Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav Svänn 29 mar 2009, 23:02

Praktiskt med rörligt lackeringsstativ. Är det datorstyrt? :beer:

Skämt o sido, jag har aldrig använt airbrush. Kan man ställa in så det kommer sådär lite färg så man kan måla sådär mycket (länge) alltså? 8-o
Jag har bara använt sprayburkar, mest med billack, och då får man nästan springa förbi modellen ungefär som när en fransk kock springer förbi stekpannan med sin köttbit.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 30 mar 2009, 16:20

Svänn skrev:Skämt o sido, jag har aldrig använt airbrush. Kan man ställa in så det kommer sådär lite färg så man kan måla sådär mycket (länge) alltså?
Jag har bara använt sprayburkar, mest med billack, och då får man nästan springa förbi modellen ungefär som när en fransk kock springer förbi stekpannan med sin köttbit.


Tjena Svänn...det är just det som är fördelen med airbrush att du kan ställa in flödet av luft (trycket) vilket gör att du verkligen kan lägga på tunna tunna lager färg...och även göra tunna linjer när man väl har tränat upp sig och är stabil på handen..

Köpte hem 2 böcker om airbruhs tekniker o det finns att lära...tro mig...

Finfina med airbrush är att färgen landar bara på den lilla ytan av ca 1 cm i diameter max där du väljer att lägga på färgen...således slipper du att vara franks kock...;-)

Kan varmt rekommendera att använda airbrush då det gör livet så mycket enklare om man ofta målar om bilar eller annat smått.... :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav Stirling Moss 30 mar 2009, 17:53

Praktiskt med rörligt lackeringsstativ. Är det datorstyrt?

..där ser man tekniken går framåt väldigt följsamt i rörelsen :thumb:

Jag brukar sätta karossen med en bit dubbelhäftande tejp på en toppen av en flaska., men jag har hittils bara lackat med sprayburk även om jag har en enklare spruta liggande sen ett par år tillbaka och en kompressor sen 25 år tillbaka... :Oops:

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav JensaPson 30 mar 2009, 18:13

Airbrush är fantastiskt.
Det blir en helt annan finish och känsla i det man lackar.
Om man inte har provat så tror jag ärlig menat att man har missat något.

Man måste våga för att vinna! :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav Nico 30 mar 2009, 21:55

Svänn skrev:Jag har bara använt sprayburkar, mest med billack, och då får man nästan springa förbi modellen ungefär som när en fransk kock springer förbi stekpannan med sin köttbit.


hahahahaaaa... Fick mig en skön skratt attack!! Blodig köttbit där... ;-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 30 mar 2009, 23:13

BIGBOI207 skrev:
Svänn skrev:Jag har bara använt sprayburkar, mest med billack, och då får man nästan springa förbi modellen ungefär som när en fransk kock springer förbi stekpannan med sin köttbit.


hahahahaaaa... Fick mig en skön skratt attack!! Blodig köttbit där... ;-)


Joru..Svänn har goa kommentarer och liknelser....dessa byggtrådar har skapat några garv....hehe..

Har ofta bilden av Svänns lackeringsjobb med nån takkrona där Camaron hänger o bredvid ett glas rött.... :D :beer: :beer:

På tal om franska restauranger...en av mina döttrar är nere i Lyon just nu och praktiserar på en Fransk restaurang som heter Pierre Orsi..... http://www.pierreorsi.com/# ...där tror jag inte att kockarna springer förbi stekpannan med köttbiten....där springer de nog förbi hela köket.... :D :D ..en trerätters om jag fatta franskan rätt ligger på ca 85-115 €....lunch var medelpriset ca 80-100 €...men då ingår väl Svänns Köttbitar hoppas jag......hahaha... :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 13 apr 2009, 12:36

Petar på med lite bilder även på Mustangen...

Här har inte hänt så mycket synligt mer än att jag har pillemålat runt fönster samt jobbar på lite med inredningen...fixade till insertsen som följde med modellen o slipa ner dessa till att passa fett i fälgen...men glöde att kapa ner bakfälgen i bredd så nu får jag vänta på nya fälgar och göra om det hela...

Så det ni ser på bild är ej de fälgar som ska sitta på....men kul att visa den med inserts o ge lite visuellt om hur det kommer att se ut till slut...

att måla fälginsatserna på denna krävde ett förstoringsglas...hua...

Bild

Bild

Bild

Satte även på dekalerna längst ner samt nummerplåtarna...sänkte ner dekalen på sidan då jag ej har fått hem nummerdekal och har ej höjd på denna sågenom sänkningen bereder jag plats för hela siffran på sidan...

Denna ska bli riktigt kul att få klar och hoppas kunna bygga in en surprise om allt vill sig väl,,,, :-$
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav JensaPson 13 apr 2009, 13:55

Hehe!
ZeeJay! Ska jag plåta en riktig GT350H? En granne här har en! :beer:
Han kör den året om! 8-o
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 03 maj 2009, 22:54

JensaPson skrev:Hehe!
ZeeJay! Ska jag plåta en riktig GT350H? En granne här har en! :beer:
Han kör den året om! 8-o


Gärna Jensa!! Vi kan sen ställa min modell bredvid som jämförelseobjekt....;-)

Nu har dekalerna äntligen landat i raceboden...så nu ska Elenor få ny kostymering och snart in i lackeringen...fick även hem en lexaninredning så nu kan det verkligen byggas klart...så den lär vara klar till nästa SlotZ supportklass 1....wiiiihaaaaaaa.......

Dekalernas kvalite är superb!! :beer: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav Nico 03 maj 2009, 23:12

ZeeJay skrev:Dekalernas kvalite är superb!! :beer: :thumb:


Berätta mer, vad är det för fabrikat?
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 03 maj 2009, 23:33

BIGBOI207 skrev:
ZeeJay skrev:Dekalernas kvalite är superb!! :beer: :thumb:


Berätta mer, vad är det för fabrikat?


Yesterday´s Vintage Racing decals, http://www.bsrrep.com

Så står det på omslaget....inköpta via Jens Scale Racing....12 Euro för ett ark som räcker till 3 bilar... :thumb: :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav Modellpularn 10 maj 2009, 17:53

Du borde skaffa ett lackstativ! Jag kör också med tejp på flaska metoden, har gjort det under alla år jag byggt modeller, och det har funkat för mig. Om du ändå har en schysst lackbod, med airbrush och allt, ser det inte bra ut att hålla i modellen så där...... :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav Nic 12 maj 2009, 09:42

Modellpularn skrev:Du borde skaffa ett lackstativ!

Håller med, men av en annan anledning. Tänk på att fett är din värsta fiende. Ytan ska vara ren när du lackar, så dra på dig latexhanskar om du ska skippa stativet.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 15 maj 2009, 19:56

*Ährsch...ingen sport med stativ...;-),,,,eller så får jag lyssna på råden och ta som SVänn...en tidigare taklampa...hehe...

Har dekalat det mesta av bilen men inte hunnit jobba mer på den då jag varit ute och rest sen SSC rejset...men i helgen blir det mer bygge och hoppas även kunna lacka...

Man vill ju testa den snart kanske på GO-69 med min Ferrari GT slotracingbil där jag målade lexankarossen för länge sen...
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Shelby Mustang 350 GT 1:24 - Elenor

Inläggav ZeeJay 15 dec 2009, 17:49

Åsså var det dags att börja avsluta lite gamla liggandes projekt nu när husflytt o annat stök börjar närma sig sin ände....

Mustangen har idag fått inviga lackboxen i garaget och igår kväll las en tunn hinna lack för att binda dekaler o färg samt skapa en bra fästyta.
Har sen imorse lagt en lite tjockare sprayning med Hagmans Akryl lack o ikväll ytterligare en hinna lack...torka över natten till imorgon för 2-3 sista topplager... :thumb:

Under tiden kommer inredning att målas o färdigställas så att före Tomten anländer ska Elenor vara klar...!! :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron