Jag ropade in ett Schmidbauer Monza inline skalarejsingchassi på eBay Tuskland till ok pris och fick lust att göra något av detta. Mest för att prova hur olika grejor lirar ihop, samt att jag tycker om dessa gamla klassiker 1/24-karosser.
Chassit kom som plockgodis i påse. Det var enkelt o logiskt att skruva ihop. Där fanns förutom chassit o skruvar även 3 mm axlar, glidlager och pickupp. För att bli komplett krävs alltså hjul, borstar, kablar, drev och ev. någon sorts motor. Här fick jag problem direkt. Allt 1/24 junk jag har liggande är amerikanskt. Tror det är 1/8" på axlar etc, dvs lite för grovt. Annars verkar 3 mm vara europastandard inom skalarejsing idag vad jag kan se.
Eftersom jag har mycket Strombecker liggande till ingen nytta, och dessutom är otålig valde jag att använda sådana axlar, lager, drev o hjul.
Trots att dessa axlar är grövre är ytterdiam på lagren mindre. De glappade i chassit alltså. Detta löstes genom att smälta på tenn på lagrens utsidor (givetvis hamnade lite på insidan oxå...) och sedan värma in lagren i chassit med lite skaplig centrering. Jag har ca 200 Strombecker metallfällgar, även en del insatser. Alla är dock av samma dimension... bara 5 mm breda Eftersom axlarna och fälgarna är gängade och alltså skruvas på och låses med muttrar är det enkelt att göra både 5, 10, 15, 20 mm osv. breda fälgar om man vill. Bara att skruva ihop på axeln. Sätta i borrmaskinen och slipa ner de falsar som blir i mitten. Jag nöjde mig med 10 mm bak o 5 mm fram. Det är ju en gammal bil detta.
Fram satte jag gamla torra Strombecker däck och bak ett par nya Ortmann i lämplig storlek som fanns i en låda.
Motorn blev nästa problem. Jag har en del ganska vassa motorer typ Cheeta II och 16D, men det tycker jag blir lite för mycket. Någon mer lämplig Fox eller Euro 26k hade jag ingen. Fick bli en Ninco NC5 istället. De har ju bra vrid, får se om det räcker...? Utväxlingen är blygsamma 9/33, men å andra sidan är bakhjulen hela 28 mm.
Karossen är en gammal Strombecker. Antagligen oanvänd men någon gång av någon målad i allsköns färger.
Här fick bli demontering, mattslipning o lack. Nu är den klar, så när som på att ratten saknas. På måndag åker jag till Karlstad och då ska den testas på SCSC Fleischmann Ring. Med eller utan ratt. Får se om den tar sig runt...
/Sven