Permanent källarbana - Monte Agnello

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 30 maj 2008, 06:39

Tänkte att jag skulle presentera min källarbana nu när designen har satt sej.

Sedan ett rum i källaren, som hittils mest varit förråd med en massa flyttkartonger, städats något (och flyttkartongerna används som banstöd) har banan byggds upp permanent.

Banan är scalextric sport två spår, ca 11 meter, Parma handtag och ett 1,5A 12V aggregat.

Banan.JPG
Banan.JPG (63.96 KB) Visad 22683 gånger


Layouten passar klassiska bilar bäst att åka och sladda på. Slot.it bilarna längtar efter öppnare kurvor och längre rakor att sträcka ut på, Porsche 956:an trivs inte riktigt bra, men Jaguar KJR9:an fungerar förvånansvärt bra om man håller sej på innerspåret, annars fastnar vingen i skyddsräcket... Banrekordet är 5,5 s än så länge.
Bilarna_1.JPG
Bilarna_1.JPG (137.17 KB) Visad 22677 gånger


Bilarna_2.JPG
Bilarna_2.JPG (138.97 KB) Visad 22676 gånger
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav largasso 30 maj 2008, 12:04

Snyggt!!

Får lite Anderstorps feeling på den layouten, är det en egen eller har du hittat layouten någonstans.
Kör du med eller utan magneter?? Borde vara rolig med GT:n utan magneter.

Me like!
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 30 maj 2008, 12:29

Det är min egen layout. Optimerad för att byggas på en dubbelsäng! ;-) Roligare än så blir det knappast i en säng när man har kläderna på. Men när banan fick ett eget rum la jag till biten till höger på bilden för att få en längre raka (2m).

Jag kör utan magneter, utom på Carrera D-typen som har den främre magneten kvar i sitt främsta och högsta läge.
Sportbanan är lite ju halkig så jag har experimenterat en del med olika däck. Till GT:n har jag inte riktigt hittat bra däck som passar, orginal är snorhalt och Ortmann blir nästan som att sätta tillbaka magneten... Jag ska prova med ett par överblivna Slot.it P2:or om de passar. Annars kan nog NSR supergrip vara bra.
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Lempa 31 maj 2008, 01:52

Jyst line up!
Go bana och mycket trevligt bilval. :thumb:

Har du tänkt fylla på med nån trackside eller scenery?
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Danno 31 maj 2008, 08:57

Banan ser helt klart skön ut och skulle kunna bli perfekt med lite träd, och annan scenery.. :up:

Håll oss uppdaterade :)
Användarvisningsbild
Danno
Mekaniker
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 27 okt 2006, 23:26
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 27 jun 2008, 09:30

Det har kommit lite nya besökare till banan:

Bete.jpg
Bete.jpg (47.53 KB) Visad 22311 gånger


Det gäller att se upp i skymda kurvor... :w00t:
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Borgis 04 jul 2008, 14:41

Cool bild, fast nu kommer säkert någon (Pryzze?) att tipsa dig om andra ridån eller vad det nu hette...
Jag har ingen sån funktion på min kamera så alla mina bilar backar också. ;)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 04 jul 2008, 14:51

Jo... En roligare kamera än den lilla helautomatiska kompaktkameran står också på önskelistan, förutom alla spännande och livsnödvändiga bilar... :-P

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Borgis 04 jul 2008, 14:56

Hehe, ja. Det var det jag trodde att jag köpte när jag köpte min. Dålig research...
Måste bli en systemare nästa gång. :) Fast, mja, den ÄR roligare än kompaktaren.
Bara lite oavancerade blixtfunktioner.
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 17 jul 2008, 15:48

Vad kan man göra en regnig semesterdag?

Dags att ta tag i banrekordet kanske!? Rekordet hålls tills nu av min Slot.it Porsche 956 och är på 5,4 sek.

Jag har köpt en bil bara med tanke på att se hur snabb man kan göra den, Fly:s Porsche 908/3 Targa Florio 1970, även den bilen var ju byggd bara för att vinna men kraschades redan på första varvet, som bekant. Jag hoppas att mitt exemplar lyckas bättre.

908.jpg
908.jpg (57.54 KB) Visad 22011 gånger


Först av allt plockade jag ur magneten och stoppade i 5g bly vid flaggan. Sedan ut på banan utan att göra något mer. Bilen förde ett jämrans oväsen men gick stabilt och snabbt och bästa varvtid blev 5,8 s. Faktiskt en av de snabbaste tiderna som en omodifierad bil gjort på min bana!

Orginal.jpg
Orginal.jpg (24.77 KB) Visad 22054 gånger


Dags för att kavla upp ärmarna och börja jobba. Bakaxel byttes till Slot.it liksom drev (utväxling 10:34), lager och däck (P3). Motorn blev en överbliven Slot.it 25K och fälgarna Avant Slot Magnesium. Stubbframaxeln hivades och en Slot.it axel stoppades i.

Modifierad.jpg
Modifierad.jpg (29.02 KB) Visad 22061 gånger


Bakfälgarna svarvades ner till insatser.

Fälgar.jpg
Fälgar.jpg (23.66 KB) Visad 22014 gånger


Visst blev bilen snabbare men samtidigt nästan omöjlig att köra! Ständiga urspårningar och rullningar... Så jag filade upp spåret till flaggan så att den kan vrida sej mer, nästan 180 grader.

Nu började det hända saker! En avtejpning av däcken och plötsligt satt den! Varvet klarades som bäst på 5,1 s! Det känns som det finns mer att ge, tider kring 5,2 - 5,3 s klaras nästan utan ansträngning!

Det kostade en hel del pengar, men det hade jag bestämt att det var OK redan, och bilen blev helt juvlig att köra! Fantastisk balans, tokbra fäste men ändå lätt att köra med kontrollerade sladdar. Dessutom är ju bilen nästan helt tyst.

Ny favoritbil och banrekord!
Bra facit för en regning semesterdag. :thumb:
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Borgis 17 jul 2008, 16:11

Go läsning. Det går att få fart på det mesta med lite känsla och rätt delar. Najs! :up:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav pryzze 17 jul 2008, 17:38

Visst är det kul att köra och ta tid, fixa, köra mer o.s.v.

Men snart så hmnar alla tider på samma 1/10.

Inte ens 1/100 är tillräckligt utan man vill 1/1000.

När jag kör och tar ett rekord så tänker jag att kan man
köra på typ 4,234 så kan man alltid köra lite fortare.

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Nico 17 jul 2008, 21:48

Kul när snygga bilar inte bara är snygga utan går fort också. Sjysst arbetsbeskrivning dessutom :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 17 jul 2008, 22:28

Tack för alla uppmuntrande ord!

Borgis skrev:Go läsning. Det går att få fart på det mesta med lite känsla och rätt delar. Najs! :up:


Jo, jag hade lixom bestämt mej för att försöka fixa en riktigt snabb bil med bra delar. Bilen är vald i första hand pga sin storlek; kort, bred och lätt, i andra hand för att den är så bedrövligt snygg! :w00t: Måste säga att den klarade sej med väldigt lite vikt! Kanske skulle en lite djupare flagga sitta som en smäck, får se om jag orkar fixa det. Den nuvarande har jag sänkt någon milimeter genom att fila ner övre delen av fästet och lagt en bricka under, ändå klara inte alltid Scalextric orginal tidtagaren att känna bilen vid fullt acc på rakan.


pryzze skrev:Visst är det kul att köra och ta tid, fixa, köra mer o.s.v.

Men snart så hmnar alla tider på samma 1/10.

Inte ens 1/100 är tillräckligt utan man vill 1/1000.

När jag kör och tar ett rekord så tänker jag att kan man
köra på typ 4,234 så kan man alltid köra lite fortare.

//Pryzze


Jodå, läsgafflar och lite kringkomponenter liggerpå arbetsbänken och UR3 är installerat i en gammal lek-laptop, så snart skall jag minsann plåga er med tusendelar... :D

BIGBOI207 skrev:Kul när snygga bilar inte bara är snygga utan går fort också.


Ja! Och denna är definitivt en av de snyggaste tycker jag! Härligt ren dekor med svepande linjer, nästan helt befriad från sponsortingel-tangel, bara några få, snygga grafiska loggor. :-D=

BIGBOI207 skrev:Sjysst arbetsbeskrivning dessutom :up:


Tack!

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Permanent källarbana - Monte Agnello

Inläggav Sailor 27 aug 2008, 15:54

Nu är det ju ett tag sedan jag moddade min Fly Porsche 908 och har hunnit köra en hel del med den. Flaggan är utbytt till en Slot.it raceing SICH26, nu håller den sej I spåret även när det går undan. Den har en del knäppningar och klonk för sej som jag tror beror på axlar som rör sej lite och flaggan tar i vissa spårskarvar annars är den tyst och fin som en Slot.it-bil, vilket inte är så konstigt då hela drvlinan är Slot.it.
Den har ju en högvarvig motor och en låg utväxling så den är lite svårkörd då man måste ha ganska högt varv även genom snäva kurvor, därför har jag beställt ett 25 Ohms handtag som jag skall prova med.

Dessutom har jag hunnit skaffa ett par lekkamrater till den...

Först köpte jag Slot.it:s Alfa Romeo 33/3. En riktigt liten diamant till bil! Vacker som få med ett detaljarbete som faktiskt överglänser de flesta andra bilar. Dessutom är den en liten hårding på banan som som krossar det mesta motståndet. Det enda jag gjort med den är bytt till P3:or. Man upplever faktiskt att den är tystare än tom Revells bilar! Bara ett svagt susande från transmissionen, inget skrammel från glappa axlar eller drev. Den är jämnsnabb med 908:an.

Sedan köpte jag en Sloter Ferrari 312 PB, Ronnie Peterson. Den finns ju både i Slot.it och Sloter men jag ville prova en sloter-bil och 312:an passar som sällskap till de andra. Det första som slog mej var vilka däck den har!? De är ju något bättre än Slot.it:s P3:or men verkar vara helt okänsliga för smuts och damm. P3:orna är ungefär lika bra på en rentorkad bana när de är avtejpade men tappar efter ett tjugotal varv, Sloter däcken har jag inte rört; inte slipat eller tejpat.
Den går så bra att LillRonnie inte ens bryr sej om att hålla i ratten! ;-)
Han bara sitter där med händerna i knät...
Detaljfinnishen når inte upp i klass med Slo.it eller Fly men det ser man ju inte eftersom den faktiskt är någon tiondel snabbare är de andra! Det är fantastiskt av en bil som jag inte ens har skruvat av karossen på än...

Trippel_1.jpg
Trippel_1.jpg (84 KB) Visad 21786 gånger


Trippel_2.jpg
Trippel_2.jpg (82.58 KB) Visad 21783 gånger
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron