Munktorparens banprojekt

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Munktorparens banprojekt

Inläggav Munktorparen 25 mar 2010, 20:23

Tja! David heter jag och har "hängt" här en stund och samlat inspiration. Nu tyckte jag att det var dags för något eget så jag har inhandlat lite prylar :)

Tanken är att det ska bli en permanent bana som ska byggas på spånskivor eller liknande i garaget. Banan kommer bestå av Scalextric-sport . Kommer köra analogt då det verkar smidigast och även billigast.
Ska bli pappa i sommar så då har man en legitim anledning att grejja med bilbanan utan att "tanten" ska gnälla på mina inköp :P

Ni får gärna komma med förslag på roliga layouter. Enda kravet jag har är att det inte ska finnas några broar :)


Allt började med att jag knallade in på en "stor leksaksaffär" som den brukar benämnas här. Just den dagen så hade dom utförsäljning på Scalextric startsatser så jag köpte denna för 700:- vilket jag tycker var kanonpris!
Bild
Bild

Köpte även 2st bilar ,Den ena är en riktigt fint detaljerad Shelby GT 350R och den andra är en riktigt dåligt detaljerad Nissan 350Z :P . Fick med kromade backspeglar till Shelbyn men dom ligger fortfarande i kartongen :) .
Bilarna som medföljde i paketet var dock riktigt fina faktiskt med fungerande lysen m.m
Bild
Bild
Bild

Har även köpt lite sladdzoner med tillhörande staket för att höja körglädjen ytterligare :)

Byggde en tillfällig bana för att få köra lite, inte alldeles lätt att hålla sig :D . Det var dock inte bara jag som tyckte det var skoj , Katten var också ganska lyrisk måste jag säga :P (hon petade av min Ford på bilden nedan)
Bild
Bild
Bild


Kommer köpa mer bandelar inom snar framtid så att bygget i garaget kan ta fart :)
TDS
Tuna Devils Slotracing
Munktorparen
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:39
Ort: Arboga
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Nico 25 mar 2010, 20:48

Ser ut som en bra början på ett fritt fall ner i bilbaneträsket!

Varmt välkommen ut ur garderoben!! :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Munktorparen 25 mar 2010, 21:18

Nico skrev:Ser ut som en bra början på ett fritt fall ner i bilbaneträsket!

Varmt välkommen ut ur garderoben!! :thumb:



Ja absolut! :D

Tackar tackar !
TDS
Tuna Devils Slotracing
Munktorparen
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:39
Ort: Arboga
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Munktorparen 29 maj 2010, 18:38

Har suttit med UR30 och snickrat ihop en layout som verkar kunna vara rätt skoj. Kom gärna med synpunkter. Kör i princip bara med R2 just för att det är det enda jag har och vore smidigt att bygga med :)

Bild


Här har jag sammanställt vad som behövs och vad allt kommer kosta:

Bild


Så fort utrymme finns tillgängligt så kommer denna byggas! :D
TDS
Tuna Devils Slotracing
Munktorparen
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:39
Ort: Arboga
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Jormungandr 29 maj 2010, 22:25

borders kanske du kan få tag i genom en viss klubb. hör med jocke eller nån bara. vi har ju en del liggandes oanvänt. tror ingen protesterar om du tar några. banan ser mycket roligare ut än vår gamla iaf ;-) om du beställer genom rätt ställe så kan du säkert få rabatt, men eftersom du mest ska ha standard grejer så borde det finnas rätt billigt på tradera/ebay.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Aramis 29 maj 2010, 23:06

Härligt David!
Ser ut som en bra bana för rallybilar. När jag kör banan i huvudet (medsols) får jag ett bra flyt men den lilla extra chikanen innan R1-hårnålen skulle jag vilja göra om till en raka så det blir en chans att köra om innan hårnålen där det ju inte går att köra i bredd

Bild

Sen får du låna RMS-systemet så länge. Och inte behöver du köpa borders runt om hela banan? Det räcker väl med de ställen där man sladdar...? :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Munktorparen 29 maj 2010, 23:31

Jormungandr: Tycker med den ser rätt skoj ut :) . Får jag köpa loss kompisens startkitt så har jag dubbelt så mycket grejjer iallafall, då är jag en bit påväg :)


Aramis: Ja jag tror den kan bli bra med lite elevation :) Ja du har nog rätt där med hårnålen faktiskt! blir nog bättre flyt i banan då.
Tycker du jag ska slopa sladdsoner R2inner? Kanske är överflödigt?
Kanonschysst att jag får låna RMS:en :)


EDIT: Banan behöver ett utrymme på 3,6x1,6m vilket inte är så farligt :) Tror det blir en kul bana på liten yta :)
TDS
Tuna Devils Slotracing
Munktorparen
Braidsbytare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 jan 2009, 23:39
Ort: Arboga
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Munktorparens banprojekt

Inläggav Aramis 30 maj 2010, 00:25

Det jag tror kan hända när två likvärdiga bilar kör banan är att "innerspåret" (grönt på din layout och rött på min) kommer att ha fördel av kortare sträcka och då vore det roligt om "ytterspåret" har möjlighet att låsa genom att komma först till hårnålen och därmed blir det mera kamp! Du får prova dig fram!! 8-) :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 21 gäster

cron