som jag är ute efter, utan bra, lite svårkörda förhållanden!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2012, 15:44

Ted_B skrev:Du får räkna med att tull tillkommer, dessutom tillkommer moms på både varans pris och frakten så det kan bli ganska mycket mer att betala än vad varan kostar.


Bra tips Ted, det borde jag tänkt på. Jag får ju "momsa" två gånger när jag köper tjänster online från USA, så det är säkert så med detta också. Attans... det blir dyrare och dyrare det här. Å andra sidan så säljer de en 4-gallon uppsättning för 130 $ + 150 $ i frakt, det skall enligt uppgift räcka till 100 kvadratmeter om man målar 4-gånger.

Borde bli 2400 sek inklusive "dubbelmoms" och frakt, så det blir 24 kr kvadratmetern med fyra lager (plus tullen vad det nu kostar). Inte helt fel... OM man är ett par stycken som delar på frakten och hanteringen.

Lasp skrev:Ja, jag har testat lite.
Köpte en mycket tung burk, se annan tråd!
Men jag målade bara en strykning, kan gott testa igen, när jag snart bygger en enspårs rallybana.Det ä r viktigt att man rör om ordentligt, så kanske man skall lägga på ett slitlager.
Men min känsla är att det blir mer naturligt utan magneter, det är ju inte vrålhastigheter som jag är ute efter, utan bra, lite svårkörda förhållanden!


Helt rätt Lasp, jag kör mest utan magneter också och det är mycket roligare och man får helt klart ut mer. Men du vet hur det är, här sitter man och planerar sin första permanenta bana, och så har man tusen grejer på sin lista som man vill testa / leva upp till när man "ändå är igång". Och att ha möjligheten att lägga till lite magnet drag när och om man önskar sig lät kul... banan skall ju ändå målas. :D Men 9 av 10 grejer som snurrar i huvudet nu kommer nog att slopas när jag väl börjar bygga, annars lär jag nog aldrig komma i mål med banan, och det är ju ändå det som är det viktigaste... sen kan man utveckla banan eftersom.

Annars måste jag säga att jag blir nyfiken på magnetfärg. Det känns som att det måste ge mindre magnet än att köra på t.ex. Scalextric. Samtidigt så känns det som att det måste ge en bättre körupplevelse då magnet suget ju är över hela körbanan, jämfört med plastbanor där man är fastklistrad i spåren... det mest irriterande med magnet racing är ju att när man glider lite, och tappar magneten, så flyger ju bilen av banan direkt. Här känns det som att man kunde få en rätt kul körupplevelse med mindre, men jämnare magnet drag som låter en glida på banan utan att få en kraftig deslot... och få en helt annan balans i bilen vid körning.

Visst blir man nyfiken på att prova?! :)

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Magnetisk färg

Inläggav Lasp 08 jan 2012, 21:36

Jag testade med lite mer bredd än vad en skena kan ge, men det var på min första fräsning, så jag hade inte så stor erfarenhet.Nu kan jag enkelt testa lite på min aktuella bana. Kan ske i veckan.
Tror att jag gav ca 350:- för burken.
Återkommer med mera detaljer i morgon, om jag inte lägger hela tiden som kurvvakt på LRW!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2012, 23:03

Ska bli kul att se vad du kommer fram till. Undrar om man märker något grepp på ett kort parti dock.

Får vi se lite bilder och erfarenheter på rallybanan också Lasp? Alltid kul att följa dina postningar. Har ju inte varit del av forumet så länge, men jag har allt tjuvläst forumet i något år innan jag blev medlem och det har varit många många timmars underhållning och häpnad över allas kreativitet. Så jag ser fram emot postningar på rallybanan också.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 09 jan 2012, 17:44

Ett tips där Lasp, som du säkert redan tänkt på, men det kanske är bra för andra att veta också. Signalen från spåret blöder lätt ut till magnetfärgen om du inte isolerar den från spåren på något vis. Vet inte hur det påverkar en analog bana (signalförlust?) men på digital bana kan det bli totalt kaos vad jag förstår från vad jag läst på nätet.

Så tänk på att måla över spåren och se till att du har bra skydd så elen inte går över in i magnetfärgen.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Magnetisk färg

Inläggav Lasp 09 jan 2012, 17:51

Nu tog jag bort tejpen och målade iof även i mitten, men jag slipar bort det innan nästa strykning.
Kolla inlägget här:
viewtopic.php?f=22&t=7835&p=105139#p105139
Om det blev fel kanske en moderator flytta inlägget säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Magnetisk färg

Inläggav Lasp 10 jan 2012, 23:52

Jo, detta med magnetisk färg kan verkligen vara något. Testkörningen på min dörroval gav vid handen att den kurvan, ca en meter blev lättarbetat ta sig igenom på ett snyggt sätt.
Skall filma imorgon.
Jag målade två gånger ca 20mm brett på varsida om slotet.
Eftersom färgen skall räcka till två kvadrat blir det mångakurvor man kan ta ut.
Testade att väga mig fram vilken effekt och påverkan! På en scalextric skena kunde jag mäta upp till 100 gr plus, på det målade upp till 15 gram !
Men att bilarna gick bättre är inget att tvivla på , bilder kommer snart!
Ber om ursäkt för ordvändningarna som iPaden hittar på!,
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 11 jan 2012, 20:39

Vet precis vad du menar med iPad:en, har samma fenomen själv, vi trivs inte riktigt med varandra ibland och hon vill lite mer än jag. *skrattar*

Tycker det låter som ett väldigt! intressant test Lasp. Vad kul att få den inputen från dig, det känns som att den känslan jag hade att man skulle få lite mindre "sug", men bredare över hela banan stämmer bra. Undrar om jag ändå inte måste beställa ett paket med ovanstående pulver för mix för min permanenta bana, även om det kostar lite extra så lär det ju inte bli lika dyrt som att köpa här i sverige... vad tog de för din burk? Gissar minst ett par hundralappar?

Då får man ju "the best of two worlds" lite. Magnetrace OM man nu önskar det eller man har besök av lite oerfarna förare, fast med lite mindre sug och förhoppningsvis inte de hårda de-slots som händer på plastbana, samtidigt som man kan köra magless och få hela träbane upplevelsen... kul!

Ser fram emot din video.

Usch, det här kommer kosta... *skrattar igen*
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Magnetisk färg

Inläggav Lasp 11 jan 2012, 23:06

OK Här kommer några små filmer. Om ni vill ha bättre får ni säga till så ordnar jag en bättre inspelning ;-)
Men en första koll

http://www.youtube.com/watch?v=KPKe9AsRgu0

http://www.youtube.com/watch?v=1asqAHsGvmM
Så visst kan det bli bra!

Tror att jag betalade ca 350:- för denna burk med en halvliter.
Den räcker alltså till nästan 50 meter spår om jag räknar rätt, eller är det 100?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 15 jan 2012, 11:21

Hej Lasp,

Vad kul att se dina videos. Vilken skillnad det blev! Du som också mest gillar att köra utan magneter, hur är det när du plockar bort magneterna? Får du samma "magnetlös" känsla eller ger även magneten från motorerna mer drag? Det vill jag ju själv helst undvika, så att man kan få det "bästa från båda världar".

Låter som att du hittade en evighetsburk med magnetfärg. De jag kikade på lite snabbt på den lokala färgfirman kostade skjortan (typ 300 sek för 250 ml) och skulle räcka till typ 2-3 kvadratmeter vid ett par strykningar. Låt helt vansinnigt, framför allt när man planerar att bygga en 30 meters bana i garaget... Blir många kvadratmeter. :)

Nu när det gått lite tid, vad känner du om magnetfärg så där i övrigt? Känns det bra? Ska testa det själv på en testbana, har köpt hem lite MDF nu och håller på att låna upp lite verktyg som fräs och annat.

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Magnetisk färg

Inläggav Lasp 15 jan 2012, 11:39

Den andra videon, med Ninco porscarna, visar ju tydligt att man kan åka bättre i bortre ovalkurvan!
Och om man räknar med 20mm på varje sida om spåret så får man väl ut 50 löpmeter på en kvadratmeter. dvs 25 spårmeter!
Om man sedan inte målar på rakan, så får man ju samma effekt som F1 har med att släppa vingen fri.
Då räcker en burk till en mycket lång bana, så någon import tycker jag inte är nödvändigt.
Det är i spåret vi skall ha greppet, inte under fåret, eller annan boskap runt spåret!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Magnetisk färg

Inläggav mINdAt3z 15 jan 2012, 12:32

Det är ju sant, det räcker nog med ett par centimeter vid spåren för att slippa de där hårda de-slots som man normalt får på en plastbana. Där har vi ju bara magnet på själva skenorna. Kul experiment Lasp. Ska bli kul att prova själv också. Jag var och plockade upp ett par MDF skivor här om dagen för att bygga en mindre testbana, koppartejp har ramlat in också (jättebilligt på e-Bay), ska bara hitta tiden att åka förbi brorsan och hämta fräs och lite utrustning och svänga förbi järnhandeln och plocka upp lite fräs stål också.

Just nu så är det lite mycket jobb, så tiden räcker inte riktigt till för allt det det andra man vill göra, men man får ta en sak i taget helt enkelt, och det får ta den tiden det tar. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 119 gäster