Vad kan man göra en regnig semesterdag?
Dags att ta tag i banrekordet kanske!? Rekordet hålls tills nu av min Slot.it Porsche 956 och är på 5,4 sek.
Jag har köpt en bil bara med tanke på att se hur snabb man kan göra den, Fly:s Porsche 908/3 Targa Florio 1970, även den bilen var ju byggd bara för att vinna men kraschades redan på första varvet, som bekant. Jag hoppas att mitt exemplar lyckas bättre.
- 908.jpg (57.54 KB) Visad 22011 gånger
Först av allt plockade jag ur magneten och stoppade i 5g bly vid flaggan. Sedan ut på banan utan att göra något mer. Bilen förde ett jämrans oväsen men gick stabilt och snabbt och bästa varvtid blev 5,8 s. Faktiskt en av de snabbaste tiderna som en omodifierad bil gjort på min bana!
- Orginal.jpg (24.77 KB) Visad 22054 gånger
Dags för att kavla upp ärmarna och börja jobba. Bakaxel byttes till Slot.it liksom drev (utväxling 10:34), lager och däck (P3). Motorn blev en överbliven Slot.it 25K och fälgarna Avant Slot Magnesium. Stubbframaxeln hivades och en Slot.it axel stoppades i.
- Modifierad.jpg (29.02 KB) Visad 22061 gånger
Bakfälgarna svarvades ner till insatser.
- Fälgar.jpg (23.66 KB) Visad 22014 gånger
Visst blev bilen snabbare men samtidigt nästan omöjlig att köra! Ständiga urspårningar och rullningar... Så jag filade upp spåret till flaggan så att den kan vrida sej mer, nästan 180 grader.
Nu började det hända saker! En avtejpning av däcken och plötsligt satt den! Varvet klarades som bäst på 5,1 s! Det känns som det finns mer att ge, tider kring 5,2 - 5,3 s klaras nästan utan ansträngning!
Det kostade en hel del pengar, men det hade jag bestämt att det var OK redan, och bilen blev helt juvlig att köra! Fantastisk balans, tokbra fäste men ändå lätt att köra med kontrollerade sladdar. Dessutom är ju bilen nästan helt tyst.
Ny favoritbil och banrekord!
Bra facit för en regning semesterdag.