Däck slip

Ska du bygga en ny bana eller göra om en bil?
Här diskuteras alla former av projekt, hemmabyggen och modifikationer.

Däck slip

Inläggav mINdAt3z 05 feb 2012, 02:48

Hej,

Är det någon som lyckats med att själv bygga en bra fungerande däck slip (truer)? Eller ska man helt enkelt köpa en för att det ska bli bra? Har kikat på Tire Razer. Någon som provat den?

// Micke
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Däck slip

Inläggav Svänn 05 feb 2012, 10:53

Jag har aldrig provat någon Tire Razor men kollat lite på den. Den har ingen motroterande sliptrumma och verkar heller inte ha någon möjlighet att slipa kona på däcken, om man skulle vilja. Hudy, som har både motroterande trumma och möjlighet att ställa hjulets vinkel något i förhållande till sliptrumman, kostar under 2000,-.
Hudy har dessutom kullager och mkt bra precision i allt, inga glapp. En däckslip är ju en sån där sak som man bara behöver köpa en gång i livet och jag har aldrig ångrat att jag investerade i Hudyn. Den kan man även ha som svarv för att kapa diameter o bredd på fälgar, svarva ner inserts etc.

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Däck slip

Inläggav Lasp 05 feb 2012, 12:52

Att hålla däcken fräscha är nog det viktigaste när man väl har plockat bort magneterna ;-) :beer:
Klädrens.JPG
Rulla alltid av däcken och håll banan ren!
Klädrens.JPG (62.2 KB) Visad 14883 gånger


Man kan ju bygga en enkel slip, fungerar väl så bra även i lite mer seriösa sammanhang!

slip.JPG
Enkelt bygge med antislipp!
slip.JPG (133.83 KB) Visad 14833 gånger

I detta fallet har jag en lagom lutande plastskena med slot och strömförsörjning.
Så svänger man bilen fram och tillbaka. matas med 9 volt.
"Fräsytan" är antisliptejp från Biltema, bara att skaka av rugget.
Porsche på slip.JPG
Även bra bilar med breda däck kräver fäste!
Porsche på slip.JPG (65.34 KB) Visad 14819 gånger

Det är förresten otroligt vad man kan få fart i gamla däck när man ruggar upp ytan säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Däck slip

Inläggav mINdAt3z 05 feb 2012, 20:03

Svänn skrev:Jag har aldrig provat någon Tire Razor men kollat lite på den. Den har ingen motroterande sliptrumma och verkar heller inte ha någon möjlighet att slipa kona på däcken, om man skulle vilja. Hudy, som har både motroterande trumma och möjlighet att ställa hjulets vinkel något i förhållande till sliptrumman, kostar under 2000,-.
Hudy har dessutom kullager och mkt bra precision i allt, inga glapp. En däckslip är ju en sån där sak som man bara behöver köpa en gång i livet och jag har aldrig ångrat att jag investerade i Hudyn. Den kan man även ha som svarv för att kapa diameter o bredd på fälgar, svarva ner inserts etc.

/Sven


Låter som en bra investering, har ingen större lust att beställa från USA heller faktiskt. Blir nog bara massa bus med tullar och frakt. Hudy´n verkar ju Leif ha i lager. Är det något man skall tänka på när man beställer den? Såg på produktinfon hos Leif att "dont forget to check out our optional parts".
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Däck slip

Inläggav mINdAt3z 05 feb 2012, 20:08

Lasp skrev:Att hålla däcken fräscha är nog det viktigaste när man väl har plockat bort magneterna ;-) :beer:


Ungefär det jag kör med idag Lasp. Ruggar upp däcken med lite sandpapper, håller dem rena med klädrulle och kör rent dem på en vanlig vetex duk mellan körningarna. Sen en skvätt WD40 till och från för att få upp greppet. Otroligt vilken skillnad det gör.

Men nu vill jag prov och gå steget lite längre, och få till riktigt jämna och fina däck. Så jag tänkte utforska det här med lite mer tilltagen däck-slip. Men det är ju en peng, 1500-2000 sek. Hade först funderingar på att försöka bygga ihop något som drivs av Dremeln, men... äsch. Det kommer aldrig bli lika bra som en färdig produkt tror jag.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Däck slip

Inläggav lefty3 08 feb 2012, 16:24

Är inte WD40 ett smörjmedel? Kan man ha det på däcken eller fattar jag fel?
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 05 apr 2007, 13:08
Ort: Mariestad

Re: Däck slip

Inläggav Aramis 08 feb 2012, 23:53

lefty3 skrev:Är inte WD40 ett smörjmedel? Kan man ha det på däcken eller fattar jag fel?

Gummi består av olja vilket ju i flytande form är ett smörjmedel. Lika löser lika - vilket betyder att applicering av t ex WD40 gör däcket mjukare och förhoppningsvis lite greppigare. Det ska också ge ökad livslängd på däcket.

MEN.....

I många klubbar är det förbud att använda mjukgörande medel på däcken, våran klubb inkluderad. Så om du har tänkt att åka på nån klubbana; fråga först! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Däck slip

Inläggav Lasp 09 feb 2012, 00:29

Aha, det var nyheter för mig.
Skall testas säger Lasp, som just nu använder andra mjukgörare, typ Riesling!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Däck slip

Inläggav mINdAt3z 09 feb 2012, 13:49

lefty3 skrev:Är inte WD40 ett smörjmedel? Kan man ha det på däcken eller fattar jag fel?


Du fattar helt rätt. Skillnaden i grepp kan vara helt enormt på vissa däck typer. Slot.It´s däck tycker riktigt bra om WD40 på plastbana. De mjukare NSR-racing däcken jag testat reagerar lite mindre, då de har så ruskigt fint grepp redan från början, ställer mig också lite frågande till om inte WD40:n gör riktigt mjuka däck FÖR mjuka och faktiskt hjälper till att slita ut dem fortare.

Principen är jättenkel. Du håller dina däck rena, sen duttar du på lite WD40 innan racet och gnuggar in det lite i däcket runt om. Sätt bilen på banan, lyft baken och dra på lite för att få bort lite överflödigt WD40 om du kladdat för mycket, torka av banan lite efter det.

Du behöver inte oroa dig för WD40 på en Scalextric bana då den faktiskt mår bra av det. Det hjälper att skydda spåren mot rost och hjälper mot smuts också.

Varför det är förbjudet i så många klubbar har jag ingen aning om, vet bara att det är så. Aramis? Du kanske kan fylla in lite där? Är det för att man vill ha jämt race med mera standard produkter eller för att det kan förstöra en träbana?

Det är iaf kul att testa och latcha med, då de kan bli en otrolig skillnad i greppet.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Däck slip

Inläggav lefty3 09 feb 2012, 13:53

Skall testas säger Lasp, som just nu använder andra mjukgörare, typ Riesling!

Snackar vi vin här, eller?
Fortfarande nybörjare.
lefty3
Kurvvakt
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 05 apr 2007, 13:08
Ort: Mariestad

Re: Däck slip

Inläggav mINdAt3z 09 feb 2012, 14:42

lefty3 skrev:Skall testas säger Lasp, som just nu använder andra mjukgörare, typ Riesling!

Snackar vi vin här, eller?


Om det får rakgående gubbar att gå snett så kanske det får snedgående bilar att gå rakt. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Däck slip

Inläggav Aramis 10 feb 2012, 01:33

När vi kör klubbrace och även öppna race vill vi ha så jämnt som möjligt, ja. Opreparerade däck (förutom slipning) är ett viktigt grepp för att hålla det på en vettig nivå. Dessutom kör vi till stor utsträckning med NSR Supergrip som är alldeles underbara utan nån mjukgörare. Blir inget bättre grepp av det.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Däck slip

Inläggav Kristian 10 feb 2012, 09:05

Dessutom vet man ju inte vad folk hittar på att hälla på däcken om man tillåter det. Något kan ju kladda av sig på banan och förstöra banan/greppet fö andra.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Däck slip

Inläggav mINdAt3z 10 feb 2012, 15:32

*nickar*

Låter helt sunt, både med regelverket för racing och att man inte vill ha massa kladd på banan.

Sånt pul och test bör man nog hålla sig med på hemma testbanorna. Jag duttar mest på lite på däck jag tycker är för dåliga och ska bytas ut.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Byggprojekt & modifikationer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster