Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav ZeeJay 31 dec 2009, 12:05

falcor skrev:Sarg ska det bli, vet inte riktigt vilken sort jag ska ha dock. Ska även klä in masoniten i lakansväv eller liknande för att hålla det lite renare.


Grymt snygg och praktisk lösning!!

5 Grodor av 5!!

Tänker nog ta efter din konstruktion i detalj för planerar en bana i framtiden i mitt garage...fick ju lämna kvar min Mille Targa i gamla huset då den fick ingå i köp av hus...hehe..

Tips om att klä sarg...kolla på 4 mm plywood...fint o lätt att jobba med....
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav falcor 31 dec 2009, 19:14

Tack, blev faktiskt bättre än jag trodde. :D Första racet men kompisarna är planerat till lördag eftermiddag, ska bli kul att se hur det går. :-)
falcor
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 dec 2009, 11:02
Ort: Vargön

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav pryzze 01 jan 2010, 13:13

Jekligt nice. Väldigt seriöst bygge.
Antar att du kommer ha bockar eller dylikt under bordet när du kör.

När du ändå har satsat så mycket så tycker jag att dy skall komplettera
banan med ett antal R1, R3 och eventuellt R4-or.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav falcor 01 jan 2010, 13:18

Tackar. :)

Bockar blir det inte utan plattan hissas hela vägen ner på golvet är det tänkt. Iaf innan jag får upp en kant runt hela banan.

En R1 hårnål är på ingång, R4:or skulle vara trevligt för att ha i de yttre första två 90 gradssvängarna efter långa rakan.

Edit: fick en PM om vilka delar jag använd så här kommer en lista. Allt från Biltema "gubbdagis" :D

Vinch 15-8560 139 kr
Stålwire 19-084 40 kr
Enkelblock 25-4680 70 kr
Dubbelblock 25-4684 149 kr
Karbinhake 25-1075 10 kr
Surrningsfäste 25-316 25 kr
falcor
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 dec 2009, 11:02
Ort: Vargön

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav ZeeJay 01 jan 2010, 13:46

Tackar Falcor för listan!
Ska ta o köpa in delarna efter trettonhelgen för då blir det rensning i hela garaget.
Tänker montera upp hyllor längs väggarna samt sätta in arbetsbänk osv osv...vi har i höst flyttat till nytt hus där vi har ett dubbelgarage om 48 kvm som just nu bara är flyttkartonger o bröte överallt.

Men med ditt bygge väcktes inspirationen att göra något eget igen....funderar på att permanenta min Nascar trioval alternativt en liknanande layout som din med digital körning.

Kan man vara fräck o fråga om det går att beställa ett så snyggt väggfäste för vinschen av din kompis?

Har dåligt med kontakter inom metall o svets så det vore suveränt om det gick att köpa ett sådant av din polare. :thumb:

Ha de!

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav pryzze 01 jan 2010, 16:04

falcor skrev:Tackar. :)

Bockar blir det inte utan plattan hissas hela vägen ner på golvet är det tänkt. Iaf innan jag får upp en kant runt hela banan.



Du kommer nog fram till att det är bäst att höja upp bordet. Bästa höjden enligt mig är runt 90 cm.

Skall bli kul att se vad som händer.


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav marcus 01 jan 2010, 22:38

falcor skrev:Har suttit och klurat lite nu och fått till den här banan som utnyttjar plattans yta så gott som det går.

Bara två spårbyten för att jämna ut spårlängden (12 cm skillnad)

2009-12-25-nr4.jpg


Ett tips; OM du vill få spåren exakt lika långa så ska du sätta "crossover-kurvorna" med +/- 180 graders förskjutning. D.v.s. att om du behåller den ena uppe i övre så ska den andra sitta före (eller efter?) den långa rakan, alltså i vänstra nedre hörnet, eller i mitten på s-kurvan precis före 225-graderskurvan.

Men lika längd är inte alltid samma sak som rättvist...
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav marcus 02 jan 2010, 14:41

Fyndigt namn på din bana, förresten. Har tidigare inte tänkt på var du fått det ifrån, men det kanske är nåt som alla Vargö-bor kallar Vargön... Undra om jag ska döpa min till Troll hood-racaway...? Nja, klaffade inte så direkt kanske....
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav falcor 03 jan 2010, 09:23

Första racet kördes igår eftermiddag och det var väldigt roligt. :D
För att göra det enkelt så körde vi tre omgånger med 3 olika biltyper.

1. 2 st Porsche 997 Superresistant
2. 2 st Nascar, DeWalt och Loeves (magnetlösa)
3. 2st F1, Renault och Williams BMW

Man fick köra båda bilarna på inner och ytterbana 15 varv vardera och bästa varvtiden räknades.

Porscheracet:
1:a plats, Mats, 6,9 s
2:a plats, Jani, 7,0 s
Delad 3:a Pontus och Daniel både på 7,1 s

Nascaracet:
1:a plats, Pontus, 10,4 s
2:a plats, Jani, 11,0 s
3:e plats, Mats, 11,1 s
4:e plats, Daniel, 11,2 s

F1-racet
1:a plats, Pontus, 6,2 s
2:a plats, Jani, 6,4 s
3:e plats, Mats, 6,5 s
4:e plats, Daniel, 7,2 s
falcor
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 dec 2009, 11:02
Ort: Vargön

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav Peter Magnusson 03 jan 2010, 20:00

Hej
Är helt ny inom detta gebit men lyckades efter lite surfande på nätet hitta Bilbaneforumet som har gett mig mycket matnyttigt. Tyckte att din lösning med möjlighet att hissa upp banan i taket var väldigt lyckat och drar igång ett liknande projekt nu i veckan. Skillnaden blir att jag utnyttjar mitt hobbyrum i källaren istället för att placera den i garaget, storleken på plattan blir ungefär samma som din. Två frågor har jag dock, nr1: på dina bilder ser det ut som du till att börja med använde rep för att hissa upp plattan i taket för att sedan gå över till wire, stämmer det och i så fall varför? Nr 2: vinschen du använder för att hissa upp plattan har en kompis till dig gjort, kan han tillverka ytterliggare en sådan mot betalning och i så fall hur mycket? tack för ett väldokumenterat projekt.
Mvh
Peter
Peter Magnusson
Nykomling
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 dec 2009, 10:33

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav falcor 03 jan 2010, 20:30

Bytet från rep till wire var enkelt motiverat, jag trodde jag skulle kunna hissa plattan med handkraft först....FAIL !
När jag sen gick över på vinchlösningen så får inte repet plats på trumman på winchen, därför byttes till tunn wire istället.

Det är fler som frågat om tillverkning av vinchfäste, det är väl inte omöjligt men såklart en fråga om vad det får kosta. Det väger ju nåt kilo eller två så det kostar ju en slant att skicka det sen också. PM:a mig för mer info.
falcor
Kurvvakt
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 11 dec 2009, 11:02
Ort: Vargön

Re: Wolf Island Racing (Bana i garaget)

Inläggav Tux 03 jan 2010, 22:08

De där 997:orna kommer jag då rakt inte överens med vilket också syns på tiden.
De biter alldeles för hårt i banan och kräver diametralt annan körteknik än vad jag är van vid sen tidigare.

Med lite träning skall jag få till lite vettiga tider med så starka magneter i bilarna också.


Tack till Mats för inbjudan till race och jag ser fram emot när vi fortsätter serien nästa gång...
Tux
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2009, 19:48
Ort: Trollhättan

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron