CIRCUIT DE JLS

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Nico 08 maj 2006, 10:04

Skönt att man inte var ensam med det problemet i alla fall. Det är ju "knycken" när banan når högsta punkten och skall vända neråt igen som är svår. Allt står o faller med den delen.Jag vill ju i alla fall försöka få till en liiiiten dosering så man inte kanar av banan när man har tagit sig upp för den korta backen.

*suck* Säg det som är lätt har i livet!?!?!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav ymigs 08 maj 2006, 10:31

Om du undviker S-kurvan i stigningen och istället går rakt på in i högerkurvan så borde problemet bli mindre.
Dock kortar detta ner rakan på "baksidan"...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 08 maj 2006, 11:23

Tjenis Janne,

Problemet sitter uppe i toppen på kullen, tanken är att det ska börja gå nedför precis där övergången är. Så jag ska pröva mig fram lite och försöka med en lång stigning som börjar vid hårnålen eller strax innan, och sedan får jag sikta på 20-25mm stigning per 30cm ungerfär. Tungan rätt i mun så ska det gå.
Grejen är att jag tyckte denna layout var så jäkla skön o köra så jag vill undvika justeringar in i det sista!

Men jag är osäker på om jag förstår dig rätt när du säger att det kortar ner rakan? Banan går motsols. Man kommer alltså in under bron, kliver på hårnålen och sedan går det uppför och över o sen ner igen... :sceptic:

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Svängigt...

Inläggav ymigs 08 maj 2006, 11:43

Jo jag tänkte att om man ändrar från:
Bild
till:
Bild
Så blir vridningen i stigningen bara åt ett håll men den långa raksträckan innan man svänger in under bron (där det står +) blir något kortare.
Men om huvudproblemet ligger i den övre kurvan så hjälper ju inte det.
Att få till en, även liten, dosering i en stigning, med bandelardelar som är tänkta att ligga plant, kan nog bli en utmaning...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Svängigt...

Inläggav Storabjörnen 08 maj 2006, 12:46

ymigs skrev:Att få till en, även liten, dosering i en stigning, med bandelardelar som är tänkta att ligga plant, kan nog bli en utmaning...


Det är det. Mitt egna försök bygger på att "brodelarna" som ligger ytterst i min kombinerade stigning/dosering - d.v.s närmast väggen på bilden, är sågade så att de är ett par millimeter högre än de som är på "innersidan". På det nubbar jag fast tunn masonit och får en yta som både stiger och är lätt doserad. Mycket svagt doesrad såklart, men förhoppningsvis fungerande när man sen lägger Scalex-bitarna på detta.

Ska faktiskt snickra vidare i slutet av denna vecka, så jag återkommer.

Bild

/anders
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Nico 08 maj 2006, 14:44

Okej Janne,

Nu hajar jag vad du menar. Men som du själv sade, problemet ligger på ovansidan. Men din ändring fick mig att tänka lite, behåller dock ursprunglig layout. Just detta parti skall vara det svårkörda hade jag tänkt mig.
Detta är ju så klart den stora utmaningen med banan. Det är att bron ska gå upp o ner på så kort sträcka, men måste vara jämn och fin på sin högsta punkt.. Hade det inte varit för att jag var tvungen att dela av banan på mitten hade förmodligen bron fortsatt ner till chikanen.

Dock alltid lika tacksam för all feedback från mina bollplank, Tack!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 08 maj 2006, 18:00

PROGRESS 060508:

Bara o konstatera, ingen anledning att gråta över spilld mjölk.
Min bättre hälft ringer o trycker på "cancel" knappen för tvättning och påföljande cykeltur då hon fick andra äranden inne i stan. Så det var bara att köra igång .exe-filen som det stod "slotcar_builder" på 8)

Och så tar vi det lungt o fint från början. Konceptet med masonit är kasserat. Vi kör på med 6mm MDF. Elegant utsågat i förväg för bästa möjliga passform!
Bild

Bropelare/grund med 5cm bredbärande yta för att kunna fästa mdf skivorna intill varandra. (syns dåligt men dom finns där under)*pekar*:
Bild

Resultatet... "Beautiful like a summer morning" som en sliskig Roger Moore skulle säga till miss Moneypenny. Det blir kanonfräsht hela vägen.
Bild

Alla lösa delar som ni kan se sticka ut skulle kunna skvallra om ännu ett fulbygge. Have no fear, det är bara måtstockar för hur högt jag ska lyfta banan innan hårnålen. Nu blir det fräääh-äääsht!

/Nico, kunde inte hålla mig.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 17 maj 2006, 17:30

Suck, gud va dött de va här... Basket solsken och forboll kom imellan föregående helg. Man får väl dansa regndans på Fredag så man kan pyssla med banan i lugn o ro inte inte ha massa dumma vänner som ringer och vill ha ut en i solen *grrrr*

*smäller igen dörren*


/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 17 maj 2006, 23:11

Och så kanske nån liten flickvän som tycker at man bör göra annat än att vara på jobbet o snickra på helgerna va. ;-)

Tat' lugnt din store buse, du hinner nog. Bilbana är väl ändå nästan lite vintersport va? På vår o sommar ska man ju vara ute!

Kolla på Grosse Bär bara, den sover sin törnrosasömn just nu. :drunk: (vilket gör mig GALEN)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav ZeeJay 18 maj 2006, 01:45

Stora Björn skrev:
Och så kanske nån liten flickvän som tycker at man bör göra annat än att vara på jobbet o snickra på helgerna va.

Tat' lugnt din store buse, du hinner nog. Bilbana är väl ändå nästan lite vintersport va? På vår o sommar ska man ju vara ute!

Kolla på Grosse Bär bara, den sover sin törnrosasömn just nu. (vilket gör mig GALEN)


Und alle die smågubbs är i sydspanien o dricker Cerveza Special..... :beer: :beer:

Inte en skymt av Lalle o Palle sen solen kom.........hmm.....finns det inga sommarjobbare hos Dig Björne... 8) 8)
Nico-....Gangsta Crew hänger väl i gathörnen o diggar funky music... :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Nico 18 maj 2006, 09:38

Flickan jobbar mellan 12:00-21:00 på helger just nu, så det är ypperligt läge att kunna pyssla runt lite efter egen vilja.

storabjörnen skrev:Och så kanske nån liten flickvän som tycker at man bör göra annat än att vara på jobbet o snickra på helgerna va. ;-)


Jag vill bara blir kalr med bron sen kan banan få slagga hur mycket den vill. Det stör mig att den ha rtagit upp så mycket tid *S*
storabjörnen skrev:Kolla på Grosse Bär bara, den sover sin törnrosasömn just nu. :drunk: (vilket gör mig GALEN)


/b.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Nico 20 maj 2006, 18:59

PROGRESS 060520:

Okej, nån har dansat regndans och vädret är därefter riktigt kass och regnet smiskar på mot tak o fönster. Bara att bege sig till banan.

En liiiiten lutning uppåt.
Bild

Ser väl alldeles fantastiskt lagom ut?
Bild

"Point of view" för förare på spår 3.
Bild

Passbitar passbitar.... Det börjar närma sig fixering av bro nu, (hoppas imorrn)
Bild

Kanske lite snålt med utrymme för att plocka avkörda bilar, men men...
Bild

Och slutligen, ett litet filmklipp på en NSU som kämpar sig igenom banans mest tekniska parti (dvs bron)
http://rapidshare.de/files/20946023/060520h.zip.html

Små små stapplande steg, men alla ni som har byggt bro till permanent bana vet ju att detta tar tiiiiid. Får se, är det kasst väder imorrn så fortsätter jag!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 20 maj 2006, 23:21

Söt film! :-)

/b. (som trotsat vädret och byggt spalje i trädgården idag, imorgon väntar gjutning av plintar - och hör och häpna, lite bygge på Der Grosse Bär!)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav ZeeJay 21 maj 2006, 10:58

HÄRLIGT Nico!!

Sitter i ett grådaskigt GBG o har inte rört rejskontrollen på GRK på hua många veckors tid...Allt j--kla resande i jobbet....!!

Då känns det Gött att kolla in på din tråd o se flitens lampa lysa o svetten lacka på spånskivorna....Keep up the good work...

Hoppas verkligen man blir inbjuden till Wl stockholm på racing när du är klar :-)
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Nico 21 maj 2006, 11:06

ZeeJay skrev:Sitter i ett grådaskigt GBG o har inte rört rejskontrollen på GRK på hua många veckors tid...Allt j--kla resande i jobbet....!!


Beklagligt min vän, tråkigt att höra... snurrade runt ett GÄNG testvarv igår när bron var uppe. Lite höjdjustering kvar, får se senare idag...

ZeeJay skrev:Hoppas verkligen man blir inbjuden till Wl stockholm på racing när du är klar :-)
:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:


Simmar enbenta ankor i cirklar, finns det älgar i skogen, gillar tjejer värdelösa saker o skor??? Svaret på alla frågor är JA! Självklart...

FLICKVÄN skrev: Hej älskling vad har du gjort idag...


NICO skrev:*ähum*, inget speciellt *S*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron